bezár
 

film

2011. 06. 10.
Haza az, ami elfér a tenyeremen – Mediawave Vol. 5.
Képeslap a Mediawave megszállta Szombathelyről (június 9.)
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Mediawave 2011 nyolcadik napján a dokumentumfilmekbe is belekóstoltam, igazán találó igét választottam. Nagy-nagy lelkesedéssel és elvárásokkal mentem át a napi muzsikára a Színházba – vessek hát magamra könnyelműségemért! De egy ellesett trükk mindenért vigasztal: idehaza már nem tévedhetek el.

Régi, terhelő, fájó adósságomat törlesztendő ma beülök egy dokumentumfilm-blokkra. Peter Kerekes Cooking History/ Hogyan főzték a történelmet? című munkáját nézem, és úgy érzem, jól választottam. A film különböző európai országokat, kultúrákat jár végig, és olyan embereket szólaltat meg, akik hadiállapot idején kantinokban, élelmezési szakaszokban teljesítettek szolgálatot. Legtöbbször a jelenben elkészül valami jellegzetes nemzeti étek, miközben a múltra való emlékezés, azzal való szembenézés, szembesítés is megtörténik.
Peter Kerekes: Cooking History/ Hogyan főzték a történelmet?Peter Kerekes: Cooking History/ Hogyan főzték a történelmet?

Német katonák és az ő fehér kenyerük a Szovjetunió elleni hadjárat idején, magyar szakács és az ’56-os forradalom, majd a Kádár-rendszer (ugyanolyan, merthogy „az élet megy tovább”) gulyáságyúja, csehszlovák gombászó és a ’68-as bevonulás, francia ejtőernyős és az algériai háború. Jugoszlávia tárgyalásakor Tito közvetlen munkatársa (étkezési tanácsadója, előkóstolója) anekdotázik, majd ugyanő mutat rá az 1991-es tárgyalások idején „nacionalistává váló konyhákra”, amikor mind a horvátok, mind a szerbek, mind a bosnyákok – erőszakosan – saját eledelüket kínálták fel a többi nemzetiség hozzájuk látogató képviselőinek. Az orosz asszony, aki Leningrád ostroma idején egymillió palacsintát sütött meg, topográfiailag szemlélteti a csatát a gyúródeszkán, lisztszórással érzékeltetve a havazást is. Azt mondja, az elesett, majd halottnak nyilvánított katonák utolsó fejadagját kivitték a sírjukra a temetőbe. Ahhoz a legnagyobb éhínség idején sem nyúlt senki, csak a madarak. Most is rak egy palacsintát a férje?, apja?, bátyja? sírjára.

Végig egy Kosztolányi-mondat zakatol a fejemben: „Aki eszik, az szerelmet vall az életnek”. Ez ebben a kontextusban megrázóan furcsa értelmet nyer. Szemtanúja leszek egy marhavágás, egy disznóölés, egy kakaskivéreztetés részleteinek, amelyek valami rituális színezetet is kapnak, azáltal, hogy közben a tömegpusztításokról, emberirtásokról szóló visszaemlékezések mondatait hallgatom. A kérdezők egyébként néhol bántóan, néhol érthetően elfogultak; durván, számonkérően tekintenek le a morális magaslesről a történelem rettenetes időszakainak kis fogaskerék-embereire. A végén mindig az a katona győz, akinek nem korog a gyomra, de ennivaló mindenkinek jár.
Cooking History
Ezek után groteszk a helyzet, ami a filmet követően, a teremből kilépve fogad. Különböző – gyanítom, a fesztiválon résztvevő – nemzetek specialitásaiból összeállított, káprázatosan ínycsiklandozó állófogadás vár a folyosón, amely egyben a Film Forum 2. című filmszakmai konferencia megnyitója is. Eszem néhány falatot, így a Kerekes-film történeteivel szemben még nem vagyok érzéketlen, mégis rögzíthetem e terülj, terülj asztalkám nagyszerűségét. Aztán a Színház irányában távozom.

Tudván, hogy egy nagyobb Mediawave-különítmény még a moziban lakmározik, nem lepődöm meg a közönség hézagosságán. Helyettük is itt lebzsel a Weöres Sándor Színház-színészgárdájának komoly hányada (persze egy színházi klub esetében ez ritkán meglepő). Feltűnik Bajomi Nagy György is, aki a Farm Bt. óta – nem is olyan titkos – liblingem a társulatból.

Egy ex metál gitárossal, free-jazz bőgőssel és népzenész dobossal felálló Dorota zenekar (akár egy MÁV-szerelvény) háromnegyed órás késéssel kezd. Minden bizakodásom ellenére nem igazán váltják be a hozzájuk fűzött, nagybecsű reményeimet. A koncert kifejezetten nehézkesen indul, és később is többször hat úgy – kifejezetten a mentalitás, és természetesen nem a műfaj sajátosságai miatt –, mintha a próbafolyamatba kapcsolódhatnék be. Vessen vérszomjas mókusok elé a kedves Olvasó az elveimért, de a jól kitaláltan flegma előadásmódot egyébként produktív színpadi magatartásnak tartom. Ám ha ez unottsággal is párosul, az érzést hajlamos vagyok ellenállás nélkül átvenni. Kényszeredetten gyártom a pótcselekvéseket a dalok alatt, nehogy az utókor az én – jópár, a közönség sorai közt szörfölő kamera által rögzített – apátiám alapján ítélje meg a Dorotát. A koncert végére el is álmosodom, így DJ Pop Davecet már nem várom meg. Ha távozásom utóbbinak mégis nagy szívfájdalom lenne, intézzék el az ügyet a Dorotával egymás közt a backstageben.
DorotaDorota

Dehogy mégse ilyen keserű szájízzel érkezzen el a nyugovó, itt idézem fel a délután egy kedves jelenetét. A moziban egy magyar fiú és egy külföldi lány beszélgetett a közvetlen környezetemben, és a srác Magyarország városait mutogatta a jobb tenyerén: Szegedet, Budapestet, Szombathelyt. Ha mindenki szemügyre veszi a kezét a megfelelő szögből, láthatja, hogy a mutató- és a középsőujj közül induló tenyérvonal, mintha valóban a Dunát, míg a középső, a tenyéren ferdén átfutó, a Tiszát rajzolná ki. Szerintem ez szép.
Ezt a – saját mancsomon is megtalált – térképet böngészve alszom el. Én Istenem, Jó Istenem, becsukom mára tenyerem, de azért köszi: ügyes tetkó.

A képek forrása és fesztiválhonlap:
http://mediawavefestival.hu/


prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Fehér Renátó --


További írások a rovatból

A konyha és A brutalista című filmekről
Schwechtje Mihály: Sünvadászat
Révész György: Éjfélkor

Más művészeti ágakról

Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben
irodalom

Beszámoló a Margó utolsó napjáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés