bezár
 

film

2010. 12. 18.
Rövidfilmek hatásosan adagolva a budapesti Toldi moziban - EUShorts 2010
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Rövidfilmek hatásosan adagolva a budapesti Toldi moziban - EUShorts 2010 41 film 15 országból négy nap alatt a Toldi moziban: igen, idén is megjött a Mikulás a rövidfilmek szerelmeseinek, akik december 2-5. között a budapesti Toldi moziban hódolhattak szenvedélyüknek az európai rövidfilmek tiszteletére rendezett EUShorts fesztiválon.
Először is elmondhatjuk, hogy a megújult Toldi mozi ismét megújult, kicsit elegánsabb, szolidabb és komolyabb lett, nyugodtabb körülményeket biztosít a mozizni vágyóknak, mint eleddig, és most is remek kávézó és italozó funkcióval szolgál - azoknak, akik egy pohár bor mellett szándékoznak megvitatni a megtekintett féltucat aprócska mozidarabot.

Másodszor leszögezhetjük, hogy kisjátékfilmet nézni - különösen ennyi nemzet változatos témájú és különféle műfajú rövid formájú filmjét, ilyen nagy mennyiségben és koncentrációban - ÜNNEP. Hiszen a kisjátékfilmek forgalmazása megoldatlan probléma, míg a hazai darabokat a filmszemlén nézhetjük meg, esetleg egy-egyet elcsíphetünk a televízióban, addig a nemzetközi mezőnyt egyedül a nemzetközi filmfesztiválok kisjátékfilm szekcióiban kísérhetjük nyomon, illetve azon fesztiválokon, amik perverz, de igen kedvesen pervertált módon kizárólag kisjátékfilmekre specializálódtak.
Nagypál Orsolya - Paktum
Ilyen kedvesen perverz és erősen függőséget okozó fesztivál az EUShorts is. Idén tehát december 2-5. között került sor az európai kisfilmeket bemutató mustrára a Toldi moziban. 15 ország 41 filmjét 6 blokkban vetítették (Dress code: rövid, Morbid. Ennyi., Generációk. Szakadékok., Élj! Boldogulj!, Szar ügy, A sok több - Válogatás a 2009-es év kedvenceiből) 4 napon keresztül. 

Bodzsár Márk - Levegőt venni

Magyarországot Nagypál Orsolya, Bodzsár Márk és Reisz Gábor egy-egy rövidfilmje képviselte. Nagypál Orsolya Paktum című 18 percese egy budapesti sztriptízbárba vezeti figuráit, a fiú éppen kényszerű vulgáris-rituális férfivá avatási szertartását abszolválná szégyenkezve, a rúdtáncosnőt pedig sejthetően még ennél is cifrább sorshecc pöccintette ide, találkozásuk után lesz egy közös titkuk. A Paktum mikrovilágában sötét alaptónusú képeken sarokba szorított érzések fényei pislognak és kiderül, hogy az emelheti az embert emberré, ha segít megőrizni a másik ember méltóságát.



Bodzsár Márk Levegőt venni című kisfilmje hűvös eleganciával, pontos arányérzékkel kialakított túlzó ábrázolással, hihetetlenül cinikus, olykor morbid humorral vezeti elő korosodó kelet-európai yuppie hősét, akit mintha némi Bret Easton Ellis-féle Pat Batemanből, némi Fincher-féle Jackből és Tyler Durdenből kevertek volna ki. Anti-buddy movie, budapesti pszichó, Rába Roland remek alakításával és olyan narrátor szöveggel, amit soha nem felejtünk el.



Reisz Gábor kisfilmje, a Valakinek a valamije hozta a líraiságot és a humanizmust a magyar mezőnybe: a francia fiú, Vincent azért érkezik a soha nem látott Budapestre, hogy egy soha nem látott rokon holmiját összecsomagolja, lakását kiürítse és aláírja az adásvételi szerződést. Miközben valakinek a valamijei, egy ember porlepte, időrágta emlékei között pakolászik, lassan rábukkan a saját valamijére, egy darabkára abból a puzzleből, amit fölnőtt identitásnak nevezünk. A 73-as troli biciklis üldözésének képsorai hordozzák legerősebben a film hangulatát: a nosztalgiát, a szenvedélyt, a kapcsolatteremtés tartózkodó vágyát és lehetetlenségét, az érzést, amikor az ember elveszíti valakijét, valakinek a valamijét, de meglel valamit, ami az övé.
Reisz Gábor - Valakinek a valamije
A nemzetközi válogatásban idén nagy szerep jutott a cinizmusnak, a traumáknak, a keserűbb típusú iróniának, az abszurditásnak, a morbiditásnak  - főként ha a generációk közötti torz kapcsolatok, a sorsfogságok vagy a kulturális-kommunikációs problémák ábrázolásait nézzük.

Hanne Larsen - Ella

Az Ella című norvég kisfilm (r.: Hanne Larsen) antihőse egy tisztes nagymama-korban járó exkurtizán, kinek minennapjait alkoholgőzös kitörési kísérletek sora és az ápolására kirendelt gondozók módszeres gyötrése teszi ki, mígnem egy fiatal orosz exkurtizánnak sikerül megszelidítenie az elvadult nőszemélyt. A film keserű vígjátéki jelenetekkel építkező komoran bizakodó dráma a nők kiszolgáltatottságáról, a nemzedékről-nemzedékre ismétlődő traumákról, az idegenségről, és arról, hogy az ember mégis képes megváltoztatni a saját, és egy kis empátiával meg elszántsággal a talán a másik ember sorsát is.

Nicky Phelan - O'Grimm nagyi Csipkerózsija

Groteszkségét tekintve egymásra licitált két ír animációs kisfilm családi és generációs kapcsolatok témakörben: a Vén karom (r.: Adrien Merigeau) az apa-fiú kapcsolatot, az O'Grimm nagyi Csipkerózsija (r.: Nicky Phelan) a nagyszülők generációjának szerepét és egy derékaljnyi életideát tett fenyegető idézőjelek közé - avagy hogyan álmodjon szépeket egy társadalmilag legitimizált módon elapátlanodó-anyátlanodó generáció egy olyan világban, ami a meséket horrorrá vadítja?

Patrik Eklund - Repedések

A Repedések című svéd duplapárkapcsolati abszurd kamaradrámában (r.: Patrik Eklund) skandináv logika szerint és a hosszú éjszakák sötétjéből táplálkozó humorral bánik el az élet a szereplőkkel. A csúfság és a szépség, az undor és a nevetés két szimultán szexuális aktusban kulminálódik, így születik meg a fonákjára fordított happy end - mert semmi sem zajlik szokványosan egy olyan világban, amit egy televízióból elszabadult munkagép kifordított a tengelyeiből.




A generációk és kapcsolatok horizontjára sötét árnyék vetült tehát a kisfilmekben, a legkönnyedebben a Kék kanapé olasz alkotói (Giuseppe Baresi, Pippo Delbono, Lara Fremder) vették a helyzetet: mi van, ha az ember egy kék kanapén ücsörögve vár a saját halálára marquezi eleganciával, és ha egy tyúk kapirgál a történet morzsáin?

Giuseppe Baresi, Pippo Delbono, Lara Fremder - Kék kanapé

Tehát idén is hozzájuthattak a kisfilmfüggők a szükséges téleleji betevőjükhöz, hála az EUShorts szorgos és szemfüles szervezőbizottságának. A filmekben a sötét gondolatokat a fényesen csillanó kreativitás és a humor ellensúlyozta. Reméljük, jövőre is megkapjuk a a szükséges adagot a szemeinken és hallószervünkön keresztül, addig pedig mindeki gondolkodhat azon, hogy melyik idei darabokat szavazná be jövőre a 2010-es év kedvenceiből-blokkba!
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Forgács Nóra Kinga --


További írások a rovatból

Michel Franco: Új világrend
Portré a lángoló fiatal lányról
Viktor Kosakovskiy: Gunda

Más művészeti ágakról

lemezismertető
irodalom

A háború reprezentálhatatlansága a nagyepikában A háború reprezentálhatatlansága a nagyepikában
Mészöly és a háború, Kisoroszi, 2021. július 3.
színház

Lépjünk ki a babaházból! Lépjünk ki a babaházból!
Kartonpapa a Szkénében
Rómeó-misszió avagy Rómeó és Júlia a Kaposvári Egyetem harmadéves színész osztálya előadásában Gyulán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés