film
2012. 03. 15.
Mozizz, amíg a hátsód bírja - filmklub Andrew G. Vajnával
Filmalkotók kedvencei - különleges filmklub az Odeon Lloyd moziban
Az Odeon Lloyd mozi új, kéthetente jelentkező filmklubjának első meghívottja Andrew G.Vajna producer volt, aki egyik kedvenc filmjével, Milos Forman mai napig nagy sikerű Amadeusával érkezett. A vetítést követő egy órás közvetlen és kötetlen hangulatú beszélgetés során Vajnától produceri gyorstalapló gyanánt többek között megtudhattuk, mitől jó egy film, és hogy mi a közös Mozartban és egy rocksztárban.
Vajna bevezetésként elmesélte, hogy Forman egyik előző filmje, a Száll a kakukk fészkére forgatókönyvét annak idején szerette volna ő elkészíteni, csak nem tudott rá elég pénzt szerezni. Később az Amadeus terve is eljutott hozzá, de ezt a forgatókönyv alapján nem találta elég jónak, amit viszont a film bemutatója után már nagyon megbánt. Szerinte az Amadeusban megtalálható az a három legfontosabb komponens, ami egy jó mozihoz szükséges: tanulságos, szórakoztató és látványos. Emellett az alkotás legnagyobb erényének tartotta, hogy Forman nem a történelmi hitelességre törekedett, hanem bátran merte bemutatni Mozartot olyannak, ahogy előtte még senki más: egy különleges csibésznek, akit a maga korában úgy ünnepeltek, mint ma egy rocksztárt. Elárulta, hogy nagyon sok híres színész szerette volna eljátszani a szerepet, de Forman tudatos választása volt inkább egy olyasvalaki, akit nem ismert akkoriban a nagyközönség, épp azért, hogy majd ne egy sztárt lássunk a vásznon, hanem valódi azonosulás jöhessen létre a nézőben a figurával. Vajna ennek kapcsán kiemelte annak fontosságát, hogy egy filmben érdekesnek kell lennie a főszereplőnek, ehhez saját magát hozta példaként, mondván, ha egy olyan átlagos, unalmas embert szerepeltetnének, mint ő, az a néző számára is unalmas volna. Szerinte ráadásul az Amadeusban olyan problémák tornyosulnak, amiket a néző is maximálisan át tud érezni, és végig élvezettel követi a Tom Hulce által zseniálisan megformált főhős történetét.
Vajna egyébként nagy rajongója a zenés műfajnak, szerinte a zene által lehet emocionálisan kapcsolódni egy mozihoz, és segítségével bármely érzelem kifejezhető. Épp ezért, amikor elhívták a filmklubra, az Amadeuson kívül még két filmen vacillált, Bob Fosse (aki Forman mellett kedvenc rendezője) két klasszikusán, az All that jazzen és a Kabarén. Az Amadeust is a zenés filmek közé sorolja, mivel számára ennél a mozinál az élmény felét a zene teszi ki, ezért ha azt kivennénk, akkor üressé és érzelmetlenné válna a történet.
Ennek kapcsán Vajna azt is hozzáfűzte, hogy két foglalkozást űző embert tisztel igazán: az írókat és a zeneszerzőket, akik leülnek egy üres papír elé, és úgy állnak fel, hogy létrehoztak egy zeneművet vagy egy történetet - hozzátéve, hogy ő erre sosem lenne képes. Vajna a közönség kérdéseire válaszolva elmondta, hogy nincs művészfilm vagy közönségfilm, csak jó és rossz film van, és ha valamit "hazaviszel" magaddal a moziból akkor az jó. Számára a szakmájában is ez a legérdekesebb kérdés, a közönség megnyerése. Épp ezért objektiv vagy szubjektiv néző sem létezik, a kasszánál aki jegyet vált, mind ugyanúgy közönségnek számít. Végezetül elmondta, hogy szerinte nem túl hosszú az Amadeus a maga több mint két és fél órás játékidejével, mivel egy film addig tarthat, amíg bírja a hátsó részed, márpedig ha egy film érdekes, akkor bármeddig bírja.
A Filmalkotók kedvencei filmklub programjáról itt olvashat a PRAE.HU-n!
Fotó: Bach Máté
További írások a rovatból
A legkülönbözőbb természetű titkok a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Interjú Dér Asiával a Nem halok meg című filmje kapcsán