zene
2009. 07. 02.
Embervágás
Alban Berg: Wozzeck a Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon. 2009. június 13, 18:00, Miskolc, Nagyszínház
Az ember – szakadék – mondja Wozzeck. „A rendezés szakadék az opera és a nézők közt” – mely olyannyira elidegenít, hogy már Wozzecket sem sajnáljuk. Ahogy a kisfiút sem sajnáljuk, hiszen nem a pajtásai kiáltanak rá – Te, az anyád halott! – hanem magnóról hallatszik a groteszk gyermekdal, miközben a Bolond a kezébe adja a borotvapengét.
Az ember – szakadék – mondja Wozzeck. „A rendezés szakadék az opera és a nézők közt” – mondom én. Tudatos ellenjáték Matthias Oldag részéről, mely olyannyira elidegenít, hogy már Wozzecket sem sajnáljuk. Nem sajnáljuk a kisfiút sem, hiszen nem a pajtásai kiáltanak rá – Te, az anyád halott! – hanem magnóról hallatszik a groteszk gyermekdal, miközben a Bolond a kezébe adja a borotvapengét. Marie-t pedig megértjük, sőt megértjük már-már elkerülhetetlen halálát is. Katarzist várunk, hiszen megszoktuk – mégsem kapjuk meg.
Sírni akarunk, mert más rendezésekben a tehetetlen kisfiú képe óhatatlanul előcsalja a könnyeket (megjegyzem, magára maradt kisgyereket a darab végén a színpadon hagyni hatásos húzás, a Pillangókisasszony könnyzacskó aktiváló rendezéseiben is mindig "üt"). Sajnálni akarjuk Wozzecket, akit környezete taszít a vég felé. Várjuk, hogy a hold vörösbe váltson, hiszen sokadjára halljuk, mily vörös. És a hold zöld, fehér, narancsszínű, de vörösbe nem vált. Ellenjáték, persze -mondjuk.
.jpg)
Ugyanakkor ott vannak a didaktikus előreutalások, a játék a kézigránáttal, mely a falon lógó pisztolyhoz hasonlóan – ismerjük a színházi közmondást - el kell, hogy süljön a darab folyamán. A borotvapenge folyamatos jelenléte, ha kell, ha nem. A vendéglő-jelenet disznóvágássá változik, Hermann Nitzsch performanszaiba illő jelleggel, majd a zárójelenetben Wozzeck saját kisfia fölött lóg, a felakasztott disznóhoz hasonlóan. Rendezői trouvaille vagy szájbarágás?
A Doktor modern, számítógéppel és elektródákkal felszerelt rendelőjében vizsgálja Wozzecket. Kérdem én: miért? Ér annyit ez a szerencsétlen katonaborbély, hogy egy seregnyi medikus sürögjön-forogjon körülötte, a számítógép oda nem illő beráncigálása pedig ér-e annyit, hogy a rendező elégedetten dörzsölje a tenyerét: „No, ez micsoda ötlet volt.” Semmi probléma nincs egy darab modernizálásával, más korba helyezésével, csakhogy jelen esetben a kórházi felszerelésen kívül sok más egyértelmű nyomát nem láthattuk e jelenségnek. Véghez nem vitt koncepció, vagy csupán egy jelenet a tizenöt közül, rész az egészben?

Semmibe futó fehér krétavonalak a fekete falakon, hátul, mint fekete kartonból kivágott világító fehér kör: a hold. Wozzeck összetör egy széket, majd a szék darabja kaszaként funkcionál tovább a fehér ruhás Bolond kezében, ugyanazéban, aki később Wozzeck fiának a pengét nyújtja. Szép jelkép, a halál fehér angyala. A kisfiú, aki a darab szerint alig három éves, itt már tíz felé közeleg. Marie szobájában – gyönyörű jelenet: a szekrénybe bújik macijával, és négykézláb mászik a padlón, majd az opera végén baseballsapkában áll – apjához hasonlít. Így végzed te is - sugallja a jelenet: vagy felvágod az ereid, vagy másokét, mindegy; így vagy úgy, de pokolra kerülsz.
Pokolra kerül, mert a környezete maga a pokol. Marie szavai csengenek a fülünkben: Mert pokolra kerül mindenki, férfi, nő – és gyerek. A világ pedig, aki a tömeg képében állandóan Wozzeck körül ólálkodik - hiába próbálja a kézigránáttal szétszéleszteni őket a gyilkossági jelenet után (mit keres a többi szereplő a tóparton?) - Wozzeck halála után egyszerűen felcsavarja a sokféle vértől szennyes szőnyeget, és (az élet) megy tovább. „Közönyös a világ... az élet egy összezsúfolt táncterem” – írja Arany János, aki akárha csak Wozzeckről szólna.

Képek forrása: Miskolci Nemzetközi Operafesztivál
Van itt tánc, ám minden tánc a halált hordozza. Marie a Tamburmajorral táncol, majd Wozzeck, miután megölte őt a kocsmába szalad, ahol tánczene szól. Csakhogy az eredeti intenciótól eltérően nem táncra hívja Margretet, hanem azt a pengét szorítja a nyakához, amit elvileg a tóparton hagyott. Hasonló következetlenség vagy pontatlanság, hogy Marie, imája végeztével hirtelen a tóparton terem.

A zenekar játéka fegyelmezett, egyáltalán nem harsány, mégis feszes és kifejező. A hatalmas, Manon Lescaut-szerű d-moll lamento erőteljes, a zenei formarészek közti váltások pontosak. Az összjáték mindenesetre garantálta, hogy a rendezői bukfencek ellenére is a fesztivál egyik legemlékezetesebb előadásaként tartsuk számon a geraiak Wozzeckjét.
Műsoron:
Alban Berg: Wozzeck
A Gerai Állami Színház (Németország) és a Miskolci Operafesztivál
közös produkciója
Rendezte: Matthias Oleg
Közreműködött: Türingiai Színház és Filharmónia Operakórusa és Férfikara
Altenburg-Gera Filharmonikus Zenekara
Vezényelt: Eric Solén
Díszlettervező: Thomas Gruber
Jelmeztervező: Henrike Bromber
Szereposztás:
Marie - Franciska RauchMargret - Susanne Gasch
Kapitány - Patrick Jones
Tambourmajor - Jürgen Müller
Andres - Cristoph Rosenbaum
Wozzeck - Andreas Scheibner
Doktor - Bernhard Hänsch
Marie fia - Niklas Hellmann
1. munkás - Kai Wefer
2. munkás - James Wood
Bolond - Peter Paul Haller
Kapcsolódó cikkek
További írások a rovatból
Kurt Rosenwinkel The Next Step Band (Live at Smalls, 1996) júliusban megjelent albuma és a Magyar Zene Házában októberben tartandó koncertje tükrében
Más művészeti ágakról
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában