bezár
 

art&design

2010. 09. 18.
Az aaltói örök formák
Alvar Aalto házai – örök formák
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az aaltói örök formák Ha finn design, akkor Alvar Aalto, legalábbis többségünknek azonnal ő jut eszébe. Születésekor hazája még az Orosz Birodalomhoz tartozott, munkásságát azonban már a független Finn Köztársaságban kezdhette meg, hogy aztán néhány évtized alatt építészként és ipari formatervezőként iskolát teremtsen.

Alvar Aalto az 1920-as évektől jelentkezett épületterveivel, a klasszikus megoldásoktól indult, de az évtized végére már a funkcionalizmus problémafelvetései kezdték foglalkoztatni, és aztán ennek az áramlatnak vált markáns képviselőjévé. Az ezt követő időszakra koncentrál a debreceni Kölcsey Központ Bényi Árpád Kiállítótermében megrendezett tárlat, ahol viszonylag rövid idő alatt betekintést nyerhetünk egy sokoldalú életműbe.

prae.hu

 Alvar Aalto házai – örök formák - enteriőr a kiállításról

A designtárlaton egymásra csúszni látszanak a különböző szekciók, falak ugyanis ezúttal nem tagolják a teret. Nyilván tudatos döntés eredménye ez, amely Aalto tiszta világos formáiból próbál egy elválasztások nélküli, összekapcsolódásokból adódó rendet teremteni a közegben. Ám kétségtelen, hogy egy jóval nagyobb, több helyiségre tagolt kiállítótérben jobban érvényesülnének az installált tárgyak, erősebben koncentrálódna a figyelem az épületeket bemutató plakátokra és a rövid leírásokra.

 Alvar Aalto házai – örök formák - enteriőr a kiállításról

Az anyag mindenképpen impozáns, de még izgalmasabb lenne bejárni a tárlatot, ha az egyes bútordarabokat – a hajlított nyírfa bőr széket; a rétegzett nyírfalemezből készített zsúrkocsit; a „Tank” karosszéket; a nádszövetezett széket és a többi számozott tervet – külön is körbejárhatnánk. Így érzékelhetnénk az apró távolságokat, a sajátos formai bravúrokat, amelyek innen, az 1940-es, 50-es évekből örökítődtek tovább a mai ikeás szépérzékre hagyatkozó sorozatgyártott bútordarabokba.

 

Ha nem gondolunk bele, hogy ezek a tervek a maguk idejében milyen újszerűen hathattak, talán nem is látunk bennünk semmi különöset. Üzletekben, modern lakásokban gyakran találkozunk ezekkel a formákkal, de itt világossá válhatnak a gyökerek, hogy 50-60 évvel ezelőtti tervekről van szó: ez teszi őket igazán különössé. A Bauhaus modernista iskolájának hatása érződik ugyan rajtuk, mégis egyediséget kölcsönöz a munkáknak a természetes anyagok, organikus formák humanisztikus használata.

Alvar Aalto házai – örök formák - enteriőr a kiállításról

A felnagyított fotók és apró makettek formájában megelevenedő épületek mind az emberléptékűségről, a funkcionalizmusra jellemző praktikumról tanúskodnak. A tárlatra látogatók a helsinkiben található Aalto házról;a Villa Mairea-ról; a muratsalói kísérleti ház és a franciaországi Maison Luis Carré szerkezeti megoldásairól is többet tudhatnak meg.

 Alvar Aalto házai – örök formák - enteriőr a kiállításról

Az iparművészet területén is meghatározó tevékenységet folytató Aalto bútortervei mellett két textil-, és néhány üvegterve is helyt kapott. Ez utóbbiakkal világszerte elismerést vívott ki magának a formatervezői szcénában és a nagyközönség szemében egyaránt. A kiállított tervek eredetijei közül néhány az 1937-es párizsi világkiállítás finn pavilonjába készült, a Savoy-vázát pedig már akkoriban használni kezdték Helsinki azon éttermében, amelyről aztán nevét is kapta. A kifinomult modernista személyéről ezúttal kevés derül ki, a munkák adják a tárlat súlypontját, a letisztult formák genealógiáját jobban megismerni vágyóknak mégis érdemes ellátogatni erre a tárlatra.

 

Alvar Aalto házai – örök formák, Debrecen, Kölcsey Központ, Bényi Árpád Kiállítóterem, 2010. augusztus 25 – szeptember 26.

 

nyomtat

Szerzők

-- Áfra János --


További írások a rovatból

art&design

Diki Luckerson: Haladás labirintus szája felé
art&design

Horváth Anita: Igyekszik az ember lánya
A magyar művészet külföldi népszerűsítéséről Bukta Imre és Samu Géza példáján keresztül
art&design

Fedezd fel Csontváry Kosztka Tivadar művészetét!

Más művészeti ágakról

Máray Mariann Így megy ez című könyvéről
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés