art&design
2010. 04. 17.
27 Kubus – Kreatív transzformációk
A Rubik-kocka újragondolása
Rubik Ernő Bűvös kockájának játékos újragondolásait láthatjuk a 27 kubus – Kreatív transzformációk című kiállítás keretében. Az Iparművészeti Múzeum kiállításán a Képző és Iparművészeti Szakközépiskola és Kollégium diákjainak alkotásai képezték a tárlat anyagát.
A Rubik-kockát Sam Loyd és Henry Ernest Dudeney tizenötös játéka ihlette, amely száz évvel ezelőtt Amerikából indult el, s az egész világon ugyanolyan népszerűségnek örvendett, mint később a bűvös kocka. Loyd játéka egy négyzet alakú keretből állt, amelyben tizenöt számozott kis négyzetlap helyezkedett el és egy üres mező. A tizenötös játék és a bűvös kocka lényegi különbsége az, hogy míg a 15-ös játék síkbeli eltolásokkal, a kocka térbeli forgatással működik.
A kocka feltalálásának történetét Rubik Ernő A bűvös kocka című könyve meséli el. Ebből megtudhatjuk, hogy „hosszas játszadozás” előzte meg bűvös kocka megalkotását. A kockaelemek sajátos megfaragása adta végül a megoldást, ugyanis a rafinált megmunkálás után a kockák összehangolt forgatása lehetővé vált, és a szerkezet is egyben maradt. Ha kezünkbe veszünk egy bűvös kockát, megfigyelhetjük, hogy a színek következetesen vannak elhelyezve a kocka lapjain. A sárga szín más színekre gyakorolt hatását illusztrálják a kocka lapjai: így lesz például a pirosból narancssárga, a kékből zöld. Rubik Ernő 1975-ben szabadalmaztatta a bűvös kockát, amely azóta töretlen sikernek örvend.
Az elmúlt években a hollywood-i filmekben is feltűnt egy-egy jelenet erejéig ez a tárgy, mint pl. a John Malkovich menetben, a Hellboyban, az Armageddonban, a Wall-eban vagy A boldogság nyomában című filmben. Elmondható, hogy a Rubik-kocka a logikus gondolkodás szimbólumává vált. A robotikában is alkalmazták a mesterséges intelligencia tesztelésére.

A tárlaton látható munkák igyekeztek több síkon értelmezni a bűvös kockát. Az alkotók közül sokan annak formai lehetőségeit aknázták ki, mások pedig a kocka fogalmát ragadták meg és vonatkoztatták más tárgyra (mignon-, filmkocka). A technikai kivitelezés sokszínűséget mutat. Találhatunk horgolt, gyöngyös, huzalozott, üvegkockát is. Az utóbbi az optikai illúziókeltéssel is eljátszott. Egyes logikai játékokat is megidéztek a diákok egy-egy kocka erejéig, így születhetett meg a sakkmező-kocka vagy a dáma-kocka.
A kiállítási anyag egyes darabjain a modern technikai vívmányok is ötvözésre kerültek a bűvös kockával. A chip-kocka a számítástechnika, a tv-kocka a telekommunikáció, a film-kocka a multimédia uralkodó helyzetére hívja fel a figyelmet.
Minden alkotás, mielőtt formát szab neki az alkotó, egy mentális kép csupán, egy ideológiai lenyomat. Mára a technikai vívmányok a mindennapok természetes kiegészítőivé váltak, gondoljunk csak a kapcsolatteremtés és fenntartás módjára. Az internet, telefon felváltotta a hagyományos értelemben vett levelezést, helyette az emberek e-maileznek, és skype-on keresztül veszik fel egymással a kapcsolatot.
.jpg)
A játékok világa átalakulóban van. A valósághű, online alapú számítógépes játékok térnyerésével a hagyományos játékok csillaga leáldozni látszik. Remélhetőleg a Rubik-kocka nem fog erre a sorsra jutni, ugyanis a maga kategóriájában, a 3D-s logikai játékok körében ez az egyik legkedveltebb játékszer. Nehézségi fokát lemérhetjük a lehetséges kombinációk számában, ami több mint negyvenhárom trillió forgatási módot foglal magában, pontosabban 4,3×1019 lehetőséget.
Ha az ember minden másodpercben egyet fordítana a kockán, és ezt a nap 24 órájában megtenné, akkor közel 1400 millió évre lenne szüksége az összes lehetséges állás kipróbálásához. A kiállított alkotások döntő többsége a kocka felületét értelmezték újra, a funkció helyett a forma kapott kitüntető szerepet, s a logikai játék lényege a vizuális élménynek engedve háttérbe szorult.
A kiállítás megtekinthető az Iparművészeti Múzeumban 2010. május 2-ig.
A kocka feltalálásának történetét Rubik Ernő A bűvös kocka című könyve meséli el. Ebből megtudhatjuk, hogy „hosszas játszadozás” előzte meg bűvös kocka megalkotását. A kockaelemek sajátos megfaragása adta végül a megoldást, ugyanis a rafinált megmunkálás után a kockák összehangolt forgatása lehetővé vált, és a szerkezet is egyben maradt. Ha kezünkbe veszünk egy bűvös kockát, megfigyelhetjük, hogy a színek következetesen vannak elhelyezve a kocka lapjain. A sárga szín más színekre gyakorolt hatását illusztrálják a kocka lapjai: így lesz például a pirosból narancssárga, a kékből zöld. Rubik Ernő 1975-ben szabadalmaztatta a bűvös kockát, amely azóta töretlen sikernek örvend.
Az elmúlt években a hollywood-i filmekben is feltűnt egy-egy jelenet erejéig ez a tárgy, mint pl. a John Malkovich menetben, a Hellboyban, az Armageddonban, a Wall-eban vagy A boldogság nyomában című filmben. Elmondható, hogy a Rubik-kocka a logikus gondolkodás szimbólumává vált. A robotikában is alkalmazták a mesterséges intelligencia tesztelésére.
A tárlaton látható munkák igyekeztek több síkon értelmezni a bűvös kockát. Az alkotók közül sokan annak formai lehetőségeit aknázták ki, mások pedig a kocka fogalmát ragadták meg és vonatkoztatták más tárgyra (mignon-, filmkocka). A technikai kivitelezés sokszínűséget mutat. Találhatunk horgolt, gyöngyös, huzalozott, üvegkockát is. Az utóbbi az optikai illúziókeltéssel is eljátszott. Egyes logikai játékokat is megidéztek a diákok egy-egy kocka erejéig, így születhetett meg a sakkmező-kocka vagy a dáma-kocka.
A kiállítási anyag egyes darabjain a modern technikai vívmányok is ötvözésre kerültek a bűvös kockával. A chip-kocka a számítástechnika, a tv-kocka a telekommunikáció, a film-kocka a multimédia uralkodó helyzetére hívja fel a figyelmet.
Minden alkotás, mielőtt formát szab neki az alkotó, egy mentális kép csupán, egy ideológiai lenyomat. Mára a technikai vívmányok a mindennapok természetes kiegészítőivé váltak, gondoljunk csak a kapcsolatteremtés és fenntartás módjára. Az internet, telefon felváltotta a hagyományos értelemben vett levelezést, helyette az emberek e-maileznek, és skype-on keresztül veszik fel egymással a kapcsolatot.
.jpg)
A játékok világa átalakulóban van. A valósághű, online alapú számítógépes játékok térnyerésével a hagyományos játékok csillaga leáldozni látszik. Remélhetőleg a Rubik-kocka nem fog erre a sorsra jutni, ugyanis a maga kategóriájában, a 3D-s logikai játékok körében ez az egyik legkedveltebb játékszer. Nehézségi fokát lemérhetjük a lehetséges kombinációk számában, ami több mint negyvenhárom trillió forgatási módot foglal magában, pontosabban 4,3×1019 lehetőséget.
Ha az ember minden másodpercben egyet fordítana a kockán, és ezt a nap 24 órájában megtenné, akkor közel 1400 millió évre lenne szüksége az összes lehetséges állás kipróbálásához. A kiállított alkotások döntő többsége a kocka felületét értelmezték újra, a funkció helyett a forma kapott kitüntető szerepet, s a logikai játék lényege a vizuális élménynek engedve háttérbe szorult.
A kiállítás megtekinthető az Iparművészeti Múzeumban 2010. május 2-ig.
További írások a rovatból
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
Krajcsovcis Éva és Zséger Olivia „Leképezés” című kiállításának megnyitóbeszéde
Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához
Más művészeti ágakról
Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról