bezár
 

film

2012. 08. 23.
A füves plüssmackó és a popkultúra
Seth MacFarlane: Ted
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Family Guy, az Amerikai fater és a Cleveland Show kreátora, Seth MacFarlane most élőszereplős nagyjátékfilmbe csomagolta szerzői fétiseit: füvező-káromkodó plüssmackó, abszurdra szárított humor és popkultúra-túladagolás a MacFarlane-nívót alulról súroló, de a mezőny nagy részét még így is kiröhögő Tedben.
Ha egy abszurd humorú mesében nem csak popkulturális kikacsintások tömkelege, de sztereotip amerikai karakterek és beszélő, antropomorf állatok is felbukkannak, azt több mint valószínű, hogy Seth MacFarlane jegyzi. A South Park mellett az utóbbi 15 év legmeghatározóbb rajzfilm-sorozatának számító Family Guy azonban nem csak azért lehetett sikeres, mert ráérzett a kor sajátosan képtelen humorára, és kijárta az intertext-poénok Tarantino-féle iskoláját, hanem mert epizódjaiban éleslátóan karikírozott kulturális sztereotípiákat és örök emberi jellemhibákat. Lehet, hogy a cselekményt anarchikusan fellazító, rapid módon bevágott, filmeket, színészeket vagy celebeket kifigurázó gegek felét se érti a néző, azt viszont nagyon is, ha a Griffin-család életének egy-egy felvonása pont egy-egy filmműfaj bejáratott értékrendjét forgatja ki, írja felül és kínál helyette humánusabb verziót – még ha a végszó a tanulság helyett mindig is az iróniáé.
 
A Family Guy-jal olyan karakterszettet hoztak létre az alkotók, amit aztán közfelháborodás nélkül ismételhettek meg apró variációval: a CIA-ügynök családi életéről regélő Amerikai faterrel egy társadalomtudatosabb – és egyben vulgárisabb – irányba tolták el a vicceket, csak a teátrálisan szövegelő, (anya)gyilkos ösztönöket ápolgató kisgyereket német halra, a beszélő kutyát pedig rejtegetett űrlényre cserélték. Ha a Family Guy műfaji hibriditását nem is, de az aktuálpolitikai utalásokat, az amerikai kultúr- és értékkritikát végsőkig vitte az Amerikai fater, amelynek szintjét már nem ütötte meg a Family Guy-spinoff, a Cleveland Show, amiben fekete, munkásosztálybeli miliőben húztak le még egy bőrt az ismert receptről. Az önismétlést szebben/tudományosan persze szerzőiségnek hívják, és tagadhatatlan: mint minden auteurnek, MacFarlane-nek is megvannak a maga fétisei, és ahogy Bergman vagy Antonioni, ő is hol jobban, hol rosszabban ismételgeti azokat.Ted 
Nincs ez másképp a Teddel sem, csak ezúttal nem epizódról epizódra, hanem a filmen belül ingadozik a színvonal – MacFarlane egyszer zseniálisan villantja fel azt, amihez igazán ért, máskor viszont hollywoodi gyermekbetegségek gyengítik a pergő nyelvű plüssmaci vitriolos beszólásait. Legfőképp történet-fronton lett volna mit csiszolni a filmen, ugyanis ez így nem sokkal több a Spancserok vagy az Én, a nő meg plusz egy fő parasztabb és szokatlanabb verziójánál: a sztori lényege – és íve – kábé annyi, hogy van nekünk egy John Bennettünk, neki meg egy gyerekkori kívánság folytán életre kelt, egykor celeb-státusznak is örvendett élő Teddy-mackója, akivel 35 évesen a zsákutcába került, klasszikus ’80-as évekbeli filmeken betépve röhögcsélő füvesek életét tengetik. Üde színfoltnak csak Lori (Mila Kunis) számít John életében, az öntudatos-menő barátnő, aki azt akarja: John nőjön végre fel, építse le Tedhez fűződő, infantilis barátságát, hogy párkapcsolatuk még komolyabbra fordulhasson. Ezt a konfliktust nyújtják több mint másfél óráig MacFarlane-ék, a sztori során felötlő fordulatok pedig kb. annyira meglepőek, mint Kenny halála egy South Parkban-részben.Ted 
Persze, MacFarlane rajzfilmjeiben sem a koherens történet tart össze egy epizódot, de az a műfaji hibriditás, ami az animáció anarchikus közegében flottul működött, a Tedben inkább esetlenségnek hat: a finálénak okot szolgáltató, thrilleres szálról ordít, hogy csak azért került be, hogy Ted testével együtt a történetet is elvarrják, és ezt Giovanni Ribisi betegesen őrült alakítása se menti (na, jó: Ted és Ribisi parkolóbeli párbeszéde miatt megérte végigbucskázni az üldözés-jeleneten is). A Tedet azonban nem csak az ósdi romkom-történet, vagy az esetleges-esetlen történetszövés gáncsolja el a remekmű-státusztól: egyrészt, Mark Wahlberg sem egy született humorista, másrészt, ez az egész valahogy jobban mutatna rajzfilmen – akkor a karikatúrák is jobban érvényesülnének, mint így.
Ted 
Hogy a Ted nem üti a legjobban sikerült Family Guy-részeket, az persze nem jelenti azt, hogy a tökéletesen vulgáris plüssmaci ne szívná el reggelire az összes langyos hollywoodi romkomot – a film ugyanis, ha éppen nem csetlik-botlik, akkor egyenesen sziporkázik, persze csak ha nyakig merül abban, amihez MacFarlane a legjobban ért: a popkultúrában. A Ted akkor a legszórakoztatóbb, amikor John és Ted egy kanapén beszívva nézi gyerekkoruk kedvenc filmjének DVD-extráit, vagy ha az általuk istenként tisztelt Flash Gordon középkorú, partiállat főszereplőjével, Sam Jones-szal kokainozhatnak, miközben Ted Garfield szemeinek, vagy éppen az összes ’90-es évekbeli popslágernek a titkát fejti meg. MacFarlane-ék ráadásul filmes utalásokat jobban beleszövik a történetbe, mint a Family Guy nemcsak kikacsintó, de a főszálról el is vágó módszerével; továbbá a Tom Skerrit-gegek vagy a Ted szexuális szokásaira utaló poénok meglepetéseket is tartogató leitmotivként szövik át a sztorit.Ted 
Ám hiába verné el MacFarlane akár még Tarantinót is egy filmtörténeti kvízshow-ban, vulgárhumor terén még van mit tanulnia (például Sacha Baron Cohentől, Santiago Segurától, vagy – hogy közeli ismerősnél maradjunk – Trey Parkertől): hősünk még soha nem trappolt ennyire nyakig a szarós-baszós viccekben, viszont a fingós poénokkal nem szellősebbé, csak kellemetlenebbé tette a filmélményt (a "szar van a padlómon"-jelenet például határozottan nem vicces). Az obszcén humor inkább akkor ül, amikor tétje is van: például a nemiszerv-nélküli Ted szexuális teljesítménye frappáns fricska a műfaj férfi macsóságot előíró követelményeinek, de még a politikailag inkorrekt humorizálás – a bostoni lányokról, vagy éppen Ted főnökének a feleségéről – is jobban megy MacFarlane-nek, mint a végbéltermék-viccek.Ted 
A Ted összességében merész is meg nem is, egyszer pimaszul provokatív, máskor meg elcsöppen a geil-máztól – végeredményben az 5-10 percenként elcsattanó egysorosok mentik, amik a gyermeteg történetvezetést és a hollywoodi kliséket is feledtetik, egyszerűen azért, mert átröhögjük őket. MacFarlane nagyjátékfilmes bemutatkozása annak ellenére sem tökéletes munka, hogy az animált mackónál életszerűbb CGI-teremtményt ritkán látni a vásznakon, és a szokatlan buddy-páros kémiája is perfekt. Ám a Ted minden botlásával együtt is érdekesebb és figyelemreméltóbb, mint a vezető hollywoodi humoristák komplett életműve – idén talán csak A diktátor tudott kifinomultabban bunkó, és alávalóan provokatívabb lenni MacFarlane füvező-káromkodó, de szívvel-lélekkel megkent plüssmackójánál.
 
Ted
Színes, magyarul beszélő, amerikai vígjáték, 107 perc, 2012.
Rendező & producer: Seth MacFarlane
Forgatókönyvíró: Seth MacFarlane, Alec Sulkin, Wellesley Wild
Szereplők: Mark Wahlberg (John), Seth MacFarlane (Ted hangja), Mila Kunis (Lori), Giovanni Ribisi (Donny), Patrick Warburton (Guy), Laura Vandervoort (Tanya)
Korhatár:


Forgalmazó: UIP-Duna Film
Bemutató dátuma: 2012. augusztus 23.
nyomtat

Szerzők

-- Soós Tamás --


További írások a rovatból

Csáki László: Kék Pelikan
Hajdu Szabolcs: Kálmán-nap
A 74. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés