art&design
2012. 11. 26.
A múlt ösvényein
Cézanne és a múlt – Hagyomány és alkotóerő
Magyarországon első ízben valósult meg önálló Cézanne-kiállítás. A tárlat egyedi módon közelít a nagy posztimpresszionista mester életművének bemutatására. Csaknem 100 Cézanne képpel, s közel 40 olyan művel találkozhatunk egy helyen, melyek hatással voltak a festő művészetére, s amelyek olyan alkotók keze munkáját őrzik, mint Nicolas Poussin, Luca Signorelli, Gustave Courbet vagy Michelangelo.
Egy műalkotás értelmezése esetén interpretációk végtelen sora kínálja magát: kiindulhatunk magából a műből, mintegy leválasztva azt létrehozójáról. Választhatjuk a historikus megközelítést, tanulmányozhatjuk a kép megszületését övező szellemi, társadalmi hátteret, az élő hagyományokat, a művészeti örökségeket. Egy másik lehetséges értelmezési folyamat részeként belehelyezhetjük az adott művet az alkotó életművébe. Hogy lássuk, honnan indult, s hova jutott el. Hogy előtűnjenek a nagy elődök, a meghatározó mesterek arcélei, a sajátos kifejezésmód életre hívását elősegítő műremekek. Hogy felismerjük az alapvető motívumokat, kompozíciós elemeket, s hogy lássuk: ki és hogyan formálta olyanná a művészt, amilyennek mi ismerhetjük.
A Cézanne és a múlt című kiállítás egyedülálló módon ezt a módszert választotta a festő alkotásainak bemutatására. A tárlat 2012. október 26-án nyitotta meg kapuit, s óriási érdeklődésre tart számot mind a hazai, mind a külföldi műértő és művészetet kedvelő emberek között. A Geskó Judit által megálmodott és megrendezett kiállítás célja nem más, minthogy megismertesse a nagyközönséggel, hogy a posztimpresszionista festő milyen kapcsolatban állt az őt megelőző évszázadok művészeivel, azok alkotásaival, s hogy ezeket tanulmányozva, újragondolva, újraalkotva végül hogyan talált rá saját formanyelvére, s hogyan hívta életre azt, amit ma a klasszikus képzőművészet megújításának, a modern művészet megalapozásának tekintünk.
A közel 100 alkotást felsorakoztató kiállítás tematikusan mutatja be Cézanne pályájának ívét. A korai művek, a próbálkozás időszakának tanúi ugyanúgy helyet kaptak, mint azok a képek, melyek a halhatatlanok közé emelték a festőt. Mintegy 40 gyűjtemény kölcsönzött műtárgyait csodálhatjuk meg, szerte a világból: a párizsi Musée du Louvre, a New York-i Metropolitan Museum, a firenzei Uffizi, vagy a bécsi Albertina képei egyaránt hozzájárulnak a kiállítás magas színvonalához, értékéhez.
A kiállítótérbe belépve egyből szembetűnik a tárlat koncepciója. Cézanne két zseniális festménye – az Aix-en-Provance közelében húzódó hegy látképe és A Montagne Sainte-Victoire a nagy píneával – Poussin illetve Braque egy-egy tájképe mellett kapott helyet. Továbbhaladva rajzok, grafikák, festmények és szobrok idézik meg azokat a személyeket, akiket Cézanne fiatal pályatársainak, személyes barátainak tekintett. Oldalra pillantva előtűnnek a festő korai művei, az első szárnypróbálgatások, és a nagy példaképnek tekintett alkotók (különösen Camille Pissarro) képei. A tematikát követve külön szekciót kaptak a mester által 1877 és 1906 között készített csendéletek, hasonlóan a – főként Poussin hatására reflektáló – tájkép szekcióhoz.
Különleges alkalom kínálkozik arra, hogy együtt lássuk a Kártyázók négy- és kétalakos verzióját, kiegészítve az előképként definiálható Daumier alkotásokkal, valamint Ostade műveivel. Ezt követően a késői portrék következnek, majd pedig – mintegy betetőzésként – a méltán világhírű Fürdőzők előtanulmányai, s a kép három változata. Zárásként, az utolsó teremben azoknak állítanak emléket a rendezők, akik Cézanne és a nagy példaképek közti kapcsolat analizálásával, megértésével foglalkoztak írásaikban. Így például Charles Baudelaire, a francia költő, esszéíró és kritikus, Meller Simon, a Szépművészeti Múzeum egykori munkatársa, és Fülep Lajos művészettörténész arcmásai tekintenek le a látogatóra.
A kiállítás igényes és tartalmas. A már említett festményeken túl megcsodálhatjuk Cézanne Harlekin című képét, előtanulmányával együtt, ahogyan kiállításra került a Szépművészeti Múzeum egyetlen Cézanne képe, a nemrégiben restaurált A tálaló is. Láthatjuk Poussin egyik legrejtélyesebb festményét, az Árkádiai pásztorokat, de találkozunk Raffaello grafikájával, Manet festményével is. A falakon olvasható, információkban gazdag szövegek világos és érthető módon tárják fel a kiállított alkotások közötti összefüggéseket, kapcsolatokat. Segítségükkel a laikus szemlélő is könnyedén megismerheti a 19. század egyik legkiválóbb festőjének életművét.
Az elrendezést tekintve talán szerencsésebb lett volna, ha a rendezők hangsúlyosabban elkülönítik a Cézanne magánéletére vonatkozó műtárgyakat a művészi fejlődést feltáró alkotásoktól. Ha térben nagyobb távolságot hagytak volna a két szekció között, a párhuzam élesebben érzékelhetővé válhatna, így azonban összemosódik a kettő, s ahogy egyiktől a másikhoz sétálunk, tudatosítani kell magunkban, hogy pontosan mire is kíván rámutatni az adott műtárgycsoport.
Mivel igen nagy érdeklődés övezi a kiállítást, érdemes előre jegyet foglalni, így elkerülhető a felesleges sorban állás és várakozás, bár azért számolni kell bizonyos fokú zsúfoltságra a kiállítóérben. Az igen kedvező sajtóvisszhangot kiváltó tárlat – melyet 300 milliárd forintra biztosítottak – valóban nagyszerű, és sikeresen teljesíti a kurátorok által kitűzött célokat.
A Cézanne és a múlt – Hagyomány és alkotóerő című kiállítás a Szépművészeti Múzeumban tekinthető meg 2012. október 26. és 2013. február 17. között.

A közel 100 alkotást felsorakoztató kiállítás tematikusan mutatja be Cézanne pályájának ívét. A korai művek, a próbálkozás időszakának tanúi ugyanúgy helyet kaptak, mint azok a képek, melyek a halhatatlanok közé emelték a festőt. Mintegy 40 gyűjtemény kölcsönzött műtárgyait csodálhatjuk meg, szerte a világból: a párizsi Musée du Louvre, a New York-i Metropolitan Museum, a firenzei Uffizi, vagy a bécsi Albertina képei egyaránt hozzájárulnak a kiállítás magas színvonalához, értékéhez.

Különleges alkalom kínálkozik arra, hogy együtt lássuk a Kártyázók négy- és kétalakos verzióját, kiegészítve az előképként definiálható Daumier alkotásokkal, valamint Ostade műveivel. Ezt követően a késői portrék következnek, majd pedig – mintegy betetőzésként – a méltán világhírű Fürdőzők előtanulmányai, s a kép három változata. Zárásként, az utolsó teremben azoknak állítanak emléket a rendezők, akik Cézanne és a nagy példaképek közti kapcsolat analizálásával, megértésével foglalkoztak írásaikban. Így például Charles Baudelaire, a francia költő, esszéíró és kritikus, Meller Simon, a Szépművészeti Múzeum egykori munkatársa, és Fülep Lajos művészettörténész arcmásai tekintenek le a látogatóra.

Az elrendezést tekintve talán szerencsésebb lett volna, ha a rendezők hangsúlyosabban elkülönítik a Cézanne magánéletére vonatkozó műtárgyakat a művészi fejlődést feltáró alkotásoktól. Ha térben nagyobb távolságot hagytak volna a két szekció között, a párhuzam élesebben érzékelhetővé válhatna, így azonban összemosódik a kettő, s ahogy egyiktől a másikhoz sétálunk, tudatosítani kell magunkban, hogy pontosan mire is kíván rámutatni az adott műtárgycsoport.

A Cézanne és a múlt – Hagyomány és alkotóerő című kiállítás a Szépművészeti Múzeumban tekinthető meg 2012. október 26. és 2013. február 17. között.
További írások a rovatból
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
Krajcsovcis Éva és Zséger Olivia „Leképezés” című kiállításának megnyitóbeszéde
Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához
Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán
Más művészeti ágakról
A fák bűvös birodalma – Boszorkányos erdei küldetés a Vajdahunyadvárban