bezár
 

film

2010. 02. 23.
Megtépázott lobogók
Kortárs amerikai háborús mozi
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Megtépázott lobogók Az amerikai filmipar érzékenyen reagált a közelmúlt lezárt (Öbölháború) és máig tartó háborúira (Irak, Afganisztán), a remekművekre mégis sokáig várni kellett. Mindamellett a legújabb háborús darabok sokszínűek: a nyíltan politizáló, aktualizáló tézisfilmektől a könnyfakasztó melodrámáig széles a paletta.
Vigyázat, a cikk nyomokban spoilereket tartalmaz!

Vélhetőleg épp a történeti háttér különleges szerepe okozza, hogy a háborús film műfajában készült alkotások megítélésekor mindig kiemelt figyelmet szentelnek az adott  darabban kifejezésre juttatott (politikai) állásfoglalásnak. Ez akkor is így van, ha a film valójában meg nem történt események feldolgozása, illetve ha a narratíva logikája a valószerűség helyett inkább a valószínűtlenség, sőt a valószerűtlenség, a kaland vagy a fantasztikum birodalmának törvényszerűségei szerint kezd el szerveződni (elég, ha a Becstelen brigantyk kapcsán felmerülő történeti vita ide vonatkozó tüneti jelenségére gondolunk). Vagyis a film számára adott alakzatok (úgymint a stílus, a műfaji jegyek, az elbeszélésmód – és még hosszan lehetne folytatni a sort) egyaránt különös fénytörésbe kerülnek, mihelyst a történeti kontextusra adott reflexióként tekintünk rájuk.



Éppen ezért alkalmasint nem banális megállapítás, hogy a háborús film zsánerét képviselő opuszokban többszörösen felértékelődik az alkotói megoldások szerepe: a forma jó eséllyel válik érzékeny tartalmi vonatkozású elemmé. Márpedig a kijelentés érvénye csak fokozódik, amikor a közelmúlt háborúit alapul vevő művekre gondolunk: a régmúlt vagy aktuális háborúk kapcsán születő filmeket szemlélve a jelenkor nézője saját etikai, morális vagy éppen politikai álláspontjával való szembesülésre kényszerül(het) – s ennek hatásfoka a személyes vagy intellektuális érintettség mértékében alakul ki.

Nyílt lapokkal


Érdekes lehet a közelmúlt amerikai háborúi által ihletett (Öbölháború, Irak, Afganisztán) alkotásokat aszerint megkülönböztetni, hogy miképp reagálnak a fentebb rögzített kérdésekre.

Lényegében három pólust lehet kijelölni, amely köré az alkotások rendezhetőek, annak alapján, hogy mely filmi alakzatok válnak dominánssá – a kategóriák között természetesen van átjárás. Az első csoportba azon filmek tartoznak, amelyek köntörfalak nélkül foglalnak állást az adott háború kapcsán, illetve a különböző állásfoglalások közvetítőjeként lépnek fel, és emiatt az etikai nézőpont kerül előtérbe. (A tipikus példa Robert Redford Gyávák és hősök című filmje lehet – Lions for Lambs, 2007 , illetve kifejezetten erős, leplezetlen bíralátként hat David O. Russel a Sivatagi cápák című filmjének szatirikus felvezetése is (Three Kings, 1999), noha az opusz végkifejlete már másféle értelmezés felé mutat; valamint az inkább formai erényekkel bíró CenzúrázatlanulRedacted, Brian de Palma, 2007). Ezekben az alkotásokban az a közös, hogy nem csak általánosan, hanem konkrétan is utalnak az adott háborúra vonatkozó speciális kül-, illetve belpolitikai kontextusra: mivel nyíltan közvetítik a releváns álláspontokat, egyúttal a néző kedélyeit is jó eséllyel borzolják fel.



Talán ezért sem meglepő, hogy a Robert Redford szemléletmódjának, alkotói pályájának kontextusában könnyen elhelyezhető Gyávák és hősök jobbára negatív nézői és kritikai fogadtatásra talált. Redford filmje az irakihoz hasonló befejezetlen, akut afganisztáni harcok látványos kulisszáit a háború, a cselekvés szükségességéről szóló nézőpontok ütközésének ellenpontozásaképp, árnyalásaként használja fel, de a szakadatlan beszéd és érvelés ellenére sem válik filmszerűtlenné. A film középpontjában egy kudarcba fulladó afganisztáni hadművelet áll, miközben a háború folytatása, a tett melletti pro és kontra érveket kapunk. Noha Redford filmje szatirikus elemeket csak nyomokban tartalmaz (nem is kicsit patetikus), nyíltan politizál és mégsem válik banálissá, túlzottan egyértelművé: ha nem is remekmű, kifejezetten intelligens és valóban érdekes darab.

David O. Russel Sivatagi cápák című filmjének szatirikus megoldásai azonban senkit sem kímélnek: ezerszínű, ötletes variációkat láthatnunk a média, az álszent, kolonizáló Amerika, valamint a katonai és emberi inkompetencia képeinek kifejezésére. Ám a hollywoodi megoldások felé tett kompromisszumoknak köszönhetően a film messze alulmúlja a lendületes kezdés támasztotta igényeket: a szatirikus hangnemet zseniálisan megütő expozíciót követően a történet gerincét kitevő arany utáni hajsza akció-kalandfilmje még elég élvezetes, ám semmi sem feledteti a sokkhatásként is értékelhető, józan ésszel megmagyarázhatatlan, boldog és velejéig hamis végkifejletet.



Az elődök árnyékában

A következő csoportba azon filmek sorolhatóak, amelyek már kevésbé hatolnak a konkrét politikai részletekbe, és inkább általános érvényű, ámbár továbbra is markáns állásfoglalást kívánnak nyújtani a háborúk természetével, mentális deformáló szerepével kapcsolatban, miközben többnyire morális kérdéseket boncolgatnak (Itt leginkább a Bőrnyakúakat emelném ki tipikus példaként – Jarhead, Sam Mendes, 2005 –, de ilyen jellegű alkotás Paul Haggins Elah völgyébenIn the Valley of Elah, 2007 – című opusza is; és bizonyos értelemben a A bombák földjén is – The Hurt Locker; Katrhryn Bigelow, 2008.) Sam Mendes – hasonlóan legnagyobb visszhangot kiváltó, Amerikai szépség című filmjéhez – most is a zsáner jelentékeny elődeit szintetizálja, ebben alkot érdemlegeset, miközben tartalmilag nem nyújt túl kiugró teljesítményt. Filmjének mégis van egy elég nagy erénye, mégpedig az, hogy a Sivatagi cápáknál jóval következetesebben, hitelesebben és plasztikusabban – művészileg értékelhetően – fejezi ki, milyen lehetett az öbölháború egy átlagos mesterlövész nézőpontjából.

Az Apokalipszis, most! és az Acéllövedék egyes motívumait és jeleneteit tisztességesen kopírozó Bőrnyakúak legnagyobb érdeme, hogy kifejezetten bravúrosan oldja meg a zsánerből fakadó elvárásokhoz képest attrakciómentes jeleneteket. A film történetének középpontjában egy mesterlövész áll, akinek a háború közben egyszer sem adatik meg, hogy valakibe golyót eresszen. Mendes filmjének legnagyobb jelenetében a mesterlövész és segítője hosszas várakozás és előkészületek után végre becéloz egy magas rangú iraki katonai vezetőt, ám sajnálatukra épp, amikor meghúznák a ravaszt, megjelenik a légi osztag vezetője, aki, ahelyett, hogy a lövés bekövetkezhetne, a célszemélyek porig bombázására ad utasítást. Sajnos a film színvonala nem egyenletes, az idézett rész, valamint a felvezetés mégis egészen zseniális.



A krimi zsánerének szövetét a drámai mélység megteremtése érdekében kiaknázó, komótos ritmusú Elah völgyében végkicsengését tekintve megint csak konzervatív alkotás: a háború okozta helyzet menthetetlenségét egy Irakból való, a zászlórúdra fejjel lefelé fellógatott, megtépázott amerikai lobogó fejezi ki. Paul Haggins munkája sem nélkülözi a zseniális megoldásokat, ám a didaktikusnak ható, moralizáló vég lényegében sikeresen romba dönti, amit a film a megelőző jelenetekben felépített. A film története szerint egy Irakból hazatért katona gyilkosság áldozatává válik és a bűnügy nyomozásában a fiú apja is részt vesz. A film nem hagy kétséget a háború, az intézmények, a bürokrácia és a morális állapotok feletti véleménye felől. A Tommy Lee Jones által alakított apa karaktere viszont feledhetetlen, mesterien árnyalt – mind a színészi játékot, mind a többi szerepelőhöz való viszony árnyaltságát tekintve.



Friss hajtások


Az utolsó csoportba azok a művek tartoznak, amelyekben az etikai, morális, politikai tartalmak inkább csak felhangokként, háttérként, vagy elszórtan jelennek meg, illetve ahol ezen tartalmak felfejtése és továbbgondolása leginkább a néző feladatává válik. (Ide tartozik a Grace nélkül az életGrace is Gone, J. C. Strouse, 2007 –, valamint az előbbi említésnél erősebben A bombák földjén is.) A Sundance Filmfesztiválon közönségdíjat elnyert Grace nélkül az élet melodrámai szövésű: a film története szerint meghal egy Irakban szolgálatot teljesítő nő, akinek férje két gyerekkel magára maradva váratlanul reagál a történekre; ahelyett, hogy rögtön tudatná velük a rossz hírt, elviszi őket egy floridai vidámparkba. Noha ez a film is ábrázol politikai vonatkozású kérdéseket (mint például az apa és testvérének politikai szembenállása, a nemzeti kötelességekből fakadó etikai magatartás – a háború áldozatának vállalása), a hangsúly  mégis inkább az emberi kötődések, érzelmek bemutatására esik (a testvéri szembenállásnál fontosabb a rokoni kötődés és összetartás, a dacnál a fájdalom). Egyszerű, letisztult, puritán eszközökkel operáló, zseniális alakításokkal tűzdelt – John Cuseck óriási „jutalomjátéka” – szomorú közönségfilmmel van dolgunk, ahol a történeti háttér vázlatszerű kifejtést nyerve várja értelmezéseit.



Kathry Bigelow filmje egy bombaszakértő történetén keresztül ábrázolja azt a folyamatot, amely közben a háború élménye addikciót okoz – a film bombák hatástalanítását megörökítő feszültségteli szcénák valamint pörgős akciójelenetek fűzéréből áll. A bombák földjén egyrészt azért vált rendkívül erőteljes kifejezőjévé a függőség kialakulásának, mert elbeszélésmódja a suspense hatás vissza-visszatérő, ismétlődő élményére épül: a film tételét („A háború drog”) Bigelow a feszültségre építő narratív struktúrán keresztül teszi átgondolhatóvá. Mindemellett a film valóban felcserélhető jeleneteit nagy időbeli ugrások választják el egymástól, amivel megint csak folytonos szerepet kap a történet etikai, morális felhangjait fürkésző néző szerepe. Az akció és a thriller zsánerében utazó amerikai rendező legújabb filmjében korai remekművéhez (Alkonyattájt, Near Dark, 1987) hasonlóan feszes és gördülékeny, megoldásait tekintve kemény, tartalmilag mégis érzékeny mozit készített.



Miképp a korai vámpírfilmje, A bombák földjén is inkább a pontos és intelligens, az érzelmi viszonylatokat pedig bravúrosan kivitelező alkotó diadala, miközben mindkét opusz fontos darabja zsánerének.

Az Alkonyattájt a vámpírfilm, A bombák földjén pedig az iraki háborús film szubzsánerének vérfrissítő darabjává vált. A korai  vámpírmozi a 80-as évek egyes stilisztikai megoldásainak érett párlatát adja: a film kocsmajelenete többek közt Coen, Lynch korszakos műveit idézi és Tarantino későbbi munkássága fényében is fénytörésbe kerül, míg A bombák földjén talán a legpontosabban talált bele abba az igazságba, hogy a mai, még befejezetlen, akut háborúkat valóban csupán gondos nézőpontválasztást követően lehet a vászonra vinni.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Keresztes Gergő --


További írások a rovatból

Az Egy újfajta vadon és A legbelsőbb Ázsia - Magyarok nyomában Mongolországban című filmek a 11. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Lakos Nóra: Véletlenül írtam egy könyvet

Más művészeti ágakról

Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés