bezár
 

irodalom

2010. 02. 06.
A szőttesek csonkig égnek
Burns Katalin: Szőttesek regénye
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A szőttesek csonkig égnek Mindenki szereti a meséket – a családi titkokat pedig méginkább. Burns Katalin nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy összefűzzön két teljesen különböző időt és világot egy fojtogató történet mentén. Nagyapa, a kulcsfigura körül – aki maga is fűz, méghozzá színes szőtteseket – bontakozik ki az unokák hevessége, és a hajdani öt fiútestvér szeleppel zárt érzelmi világa.

A Szőttesek regényében Verocska, az irodai adminisztrátor unokabátyjával, Armanddal, a giccses hajcsatokat gyűjtő balett-táncossal együtt próbálják feltárni annak a csendnek az okát, ami az egész családon vastag porrétegként él évtizedek óta. Mielőtt Nagyapa az idősek otthonába költözne, átmenetileg Armandnál rendezkedik be protézisével és Vackor tévéjével – így nem menekülhet tovább a fiatalok kíváncsiskodása elől.



Egy halálhírt hozó távirat lesz Verocskáék magánakciójának kezdete: Nagyapa testvéréhez, Istvánhoz érve nemhogy válaszokat, de újabb kérdéseket sikerül csak felhalmozniuk. Miközben az unokatestvérek sms-sel üzennek egymásnak, az öregek különösebbnél különösebb tárgyakkal teszik ugyanezt: sorra cserélődik ki egy-egy hosszú furugla vagy urna, makacs hallgatás közepette. A múlt felgöngyölítése mindannyiuknak nehezebb a vártnál, ám végül sikerül visszafelé fejteni a szálakat – mondatról mondatra, egymás szájából kihúzva a bennrekedt vallomásokat. Máraihoz hasonlóan Katalin is tud a csönddel bánni, építkezni rá, kitérve a bűn és bűnhődés örök kérdésére.

Közben megelevenedik a két generáció között eltelt idő: a pártújság egyre csak színesedik, majd Ciccolina után egyszeriben megszűnik. Ahogyan Nagyapa felidézte: „Idegen lett a világ, az emberek a tévében hangosabban beszéltek, és egyáltalán, több volt az élő műsor, többet ráztak öklöt. Mi meg, nagyanyátokkal, ha szégyen volt, ha nem, visszakívántuk a régieket, amikor még mindent értettünk abból, amit elénk dobtak, nem kellett folyton gondolkodni, hogy mi volna jó, kinek van igaza.” A kultúra, az értékrend is más lett, ám ezt az arra fogékony ifjak – itt a művészlelkű, narancsszín kabátos Armand – is fájlalják: „Amit ma kultúra címén némelyek, nem kevesen elfogadnak, az megbotránkoztat. Van ízlésem, és sért, ha a silány is megüti a mércét.” Néha kissé nyomasztó a váltás a sárral szegélyezett putriból a férfi hastáncosokkal és rongyszobrászokkal érzékeltetett műanyag világba. Gyakran túlnyújtott, döcögős a testvérek kálváriáinak leírása, de ez maga az írói eszköztár tudatos része – Csehovnál és Beckettnél sem haragudtunk az szándékolt üresjáratokra.

A Szőttesek regénye a Magyar Napló szerkesztősége és az Írott Szó 2006-os regénypályázatán mérettetett meg, melynek témája a rendszerváltástól datált élet ábrázolása, hitelesen és példás nyelvi igénnyel. Burns Katalin – aki torkában és népi hangszerein egyaránt képes megszólaltatni ezt a keserves hangszínt – különdíjat nyert.

 


prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Tóth Noémi --


További írások a rovatból

Bemutatták Nyerges Gábor Ádám Vasgyúrók című kötetét
Bemutatták Szvoren Edina Kérődző Kronosz című könyvét
Mi köze mindehhez Nádas Péternek?
Kovács Dominik és Kovács Viktor Lesz majd minden című regényéről

Más művészeti ágakról

színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Az Elérhetetlen című kötet bemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés