bezár
 

zene

2007. 03. 08.
Retrográd progresszió
Yes flash-back az A38 Hajón
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Retrográd progresszió Az egykori hősök megfakultak. A legendák (James Dean, Jim Morrison, Jimi Hendrix, és még sokan mások) legendás halottakká váltak. Egyesek azonban élő legendákká, és talán csak a cinizmus mondatja velem - a Jethro Tull egykor legendás „slágerével” szólván -, hogy „Too old to rock and roll and too young to die”.
A nyolcvanas évek elején alig néhány helyről lehetett nyugati zenéket szerezni: egy ilyen odú volt az Amerikai Nagykövetség Könyvtára. Ebből a könyvtárból kölcsönöztem a Yes együttes elsőként megismert lemezét (Tormato, 1978), ahogyan ebből a könyvtárból ismertem meg a [a]http://www.j-tull.com/[text]Jethro Tull[/a]-t, és még számos progresszív rock bandát. Csak azt nem tudtam akkori naivitásomban, hogy a követség előtt strázsáló rendőrök nem csak a követség biztonságát őrzik, hanem – és sokkal inkább – a látogatókat is lekáderozzák. Így váltam „progresszív” érdeklődésből – aminek hála legalább angolul megtanultam – egy letűnt korszak retrográd, reakciós figurájává.

prae.hu

Ahogy visszaidézem, a reménytelen helyzet ellenére is feltűnő a határozott, megrögzött optimizmus azokban az években: tudtuk, láttuk, és (ha csak helyettesítő átéléssel is, de) éreztük azt, hogy valami történik a világban - béke és szeretet lebegett körül bennünket. A demokráciáról pedig még nem sokat tudtunk.

Ha évtizedes késéssel is, de ugyanazt a lelkesedést éreztük át, ami a progresszív rockot létrehozta. A történet diadalmenetnek látszott: a beatlesek lovaggá avatása, klasszikus koncertek beat előadókkal - úgy tűnt, a beatzene hozza el a megváltást. Iskolapadba ültek a zenészek és hatalmas (analóg szintetizátor) masinákat építettek, hogy újjáírják a zene történetét.

A sors fintora, hogy a diadalittas „progresszió” visszalépést jelentett: visszalépést a beat, a rock-zene spontaneitásához képest. Az újra iskolapadba ülő zenészek éppen azt adták fel, ami a zenéjük lelkét adta: a naivitást, a tudatlanságot. És a nagytestvér, a komolyzene gyökeresen más fordulatot vett: a „régizene” muzeális darabbá vált. A haladást nem a barokk formák áthangszerelése, újra-mitologizálása (néhány Rick Wakeman lemezcím: [a]http://www.amazon.com/Six-Wives-Henry-VIII/dp/B000002GBJ[text]The Six Wives of Henry VIII[/a], 1973; [a]http://www.amazon.com/Journey-Centre-Earth-Rick-Wakeman/dp/B000002GA8[text]Journey to the Centre of the Earth[/a], 1974; [a]http://www.amazon.com/Myths-Legends-Arthur-Knights-Round/dp/B000002GBK[text]The Myths and Legends of King Arthur and the Knights of the Round Table[/a], 1975 – elég világosan jelzi ezt a re-misztifikáló tendenciát) jelentette, hanem a radikális váltás: a tonalitás, a hangmagasság, a hangszín és a hagyományos ritmus-koncepció dekonstrukciója.

Az egykori hősök megfakultak. A legendák (James Dean, Jim Morrison, Jimy Hendrix, és még sokan mások) legendás halottakká váltak. Egyesek azonban élő legendákká, és talán csak a cinizmus mondatja velem - a Jethro Tull egykor legendás „slágerével” szólván -, hogy „Too old to rock and roll and too young to die”.

Megtanultuk, hogy a demokrácia a rabszolgaságon épül. És azt, hogy a zene üzlet, show-business. Akik kívül maradtak az establishment-en, azok megőrültek, ronccsá váltak, vagy kivonultak és kommunát alapítottak. Maradtak az élő-halottak, és az egykor-legendák. A diadalittas „progresszióból” barokk-rock lett (nem véletlen a J.S. Bach imádat, lásd a [a]http://www.procolharum.com/[/a] [text]Procol Harum[/a] egykori slágerét „A whiter shade of pale”, ami Bach dallamára épül, valamint a számtalan – nekem éppen az [a]http://music.download.com/electriclightorchestra/3600-8627_32-100784690.html[text]Electric Light Orchestra[/a] jut eszembe – IX. szimfónia feldolgozás) – a rock-történet Pantheonjában.

Egy élő legenda a mai koncert hőse, Peter Banks (született Peter Williams Brockbanks, 1947 július 15-én). Fiatal fiúként vett neki az apja egy olcsó akusztikus gitárt, és ő hihetetlen odaadással és ügyességgel bánt a hangszerrel. Tinédzserként bendzsón is megtanult játszani.

Peter Banks és Chris Squire akkor találkozott először, amikor Banks csatlakozott [a]http://www.synmusic.net/[text]The Syn[/a]-hez, aminek Andrew Jackman (billentyűs) is tagja volt, aki később néhány Yes és Chris Squire felvétel hangszerelését végezte. The Syn csupán 1967-ig tartott, a csapat azonban két kislemezt is kiadott.

Squire barátjával, Clive Bailey-vel (ritmusgitár) és a hozzájuk csatlakozó Banks-al játszott a Mabel Green’s Toy Shop-ban. Banks elhagyta a zenekart, amihez később csatlakozott Jon Anderson és Bill Bruford. Bailey távozása után, Tony Kaye billentyűssel és a visszatérő Banks-el a zenekar új nevet vett fel. Peter javasolta a Yes nevet. Egyetértettek abban, hogy ez nem állandó, csupán ideiglenes név. Annyi év után azonban a banda neve még mindig Yes.

Az Atlantic Records felfedezte a bandát és 1969-ben szerződést kötöttek, majd stúdióba vonultak, hogy felvegyék az első, egyszerűen Yes című albumot. A következő évben újabb lemezen dolgoztak (Time and a Word), azonban Jon és Chris nagyzenekari hangzást akart az öt zenész mögé. Az ötlet nem tetszett Banks-nak és Tony Kaye-nek sem. Banks-ot felkérték, hogy hagyja el a bandát és az utolsó közös koncertjük 1970 április 18-án volt, a Luton College of Technology-ban.

A Yes és néhány rövid kitérő után Banks megalakította a [a]http://www.psychosync.info/[text]Flash[/a]-t,[/a] Tony Kaye vendég-billentyűssel. Lemezük (egyszerűen Flash címmel) 1972-ben jelent meg és nagy sikert aratott. Meglehetősen különös módon, a Flash elleni korabeli vád egyszerűen az volt, hogy a Yes-től lopnak hangzást – miközben éppen Peter Banks és Tony Kaye jelentette ezt a hangzást.

Ahogy bebocsáttatásra várok a cethal gyomrába, a várakozó embereket lesem. Többnyire családapákat látok és gyermekeket - mindannyiunk arcán ugyanaz a tűnődő kifejezés ül: vajon milyen zene lesz ma? Nem kis aggodalmat okoz az információ, amit a koncertről kaptunk: „a zenekar nem próbál, a műsor teljesen improvizatív”. Ugyanis a Yes, és úgy általában a progresszí rock nem olyan zene, amelyben akár csak egyetlen hang is improvizált lenne. A Yes rendkívül gyakori ritmusváltásokkal és különös harmóniákkal teli zenéjében minden hangnak és kiállásnak pontos, jól megszabott helye van.

YesterdaysA szinpadon a Yesterdays együttes kezd: meglep, hogy a fények életre kelnek és valóban a zenéhez „komponált” vizuális effekteket látok (először az A38 szinpadán). Talán nem véletlen, hogy nevük az utolsó, 1975-ös Yes album neve, amelyen Peter Banks is zenél. Zenéjük nagyon kellemes: megtévesztésig hasonlít a mesterekre. A saját számokban kicsit indokolatlannak tűnik időnként a ritmusváltás, azonban a harmóniák, a többszólamú vokál kidolgozott, pontos és szép. A gitáros, Bogáti-Bokor Ákos nagyon tehetséges, az egész koncert lelke, akiről a színpadra fellépő Peter Banks szerint még fogunk hallani.

Nekem egy kicsit túl sok volt a szépségből. Egy kicsit kócosabb melódiákra vágyom, valami élesebbre. És hangsúlyosnak érzem azt, hogy éppen az utolsó, Seven című Yes szám előadása közben döbbenek rá, hogy mi hiányzott leginkább: Jon Anderson hangja. Ugyanis akármilyen elbűvölően is énekel Jánosi Kinga, hiányzik Jon kristálytiszta, és mégis szinte metszően átütő hangja és bármilyen ügyesen játszik is Kozma Kis Emese, fuvolajátékából hiányzik a régen megszokott dinamika.

Flamborough HeadA Flamborough Head zenéjéből azonban semmi sem hiányzik. Igazi profi előadók (bár a világítás egyre rosszabb a Yesterdays óta). Csak minden valahogyan ismerős: a gitárszólók leginkább B.B. Kingre, a vokál néha egy kis Fleetwood Mac-re emlékeztető, szóval semmi újdonságot és még kevesebb progressziót érzek a zenéjükben.

Harmony in DiversityVégül a színpadra lép Peter Banks, miután a gitárját – kissé megilletődve - Ákos hangolja. Azt mondom, hogy a szinpadra lép, ilyen egyszerűen. Mert ahogy azelőtt is a közönség soraiban lézengett, most egyszerűen a nyakába akasztja a gitárt, beszél egy keveset és kezdenek. Két fiatal srác (Nick Cottam – basszusgitár és David Speight - dob, dobszintetizátor) kísérik.

Valóban kísérik, de nem tudják hová. Néha-néha összejön egy-egy dögösebb hangulat, de többnyire ők is csodálkoznak, hogy az egyre fogyadozó közönség soraiban van, aki ritmikusan mozog. Különösen az utolsó basszus-szólóban érzem, hogy talán tudnának egy kicsit morcosabban is játszani – azonban a háttérben maradnak. A két kiváló gitáros után pedig Peter Banks hiába cseréli a gitárokat és - a MIDI-gitáron - a hangszíneket, én leginkább csak azt érzem, hogy túl sokat hallgatta mostanában a Tequilát.

Ahogy az utolsó szám után – kissé sietősen – kifelé igyekszem, a ruhatárosok azt mondják: „nem fogják már visszatapsolni”. És arra gondolok, hogy talán életemben először hallottam a szinpadon őszintén mondani azt, hogy „köszönöm a figyelmüket”.

Harmony in Diversity:
Peter Banks: gitár, gitárszintetizátor
NIck Cottam: basszusgitár
David Speight: dob, dobszintetizátor


Flamborough Head:
Margriet Boomsma: ének
Eddie Mulder: gitár
Edo Spanninga: billentyűsök
Marcel Derix: basszusgitár
Koen Roozen: dob

Yesterdays:
Jánosi Kinga: ének
Fülöp Timea: ének, billentyűsök
Kozma Kis Emese: fuvola, piccolo
Bogáti-Bokor Ákos: gitár, gitárszintetizátor
Vitályos Lehel: basszusgitár
Enyedi Zsolt: billentyűsök
Oláh József: dob
Kósa Dávid: ütősök


nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Az Új Anya pécsi lemezbemutató búcsúkoncertje
Ki marad, ha Shady eltűnik?
A Folkment Minifesztiválról

Más művészeti ágakról

Tudósítás az első DIA filmklubról
Vészits Andrea Ábris és az azúrkék patkány (Pagony, 2025) című kötetéről
Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 43. számáról
Macuie Maszasi A vulkán lábánál című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés