bezár
 

film

2011. 05. 21.
A barát kéretlenül érkezik
Saverio Costanzo: A prímszámok magánya
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Zavarba ejtő és nyomasztó. Akárcsak maga az élet. Közhelyesnek tűnő megállapítás, mégis leginkább így foglalható össze a legrövidebben a Magyarhangya mozgalom hatfilmes mozibérletrendszerét bevezető A prímszámok magánya című olasz film. Az alkotás 2008 egyik legnagyobb itáliai könyvszenzációjának vászonra álmodott adaptációja, Paolo Giordano első, rögvest bestseller státuszba emelkedő, az első évben egymilliós példányszámú regényéből készült.
A Magyarhangya lelkes fiataljai Magyarországon egyedülálló módon alternatív módon keresnek kiutat a film- és kultúraterjesztés kusza dzsungelében. A májusban induló hangyaPASS segítségével a mozgalom a huszonéves közönséget szeretné megszólítani, igényes, fontos és jó fesztiválfilmekkel, a sorozat első darabja 2010-ben, Velencében a hivatalos versenyprogramban is szerepelt. A bemutatandó hat filmet egy időben, az ország 20 nagyvárosában vetítik, az elsőt, A prímszámok magányát május 24-én. 
A film két fiatal, Alice és Mattia életének történetét mutatja be gyermekkoruktól egészen felnőtté válásukig. Kapcsolatuk érdekessége, hogy kettejük életének alig vannak közös pontjai, ám mégis úgy érezhető, valamiért egy párt alkotnak. Olyanok ők, mint a matematikában ikerprímeknek nevezett számok. Nagyon közel vannak egymáshoz (mint a 17 és a 19), ám mindig közéjük éktelenkedik egy páros szám. A rendkívül finoman cizellált algebrás szóvirághalmaz nem véletlen, hiszen a 27 éves író a torinói egyetem fizikus doktorandusza…
Nem kell persze megijedni, a film nem a hullámkorpuszkulum Heisenberg-féle elmozdulásait vizsgálja a majdnem kétórás játékidőben, a furcsa címválasztás és témafelvetés csak a bonyolult kapcsolatok könnyebb megérthetőségét igyekszik érzékletesebben árnyalni. A két szereplő életét párhuzamos epizódokban ismerjük meg, melyekben egyaránt megtalálható valami nyomasztó emlék. Ez Alice esetében egy síbaleset, melynek következtében élete végéig sánta marad, s lesz számtalan esetben a nevetség céltáblája, míg Matteo fogyatékos ikerhúgát veszíti el kisfiúként, s mardossa emiatt a lelkiismeret-furdalás. Sorsuk, úgy tűnik, végzetszerűen összefutni látszik, de mint a már említett matematikai metafora árnyalta, akármilyen közel is vannak, hiába találkoznak egymással, valaki, vagy valami (egy nem prímszám) közéjük áll.
Kettejük kapcsolatát azonban mégis az nehezíti leginkább, hogy lelki defektusaik miatt képtelenek megnyílni egymás számára. Ez a néhol idegesítő momentum azonban a film végére bocsánatossá válik, mert az időközben anorexiássá soványodó Alice, és a jó pár kilót felszedő, rendezetlen szakállú Mattia utolsó találkozásánál az addig közepes teljesítményt nyújtó színészek szemében valami olyat látunk, ami kibillenti az addig fészkelődő nézőket is. A bevezetőben azt írtam, zavarba ejtő és nyomasztó. A két szó ebben a jelenetben nyer valódi értelmet, melynek felismerése csontunkig hatol, s megráz: olykor mennyire képtelenek vagyunk érzelmeink kifejezésére. Mivel a film azonban a játékidő többi részében néha túl érzelmes, sokakból nemcsak katartikus élményt, de unalmat és közönyt is kiválthat.


 
 
A prímszámok magánya/La solitudine dei numeri primi
Francia-német-olasz dráma
Hossza: 118 perc
Gyártás éve: 2010
Rendező: Saverio Costanzo
Főszereplők: Alba Rohrwacher (Alice Della Rocca), Luca Marinelli (Mattia Balossino)
Forgalmazó: Cinefil Co és a Magyarhangya

 
A további Magyarhangyás filmekről és a programról a PRAE.HU-n ITT olvashattok!

Információ:
magyarhangya.hu
facebook.com\magyarhangya

nyomtat

Szerzők

-- Muchichka László --


További írások a rovatból

Interjú Vermes Dorkával az Árni című első nagyjátékfilmjéről
Prikler Mátyás: Hatalom
Hayao Miyazaki: A fiú és a szürke gém

Más művészeti ágakról

Az év ódaköltője 2024 pályázat eredményhirdetése
irodalom

A Jelenkor Kiadó új költészeti kiadványainak bemutatója


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés