bezár
 

film

2009. 11. 06.
Mindent beletettek
Claudia Llosa: Fausta éneke, 2009
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Mindent beletettek Kántálásszerű, borzongató, különleges dallal kezdődik a 2009-es Berlinalén fődíjat és FIPRESCI-díjat nyert perui film, a Fausta éneke. A szokatlan ének és annak őszinte, kemény szövege tökéletesen megalapozza mindazt, amit Claudia Llosa filmjétől várhatunk: európai fül számára ismeretlen hangokat, és a szörnyűségeket, félelmet hűen bemutató elbeszélést.

Fausta huszonéves, gyönyörű fiatal lány, aki unalmas, kissé férfias ruhákat hord, anyjával él, és nem is akarna tőle elszakadni, egyedül nem mer kimenni a városba, de még attól is megriad, ha egy lépcsőn szembejön vele egy férfi, s nincs mellette senki, aki támaszt nyújthatna. Fausta anyját ugyanis megerőszakolták, mikor vele volt terhes, s ezt a szörnyű élményt az asszony feltehetően napjában három-négyszer mesélte-énekelte el a lányának születése óta. Nem kell ahhoz pszichológia szakos diploma, hogy tudjuk, egy ilyen keserű monológ állandó hallgatása rettegést válthat ki egy gyerekből. Fausta tehát a „bánat tejét” – amely a film angol címe is – inkább a fülén, s nem az ajkain keresztül szívja magába születése óta.
Fausta éneke
A riadt, visszahúzódó lány azonban kénytelen nyitni a külvilág felé. Részben azért, mert unokatestvére, akivel együtt él, az esküvőjére készül, s ő is hivatalos az ehhez kapcsolódó szertartások, ünnepségek sorára, illik is részt vennie ezeken. Másfelől azonban Fausta anyja éppen nem sokkal a tervezett esküvő előtt hal meg, s mivel a lány vissza akarja szállíttatni a holttestet a szülőfalujába, pénzre van szüksége. Fausta tehát munkát vállal egy gazdag nő házában, s ehhez kénytelen elhagyni a védett otthonát, végigmenni a városon, átkelni a nyüzsgő, emberekkel teli piacon. Mondhatnánk, hogy a Fausta éneke a bizalom lassú kiépülésének története – de a lány munkaadója visszaél ezzel a bizalommal, így a világ mellett Fausta kénytelen azonnal megismerni a világ kegyetlenségét is.
Fausta éneke
A Fausta éneke ugyanis nemhogy nem akar szépítgetni, de mindjárt egy végtelenül kemény életet mutat nekünk. Összegyúr minden keserűséget, félelmet, nehézséget, minden olyan történetet, amely megeshetett, vagy amelyről a népi folklórban beszélhetnek, és ezekből kerekít nehéz helyzetet Fausta köré. Kicsit sok is ez a rengeteg fájdalom. Sok, hogy még munkaadónője is csak azért beszél a lányhoz, azért énekelteti, hogy kihasználja. Így a történet annyi rossz pillanatot, annyi csalódást mutat, annyi okot ad a bizalmatlanságra, hogy túlzásnak tűnik, már hitelét veszíti. Faustának éppen elég lenne anyja egyetlen kegyetlen traumájának, az őstraumának az emléke ahhoz, hogy nehéz legyen felnőtté, önállóvá, nővé válnia – ő azonban kap még néhány hátráltató tényezőt, ez a valószínűtlenség érzetét adja a drámai cselekménysorhoz.

Szinte hihetetlen is, hogy Fausta mégis bátorságot merít, hogy kevesebb félelemmel folytassa az életét. Váratlan, hogy végül úgy dönt, meg akar szabadulni attól a folyamatosan növekvő, új, fájdalmas hajtásokat hozó burgonyától, amelyet ő maga helyezett a testébe, hogy elkerülje az anyja sorsát. Fausta rettegésének ezt a kézzel fogható és borzongató jelképét, amely jelen van, és hajtásokat hoz a munkahelyén, otthon, az utcán, mindenütt, a film elején Fausta nem engedi kioperálni – végül azonban ő maga kéri az eltávolítását, s egyben szorongása, félelmei megszüntetését is. Ebben a végtelenül kegyetlen világban tehát egyetlen férfi tisztességes kedvessége, a bosszú ereje, anyja temetésének reménye elég arra, hogy Fausta kitépje magából azt, amit a bánat teje belenevelt, és megpróbáljon nyitni – ezúttal őszintén.
Fausta éneke
A sötét tónusú filmet kellemesen lazítja Fausta családjának élete. Az esküvők, amelyeket a nagybátyja vállalkozása szervez, az udvaron szaladgáló, a Fausta anyja számára megásott sírban pancsoló gyerekek képe egyszerre abszurd és megmosolyogtató. A színes, zsivajjal teli piac és a mellette található, hatalmas kerítéssel elzárt, gyönyörű birtok, ahová kertész jár, és ahol egy hatalmas házban egyelten nő él, beszédes kontrasztot alkot. A színészek játéka végig tökéletes, hiteles, nem túlzó. A Faustát játszó Magaly Solier rögtönzött, népdalszerű énekei gyönyörűek, a színes-poros Peru képe felejthetetlen. A kivitelezés tehát csakugyan kiváló, mégis soknak – zavarba ejtően, idegesítően soknak – érezzük mindazt, amit a Fausta éneke el akar mondani.

Fausta éneke (La teta asustada/The Milk of Sorrow)

színes feliratos spanyol-perui film, 95 perc, 2009
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott
Rendező – forgatókönyvíró: Claudia Llosa
Zeneszerző: Selma Mutal
Szereplők: Magaly Solier, Susi Sánchez, Efraín Solís, Marino Ballón, Antolín Prieto

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Róbert Katalin --


További írások a rovatból

Gareth Edwards: Jurassic World – Újjászületés
Len Wiseman: Balerina
Beszámoló a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválról - Egy másik nézőpont
Bong Joon Ho: Mickey 17

Más művészeti ágakról

Avagy mit ihletett Kafka férge, Cortázar axolotlja és Langelaan legye
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés