bezár
 

zene

2011. 11. 06.
Szabadon és egyszerűen, mint a hippik
Uriah Heep, Barba Negra Music Club, 2011.10.19.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Se az a hippifazonú Ken srác, az a dalszerző-zseni, se az alkoholista, nyugalmazott hangszálbajnok, a Byron, sokkal inkább ez a kocsmáros kinézetű, angol akcentusát ropogtató gitáros, Mick Box maga a Uriah Heep. Meg ez az aranytorkú, aranyhajú, kopaszodó énekes, ez a „back to the 80s” show-ból menesztett basszer, meg ez a kopasz izomember, aki mintha folyton szét akarná bontani a dobcájgot. Ez az öreg Uriah Heep, amelyik mégis úgy tolja a rock ’n rollt, mint a hippik. Fiatalosan, szabadon és egyszerűen. Easy Livin’ a javából.

Pedig már legalább egy éve turnéztatják ugyanazt a műsort. Igaz, az idei Into The Wildon van is mit bemutatni. Amióta Russell Gilbrook dobtanár, főállású izomember és kopasz mókamester felváltotta a Uriah Heep elsőszámú dobosát, az egészségügyi gondjai miatt visszavonult Lee Kerslake-et, mintha új erőre kapott volna a brit hard rock triumvirátus legkevésbé ismert tagja.

Ezek a zenészek még mindig úgy játszanak, mintha az életük múlna rajta: szenvedélyesen és halálpontosan. Lemezen és élőben egyaránt – se a tempóval, se a dallamokkal nem spórolnak. A Uriah Heep-dalok napszítta optimizmusának mindig is ez volt a titka: annyi energiát pumpáltak beléjük, hogy az 40 év után is magával sodorja, beszippantja a hallgatót.

Lehet, hogy a Heep sosem játszotta olyan nyers, bluesosra facsart kemény rockot, mint a LedZep, és annyi öntörvényű zseni sem zsúfolódott a tagságba, hogy világsikerre vigye a bandát, mint a Purple-ben. A Heep viszont óriástársaival ellentétben még mindig rendes munkatempóban nyomja a rockipart, pár évente lemezt ad ki, turnézik. Csak utaznak és zenélnek, bele a nagyvilágba.

prae.hu



A millió tagcsere okán a mai felállás sem fáradt meg vagy égett ki: habár a nagy megfejtéseket nem tőlük kell várni, a bulihangulatot és a rock ’n roll életérzést viszont igen. Ha felcsattan Phil Lanzon retro billentyű-soundja, és nyílik az a bizonyos időkapu a ’70-es évekre, amihez csak Trevor Bolder basszusgitáros tesz hozzá még egy évtizedet a maga frizurájával, akkor a Gilbrook által diktált tempó, a harapós, vágtázó gitártémák és az a kristálytiszta hangon előadott érzelemorkán, amit Bernie Shaw szabadít rá a publikumra, máris az új évezred felpörgetett világába szögezi a rajongókat. Ha nosztalgiázni jöttek, ha nem, mindenből kapnak: biztosra játszott best of buliból, végtelenségig ismételt, de elkopni nem tudó slágerekből, és modern rockosra vett vadonatúj dalokból egyaránt. 
 


Pesten is csak kijönnek a színpadra, lenéznek a főváros legújabb koncertklubjára, erre a pofás, kalózdíszítésű, jól megszólaló Barba Negrára, és máris fel akarják falni a placcot, bekebelezni, átélni a hangjegyekbe szorított energiát, oda-vissza pofozni a felszabadult örömérzetet a küzdőtér és a színpad között.

Az újlemezes I’m Ready-vel köszönnek be, Mick Box tekeri a hard rockot, Lanzon pedig száll rajta, Shaw a középtartomány felső határán billegve tolja a magasztos melódiáit. Berniet egyébként is segíti egy komplett vokálszekció, hiszen a Heep minden tagja vokalizál, így aztán Shaw a régi Byron-dalokkal is megbirkózik.

Az öreg Byron ugyanis megboldogult Zámbó papát is lesikította volna a színpadról, úgy jöttek belőle a magasak, mint másból a sima beszéd – zseniális énekes volt, nincs mit tagadni. Bernie más karakter, inkább selymesebb, érzelmesebb rocktorok, de a karcos témák is jól állnak neki. Hangot melléénekelni viszont nem tud, még ha a Look At Yourself magasai inkább a háttérvokálból jönnek, mint belőle.
 


Miközben az emelvényen Russell vigyorog, mint egy őrült és tolja a fejbekólintó Money Talk után a dobbemutatót, addig Lanzon a jobb szélen osztogatja delejező dallamait, a frontvonalon pedig Shaw mellett Mick viszi a show-t.

Habár Trevor se kispályás, puszta kézzel tépi a basszusgitár vastag húrjait, keze legalább olyan lazán táncol rajta, ahogy Box tekeri a szólókat. Mick-nek viszont külön reflektorfény is jut a szett vége felé, egyik kezével csak mutogat, hogy milyen lazán rázza ki a csuklójából a hangokat, miközben a másikkal virgázik. A konferálásba is beleszól, kiejtése mint egy angol csaposé, jókedélyű és egyszerű: nem lehet nem elhinni neki ezt a felszabadult örömöt, ami sugárzik a színpadról, a konferálásokból és a hangjegyekből.
 


Az új lemez keménykötésű eresztései, és a kötelező, - ahogy Mick Box nevezi – heavy metál rockos felpörgetések között a misztikus darabok ülnek igazán, mint a mágikus The Wizard vagy a Rainbow Demon. És persze a July Morning, a Heep Child In Time-ja (vagy Stairway To Heaven-je, ahogy tetszik): maga a nagybetűs epika.

Sok meglepetést nem, kötelezően letaglózó dalokat viszont tucatnyit kapunk a Bird of Prey-től a Gypsy-n keresztül a Free’N’Easy-ig. Az összhangzattan perfekt, mégiscsak lassan 20 éve zenél együtt ez a formáció (Gilbrookot leszámítva), a kémia még mindig gondtalanul működik közöttük.

Talán csak a program túlzott biztonsági játékát lehetne a szemükre hányni, több ritkábban játszott dal, elfeledett klasszist passzírozhattak volna be a szettbe, ahogy a 2008-as Wake The Sleeper erős dalcsokrából is megfért volna egy-egy dal (az újról pedig a felemelő I Can See You).



Ami viszont elhangzott, abban hiba nem volt, a végére pedig Shaw még a 40-50 éves nosztagiarockereket is sikerrel vette rá, hogy teli torokból énekeljék a Heep talán leghíresebb (de nem a leghípesebb) dalát, a Lady In Blacket.

A 40 éves zenekart elnézve azt gondolhatnánk, hogy bizony, ilyen egyszerű az egész, csak a tökös riffek és dallamok mellé oda kell pakolni a szívedet, meg a lelkesedést, és máris felejthetetlen lesz az este. Hiába tapossák már majdnem mindannyian a hatvanat, még mindig úgy játszanak, mintha most kezdenének el élni. Valahogy így:
 

Akkor…

 

…a ’80-as években…

 

…és most.


Fotók: Török Hajni


Számlista:


1.I'm Ready

2.Return to Fantasy

3.Stealin'

4.Rainbow Demon

5.Money Talk

6.Dobszóló

7.Nail on the Head

8.The Wizard

9.Into the Wild

10.Gypsy

11.Look At Yourself

12.July Morning

13.Lady In Black

---------------------

14.Free 'n' Easy

15.Bird of Prey

16.Easy Livin'

nyomtat

Szerzők

-- Soós Tamás --


További írások a rovatból

Ki marad, ha Shady eltűnik?
Richard Wagner Lohengrinje új köntösben a 150. Müncheni Operafesztiválon
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

Avagy mit ihletett Kafka férge, Cortázar axolotlja és Langelaan legye
Richard Wagner Lohengrinje új köntösben a 150. Müncheni Operafesztiválon
art&design

Missing The Point - Endrődi Aladár fotói Ukrajnából


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés