bezár
 

zene

2009. 07. 15.
A mágus és a szufi bölcs
Barabás Lőrincz Eklektric és Dhafer Youssef a Művészetek Palotája Bartók Nemzeti Hangversenytermében. 2009. május 16.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Néhány hónappal ezelőtt fedeztem fel Dhafer Youssef Electric Sufi című lemezét, aztán egy darabig „rongyosra” hallgattam, s próbáltam minél többet megtudni az előadóról. Már éppen lecsengeni készült lelkesedésem, amikor megtudtam, hogy a Művészetek Palotájában lesz előadása. Előtte pedig a fiatal magyar együttes, a Barabás Lőrincz Eklektric játszik.
Nem vagyok túl tájékozott szufi-ügyben, de misztikus érdeklődésem következtében azért teljesen tudatlan sem maradtam. Mindenesetre a cím, elektromos szufi kicsit mellbevágó. Aztán felcsendül a zene, többé-kevésbé naiv, akusztikus hangzásával, hamisítatlan arab/tunéziai énekével, s valami nagyon-nagyon furcsa felépítéssel, amit leginkább talán (az arab zenére jellemző) melizmatikus jelzővel illetnék.

Melizmatikus, mert a szövegből, a szöveg dallamából indul ki, azt járja körül, díszíti, röpíti irdatlan magasságokba, húzza mélységbe. Belülről szólnak a hangok, a szöveg mélyéből, értelméből, és a zene bár európai füllel is élvezhető, sőt fantasztikus, mindvégig érezni, hogy a szabályok, amelyek mozgatják, „belülről” jönnek. Rituális zene.

Dhafer Youssef - Yabay

prae.hu


Rituális zene, de nem az extázis értelmében, inkább spirituális, magasba emelő, ahogy az énekhang is most magasságokba kúszik, hogy egybefonódjon a többi hangszerrel. Hangszert mondok, mert többnyire egy gitárszerű pengetős hangszert hallunk, fuvolát, valamiféle fúvós (időnként trombita, máskor tárogatószerű) hangszert és persze dobot, a lehető legzseniálisabb fajtából: egyszerű, csak ott szól, ahol kell, és ahol szól, ott mindig rendet teremt, megmutatva a káosz „lelkét”.

Aztán basszust hallani, és szinte már jazz az, ami szól, csupán a pengetős hangszer hangja kissé szokatlan az egyébként tökéletes jazz-hangzásban. Arab jazz – gondoltam magamban.

Remélem nem bizonyul felesleges kitérőnek az előbbi néhány lelkes hang. Annyit mindenesetre érzékeltet szándékaim szerint, miféle elvárásokkal érkeztem a koncertre, ahol sajnálom, de alig tudtam figyelni a Barabás Lőrincz Eklektricre.

Pedig jól játszottak, és kellemes zenét. Valahogy azonban a dinamika, amit használtak, nem volt elég kifinomult: lehet, hogy a szokatlan terem ismeretlen akusztikájának köszönhető, vagy a technikusok hanyagságának. Mivel azonban több fiatal magyar együttestől is hallottam már ilyet, újra felhívom arra a figyelmet, hogy a hangoknak finoman össze kell olvadniuk, illetve elválniuk egymástól, ami sokkal nagyobb dinamikát követel meg a játékosoktól, mint ami nálunk szokás.

A hangzás, a zene kellemes volt és kellően változatos. Valóban volt benne valami (easy) jazz és hip-hop, legalábbis a színpadon (zenei hozzájárulásához képest) aránytalanul nagy helyet elfoglaló DJ-nek köszönhetően. A zongoristától is hallottunk néhány érdekes futamot, Barabás Lörincz pedig igazán szépen, finoman trombitált.

Mégsem tudtam legyőzni azt, amit szinte minden együttesünk hallgatásakor érzek: szép, szép, de mintha ezt már hallottam volna. Ezúttal többféle anyagból lett összegyúrva a produkció és inkább csak hangulati hasonlóságokat értem tetten, szóval minden elismerésem a rendkívül fiatal zenészeké, akikből remélem egyszer valóban önálló hangzású zenekar áll majd össze.

És itt jött a meglepetés. Dhafer Youssef együttese ugyanis - ő maga hiába tunéziai, mint a róla szóló információk állítják – norvég zenészekből áll. Nem mintha előítéleteim lennének a norvég zenészekkel szemben. A szufi misztériuma omlott össze bennem. Ahogy az sem simogatta a lelkemet, hogy a székekre leülő hosszú hajú fiatalemberek (hagyományos) elektromos gitáron játszanak.

Dhafer Youssef - Odd Poetry


Elektromos gitáron, ez igaz, de a gitár a laptopba volt bekötve, ahogy Dhafer Youssef „akusztikus” pengetős hangszere is. Még a dobos is, amikor épp nem dobolt, laptop és különböző digitális eszközök körül matatott.

Szóval nem csak a szufi misztériuma omlott össze bennem. Mindaz a finom elektronikával áthatott akusztikus hangzás, amit az Electric Sufi-n hallottam, nagyrészt laptopok terméke.

De nem minden. Dhafer Youssef éneke és játéka ugyanis mindezért kárpótolt. Ugyanúgy éreztem a színpadon, hogy a zene a lelkéből árad, hogy a melizmatikusan énekelt szöveg, majd az abból kikanyarodó újabb és újabb szöveg nélküli énekhangok, s a hangszerek (?) egymásba fonódó hangja, mindez belülről szól.

Nagyszerű zenészek voltak, akik tökéletesen bántak az elektronikával, csupán eszközként, s nem végcélnak használva azt. Youssef mellett a dobost emelném ki különösen, aki hihetetlen érzékkel kezelte az ütőshangszereket (és mellesleg az elektronikát). Ahogy valószínűleg nem véletlenül állt fel a keverő mögül a tapsviharban egy berlini (keverő)technikus.

Felejthetetlen előadásban volt részünk, amit a közönség hatalmas ovációval jutalmazott. Talán csak én éreztem úgy, hogy az egykori szufi bölcsből (elektronikus) mágussá vedlett Dhafer Youssef.
 

nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

A Nagy Emma Quintet legfrissebb lemezéről
Heo Yoon-jeong koreai citeraművész koncertje az Eiffel Műhelyházban
Az Új Anya pécsi lemezbemutató búcsúkoncertje
Richard Wagner Lohengrinje új köntösben a 150. Müncheni Operafesztiválon

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 49. számáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés