bezár
 

zene

2009. 08. 04.
Opera meseköntösben
Puccini: Turandot a Szegedi Szabadtéri Játékokon – 2009. július 24., Szeged, Dóm tér
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A hazai operacsinálás (hogy ilyen csúnyán fogalmazzak) egyik legnagyobb kérdése, hogy hogyan lehet közelebb hozni a fiatalokat a műfajhoz. Nyilvánvalóan nem várható el, hogy a gyermek közelítsen, az operának kell közelítenie hozzá. A Szegedi Szabadtéri Játékok Turandot-előadása pontosan ezt a közeledést kísérelte meg – méghozzá sikerrel.

A második találóskérdés-jelenetnél hallom, hogy mögöttem egy kisfiú izgatott hangon suttog a nagymamája fülébe: „Ezt is megfejtette, már csak egy van hátra…” - és láthatóan nagyon élvezi az előadást. Nincs egyedül. Puccini utolsó, befejezetlen (majd Franco Alfano által befejezett) műve Kesselyák Gergely karmester-rendező keze alatt valódi mesévé változott át Jéghercegnővel, álombéli kék tájjal és a várfal mellé beúszó kínai dzsunkákkal.

Kesselyák szándékosan arra koncentrált az opera színrevitelekor, hogy a darab mesei voltát hangsúlyozza, s a koncepció helytálló, hiszen a történet az Ezeregyéjszaka meséiből származik, ennek epizódjait dolgozta fel Carlo Gozzi drámaíró a 18. században, és ez a szöveg vált az opera alapjává is.

Turandot hercegnőt, a jéghideg femme fatale szimbólumát, aki egymás után küldi a vérpadra kérőit, mert nem tudnak megfelelni három kérdésére, Rálik Szilvia alakította. Legutóbb a Budapesti Operaházban hallottam őt Salomeként, és Turandotja is hasonló volumenű volt – remek. Nagyáriája pontos és tiszta, színpadi jelenléte (és ebben Velich Rita jelmezeinek is nagy szerepe volt) tündöklő.

Turandot ellenpólusa, Liu – a rabszolgalány, aki életét áldozza Kalaf iránti reménytelen szerelméért – megformálója Rost Andrea volt, akit már a Művészetek Palotája színpadán is hallhattunk e szerepben. Légies, törékeny alakjához gyönyörű hang társul, öröm volt újra hallani Liuként.

Két ilyen énekesnő mellé szinte lehetetlenség megfelelő horderejű Kalafot keríteni, s ha nem is lehetetlen, ezen az estén csak nem sikerült. Cselóczki Tamás – bár nagyobb hibák nélkül hozta Kalaf figuráját – hangja a híres Nessun dormában kétszer is megcsuklott, és itt lehetett igazán érzékelni, hogy énekesi karrierje főként az operettekhez köti.

Az előadás üdítő pillanatai közé tartoztak a három miniszter, Ping, Pang és Pong (Cseh Antal, Nyári Zoltán, Kóbor Tamás) jelenetei. Remek szövegértelmezésük és színészi játékuk egyaránt lebilincselő volt. Az előadás élvezhetőségét azonban – legalábbis az első két felvonás alatt – jelentősen rontotta a rossz hangosítás. Természetesen a szabadtéri előadásoknál mindig nehézségekbe ütközik az élethű, mégis erőteljes hangzás megteremtése, s ez most, a Turandot esetében sem igazán sikerült. Az első, és második felvonásbeli hatalmas zenekari finálék visszafogottan szóltak, ugyanakkor egy-egy hangszert (és kórustagot) élesen ki lehetett hallani a többiek közül. A három miniszter színrelépésekor pedig az első szótag egyszerűen nem hallatszott.

Tény és való, hogy egy szabadtéri produkciót nem lehet összehasonlítani operaházi társaival, ám – saját műfaján belül – igen kellemes élmény volt a szegediek Turandotja. Valóban úgy tűnik, hogy a fiatalokhoz (is) közel hozható az opera, és erre nem feltétlenül csak egy „igazi” meseopera lehet képes, hanem akár egy Turandot-kaliberű, mesei gyökerekkel rendelkező operamese is. És figyelem, mert fontos a distinkció és nem összekeverendő: operamese – a legkevésbé sem meseopera!

A műsoron:

Giacomo Puccini: Turandot
Opera három felvonásban, olasz nyelven

Szereposztás:

Turandot - Rálik Szilvia
Császár - Bede-Fazekas Csaba
Timur - Gábor Géza
Kalaf - Cselóczki Tamás
Liu - Rost Andrea
Ping - Cseh Antal
Pang - Nyári Zoltán
Pong - Kóbor Tamás
Mandarin - Altorjay Tamás
Perzsa herceg - Kozma Attila/Angyal Áron

díszlettervező - Zeke Edit

jelmeztervező - Velich Rita

karmester - Kesselyák Gergely

rendezte - Kesselyák Gergely

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Novotny Anna --


További írások a rovatból

Zeneszerzés az érzékek és a technológia határán
Michael Haydn és Antonio Salieri Requiemje a Müpában
Danczi Csaba László emlékére
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés