bezár
 

art&design

2012. 02. 16.
Miért nincs egy olyan ceruzám, ami fog a térben?
Interjú Rátai Dániellel, a Leona3Do feltalálójával
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Miért nincs egy olyan ceruzám, ami fog a térben? A Leona3Do virtuális valóság platform az intuitív alkotást éleszti fel, a sajátkezű teremtést rehabilitálja, védelmébe veszi kreativitás becsületét. Megálmodójával beszélgettünk a BKF Art Kickoff keretén belül a találmányról, mely paradigmaváltásra hivatott.
A hétköznapi felhasználók számára is elérhetővé válik 2012-ben a világhódító virtuális valóság integrált szoftver és hardver platform, nevezetesen a Leona3Do, melyre alapozva bármely terület kutatói/alkotói kedvükre fejleszthetnek. Legyen az a génsebészet, a hadmérnökség vagy a stratégiai játék gyártása, a merész alkalmazásgazda felfedezetlen földrészre tűzheti ki zászlóját, a terület gurujává emelkedhet.

A Leona3Do a mezei számítógépet (egyelőre csak PC-t, de fél éven belül Mac-et is) ruházza fel titáni képességekkel, speciális szoftver, szenzorok, szemüveg és egy madárrá metamorfizálódott egér segítségével. A hibátlan valóságillúziót a vonalszenzorokkal elért fejmozgás érzékelés szavatolja, emellett valós interakcióra van mód: az eddig síkba zárt labda elénk gurul, a katica az ujjunkra mászik.

A Leonar3Dóval új dimenziók tárulnak fel az alkotásban
PRAE.HU: Nemrégiben Las Vegasban mutatkozott be a Leo, nem elhanyagolható sikerrel.

A CES-en (Consumer Electronics Show) vettünk részt; 6 Leóval egy 40 m2 standot rendeztünk be. Az érdeklődés várakozáson felüli volt, a nemzetközi sajtó és a fejlesztőpartnerek részéről is. Az utolsó napon alig hagytak minket zárni, befutott egy last minute disztribútor jócskán záróra után. A látványos népszerűség annak tudható be, hogy míg a kiállítók zöme egy már bevált termék új verziójával hozakodott elő, mi egy üdítő nóvummal készültünk, melyet egyúttal élvezetesen használatba lehetett venni. Összességében nagyon gyümölcsöző volt a kintlét, rengeteg tapasztalatra és fontos kapcsolatra tettünk szert.



PRAE.HU: Mi hívta életre a Leonar3Do-t?

A "Leo" megalkotását tulajdonképpen az indította, hogy 13 éves koromban autótervező szerettem volna lenni, de hiába képzeltem el részletesen az automobilokat, nem tudtam azokat jól papírra vetni. Mindig más arányok adódtak, és egyszerűen nem éreztem, hogy birtokolnám a formát. Hiszen a forgatgatás, kísérletezés elengedhetetlen a kielégítő végeredményhez. Folyton azon járt az eszem: miért nincs egy olyan ceruzám, ami fog a térben? Mígnem létrehoztam.

PRAE.HU: Ennek értelmében a művészet mint alkalmazási terület élvezett prioritást.

Közvetlen módon valóban, de téves lenne azt állítani, hogy csupán az említett helyzetre adott válaszként tekintettem rá kezdettől. Tény, hogy világéletemben szobrász vagy feltaláló szerettem volna lenni. A Leónak hála parallel vált valóra mindkét álmom.



PRAE.HU: A Leona3Do küldetésében kitüntetett helyen van a demokratizálás és a bátor ötletek megvalósítására serkentés, ami metszi a Fab Lab célkitűzéseit. Az MIT-től eredő ötlet nyomán 38 Fab Lab alakult világszerte, a budapesti fiók tavaly nyílt meg. Termékprototípusok előállításához bocsátanak rendelkezésre ipari színvonalú szerszámokat, elektromos berendezéseket és nyílt forráskódú szoftvereket. Az ott hozzáférhető 3D-nyomtató segítségével a Leóval mintázottak anyagba foglaltathatnak. Szóba jött esetleg a kooperáció?

Még nem merült fel, de részünkről nyitottak lennénk az együttműködésre. Missziónk, hogy segítsünk a fogyasztónak visszatalálni alkotó énjéhez. Értékteremtés nélkül elvágjuk magunkat a boldogságtól. Váljunk alkotói társadalommá. Nem is oly régen még magától értetődő volt, hogy az ember saját kézzel készített tárgyakkal vette körül magát. Az emberi mivolthoz szervesen kötődik az alkotás, ha más minőségben is, de a Leo visszatérést jelent a csutkababa készítéshez. Az élet csakis akkor lehet teljes, ha visszabillen az egyensúly.

PRAE.HU: 2010-ben került piacra a Leona3Do, 2012 első negyedévében a cég forgalomba hozza a magánfelhasználók számára fejlesztett változatot. Mennyire volt gördülékeny a piacra lépés? Nem állt érdekében óriásstúdióknak elgáncsolni titeket?

Korábban fejlesztőcég voltunk, de gyártó, forgalmazó társaságként kellett szembenéznünk az örvendetes érdeklődéssel, így az értékesítés, a marketing is törődést követelt magának. A 2011-es tőkebefektetés a cég életében változást hozott, hiszen azelőtt mindenkinek mindennel kellett foglalkoznia, de most strukturáltan, specializált feladatkörökkel operálunk.

A virtuális valóság piaca jelentősen elmozdult a professzionális, nagy berendezések felé. Komplex és drága szolgáltatások dominálnak, melyeket nem lehet dobozolt termékként értékesíteni. Mi nem tudunk a szobanagyságú berendezések módjára egy autót életnagyságban kezelni, de asztali méretekben verhetetlenek vagyunk. Persze vannak olyan halmazok, ahol átfedésbe kerülünk, de a két lépték kiegészíti egymást, együtt tud működni, tehát nem zavartuk ezeket a vizeket. Hozzáteszem, van ellenben olyan mechanikus ceruzagyártó, melynek a fórumoldalán már féltik a ceruzát a Leótól, pedig nem mérhető össze a kettő. Ennek az esetnek csak örülhetünk, mert azt indikálja, hogy egyre erősödik a pozíciónk.
Rátai Dániel
PRAE.HU: Az oktatásban forradalmi metodikának ágyaz meg a Leo.

Egyetemeket véve, Japántól az Egyesült Államokig számos intézmény birtokol Leót, itthon a SOTE, a MKE és a BKF integrálta már képzésébe a virtuális valóság labort. A középfokú oktatásban is bámulatosan szerteágazó alkalmazások valósíthatók meg. A Leo közelebb hozza a természettudományokat a diákokhoz, aládúcolja a képzeletet, így a komplex modellek könnyen elsajátíthatókká válnak. Emellett a tanulás ismérveit is gyökeresen megváltoztatja, kedvező irányba.

PRAE.HU: Az építészi és a formatervezői praxisban is radikális megújulást vetít előre.

Mivel a Leona3Do programozói felülettel rendelkezik, összekapcsolható nagy ipari, építészeti célszoftverekkel is, fokozható a hatékonyság, növelhető a játéktér ezáltal. A "madár" beviteli eszköz, a maga 6 szabadságfokával új dimenziót kínál az egérhez képest, hozzájárulva a szabadság és precizitás kettősének erejéhez. Továbbá egy olyan algoritmust hoztunk létre, amely képes arra, hogy a geometriát a forma változásának lekövetésére bírja. Térelemekből, adott esetben háromszögekből épül fel a számítógépen az alakzat, melyet tetszőlegesen lehet nyújtani (több térelem keletkezik ekkor), nem a felhasználóra hárul a geometria megalkotásának terhe. Lényeges tényező a gravitáció szimulációja, mely erősíti a valóságérzetet és segít mérlegelni, jelezve az életszerű környezetet. A fényforrás tetszőleges elhelyezése, a bevilágítás módosításának lehetősége szintén javítja a feltételeket. Különösen előnyös, hogy importált képeket lehet vetíteni a Leóban, és a projekció alatt kimodellezni az adott formát. Ezen túlmenően a textúra engine segítségével fotórealisztikus látványtervek születhetnek. Gyors és megbízható eszköz forog szóban.

PRAE.HU: Design szemszögből gyakran illetik kritikával mind a csomagolást, mind a hardver küllemét. Vannak tervbe vett változtatások ezen a fronton?

Hogyne. Új, konzekvens arculat kidolgozása zajlik, a weblapot már teljesen le is cseréltük.

PRAE.HU: Milyen visszacsatolásokra van példa művészek részéről?

Egy francia művész olyan szerkezettel keresett meg minket, amit mi utóbb Analóg Leónak kereszteltünk. 4 tükörrel és 2 papírlappal megoldotta a mechanikus szerkezet mozgásának levetítését a síkra két különböző perspektívából. Gyakorlatilag két ceruzát mozgat plotterszerűen. Döbbenetes teljesítmény! Azonban nehézsége adódott lentikuláris képek előállításánál, tekintve, hogy kilenc ilyen szett szükségeltetne képzésükhöz. Itt jöttünk mi.

Kiemelném Kosnas Robin szédületes műalkotásait is. Diplomamunkáját a Magyar Képzőművészeti Egyetemen ő a Leóval csinálta meg, új műfajt, már-már új művészeti ágat teremtve. Térbeli rajzban tevékeny, ami eleddig problematikus lett volna, hiszen legfeljebb cérnákat kifeszítve jeleníthette volna meg vonalait. Ami a kivitelezést illeti, Robin üvegtömbökbe gravíroztatta rajzait lézeres technikával, így váltak kiállíthatóvá.
 Kosnas Robin munkája
PRAE.HU: A VR a képzőművészetben alapvetően a kilencvenes évek diskurzusa, mára az AR került a szakmai érdeklődés homlokterébe. A Leona3Do új hullámot vet a virtuális valóság javára?

Igazság szerint az Augmented Realityt mi is csináljuk, csak összekapcsoljuk a VR-rel, amitől még izgalmasabb a dolog. Különben azért van cég, technológia, termék, hogy a trendeket összeegyeztesse, mi több alakítsa. A virtuális valóságban funkcionálisan van nagy erő: a hozzáadott érték. Szobrászok vetették fel, hogy attól megkerülhetetlen a Leo, hogy extrémen lerövidíti az alkotás idejét. Elmondásuk szerint egy festő öt-hat korszakot is megél, míg egy szobrász jó esetben, egy valamirevalót hoz össze egész élete során. Ennek a hátterében pedig az áll, hogy roppant időigényes szobrot önteni, mintázni. A gyorsítás, melynek letéteményese a Leo, új paradigmát von maga után.

Egyébként az iowai egyetemistákkal, akik 4-5 hónapja ismerkedtek meg a Leóval, házi versenyt rendeztünk a CES-en gyurmázásból: 2 perc alatt létrehozni valamit. Hamarosan feltöltjük a videót, elképesztő milyen eltérő és befejezettnek ható kreálmányok jöttek létre.

PRAE.HU: Bizonyított már a filmművészet terén?

A legfrissebb eredmény, amit felmutathat, az Tóth-Pócs Judit és Roland Bíborcsiga című animációs filmje (melyet az idei, 43. Magyar Filmszemle is műsorra tűz - P. I.). A Kecskemétfilmnél jó ideje volt Leo, de nem használták. A produkció legfontosabb jelenetével meggyűlt a bajuk, abban ugyanis egy nő rengeteg szempártól kísérve, hatalmas tőrrel járul egy áldozati oltárhoz; egy bárányhoz lép oda, és a feszültség tetőpontján a magasba emeli a kést és kinyitja… Gyönyörű jelenet, ahogy nyírni kezdi a bárányt az ollóval, ahogyan gyapja, szőre ünnepélyesen aláhull. Minden beszél, a legapróbb részletek is. Egy hónapja küszködtek a kulcsjelenettel, textúrákat pakoltak egymásra, layerekkel kísérleteztek, megpróbálták lemodellezni, de steril formák keletkeztek. Mikor az idő- és a költségkeret szorult, leemelték a polcról a Leót, és lám, fél óra alatt meglettek vele.
A Bíborcsiga című animációs filmből
Olyan szinten lehet animálni, hogy nem felcsontozott tárgyaknál tartunk, hanem minden képkockára 3D objektum állítható elő. Adott időpillanatra vonatkozó pozíció megadásának lehetősége jelentős tehertől fosztja meg az animátorokat. A sebesség egy idő után minőségbe csap át; attól, hogy egyre jobb és hatékonyabb eszközeink vannak, egy film nem válik olcsóbbá, viszont egyre több minden akkumulálódik benne.

PRAE.HU: Az elmondottak alapján úgy veszem ki, nem hiszel a technikai determinizmusban.

Nem determinál ugyan, de egy jó eszköz igenis kihat a stílusra is. Korszakot fémjelezhet. Elég belegondolni, hogy az olajfesték és a primitív növényszármazékok közti különbség hogyan nyomta rá a bélyegét a műalkotások jellegére. Nehezen vitatható, hogy a barlangrajzoktól a monumentális történelmi tablókig való eljutásban közrejátszottak a technikai feltételek.

Portréfotó: Bach Máté.
nyomtat

Szerzők

-- Puskás Ili --


További írások a rovatból

art&design

Neked már megvan a heti praedád?
Neked már megvan a heti Praedád?
Első alkalommal adták át a Jerger Krisztina-díjat
Interjú Tranker Katával műfaji határátlépésről, vizuális nyelv(ezet)ről és tárgyakhoz fűzött érzelmekről

Más művészeti ágakról

Interjú az idei Év Gyerekkönyve Díj egyik HUBBY különdíjasával, Pacskovszky Zsolttal
Kerékgyártó Yvonne: Együtt kezdtük


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés