építészet
2007. 05. 29.
Hivatalosan: garniszálló
A garniszálló francia eredetű szó, annyit jelent, hogy a szükséges kellékekkel vagy díszítményekkel ellátott szálló, ha szobáról van szó, akkor bútorozott szoba. Ezek a kis szállodák kifejezetten szerelmi légyottok lebonyolítására szolgáltak, titkos találkahelyek voltak. Valamikor régen.
A „garni” szó hallatán elsőre erotikával átfűtött, bíborvörös színű, bársonyokkal, selyemmel borított, 19. századvégi, titokzatos, izgalmas hely jut az ember eszébe. Ezért is volt meglepő, mikor nemrég a Madách téren járva, a Wälder Gyula által tervezett, jellegzetes, a tér karakterét megadó, téglaarchitektúrájú épület földszintjén egy felújított portál mellett kis réztáblán megláttam a feliratot: garniszálló.
Valószínűnek tűnt, hogy a szót már nem, vagy nem csak a régi jelentésével használják, amit igazolt az is, hogy egy általános internetes kereső a garni szóra találatként szállodák honlapjának hosszú sorát adta ki. Csak Budapesten tíznél több garniszálló üzemel jelenleg.
Később megtaláltam a pontos, mai értelmezést is: a garniszálló az a szálloda, amely megfelel a szállodára előírt követelményeknek azzal az eltéréssel, hogy a főétkezések közül csak reggelizési lehetőség áll a vendégek rendelkezésére.( 54/2003. (VIII.29.) GKM rendelet ) Ez a verzió kevésbé izgalmas ugyan, de ezek után kíváncsi lettem, vajon hogy néz ki, és hogy működik az a garniszálló, amelynek tábláján megakadt a szemem.
Az 1997-ben indult, osztrák alapítású szállodalánc – Starlight Suiten – első három tagja Bécsben épült. 2000-ben már külföldi terjeszkedést fontolgattak tulajdonosai, melynek első eredménye egy budapesti szálloda lett a Mérleg utcában, majd ezt követte 2007. januárjában egy újabb épület, ugyancsak Budapesten a Madách téren. A szálloda vezetőjétől megtudtam, hogy a tulajdonosok törekvése szerint családias hangulatú szállodákat hoznak létre, ügyelnek az állandó személyes kontaktusra a vendégekkel, a szálloda vezetője is, mintegy nyílt irodaként, főként a recepción dolgozik.
A 43 lakosztályból álló hotel lakóegységei minden esetben hálószobából, nappaliból, fürdőből állnak. A nappaliban helyet kap egy dolgozósarok, bár és minikonyha is, továbbá telefonvonallal, televízióval, drótnélküli internettel felszereltek. Az egységes arculat megteremtése érdekében a berendezési tárgyak, a felhasznált bútorok, anyagok, sőt a falakon lévő festmények is ugyanolyanok az összes szállodában, akár Budapesten, akár Bécsben járunk.
A Starlight Suiten egyetlen tagja sem új épületben kapott helyet. Kizárólag régi épületekben, átalakítással, felújítással bővült a lánc, belvárosi környezetben, ahogy Budapesten is.
A Madách téri épület műemlék, így a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal, mint elsőfokú hatóság, az engedélyezési eljárás során több ponton ragaszkodott az eredeti szerkezetek, kialakítások megtartásához. Ez elsősorban a földszinti aula, és a mellette lévő reggeliző helyiség, az üveg liftszekrény és az emeleteken található üvegfalak megtartását és védelmét jelentette. Az eredeti állapotnak megfelelően újították fel a homlokzatot, azok elemeit, például a kovácsoltvas erkélykorlátokat, a nyílászárókat is. Az átalakításhoz szükséges terveket Fiala István építészmérnök készítette.
A háztömb 1935 és 1938 között épült, Wälder Gyula tervei alapján, az épületegyüttes az akkori tervek szerint egy új, nagyszabású sugárút kapujaként is funkcionált volna. A sugárút terveit az a gróf Andrássy Gyula miniszterelnök kezdeményezésére létrehozott Közmunkatanács fogadta el 1914-ben, amelynek Budapest többek között az Andrássy utat, a Nagykörutat és a Duna szabályozását köszönheti. Az I. Világháború kitörése miatt azonban az építkezések el sem kezdődhettek, csak több mint húsz év múlva. 1930-ban írtak ki végül egy tervpályázatot, ahol az első díjat Árkay Aladár nyerte el tervével, Wälder Gyula pályamunkája „csak” megvételben részesült, mégis ezt a pályamunkát valósították meg. Ezek a viszonyok némiképp emlékeztetnek a mai építészeti tervpályázatok kaotikus világára.
„…1930 elején írták ki azt az országos, titkos tervpályázatot, amely a Károly körút s főleg a Madách tér építészeti kialakítását volt hivatott eldönteni, s amely megmozgatta az egész magyar építésztársadalmat (47 pályamű érkezett be!). Az I. díjat Árkay Aladár nyerte, aki a későbbiekben megépült hatalmas kapuzathoz hasonló módon indította útját a térből, két oldalt toronyszerű akcentusokkal még hangsúlyosabbá téve azt. A tér két oldalát és a körút architektúráját sávban összefogott ablakok jellemezték, némileg a Szent István parkban később megjelenő formavilágra emlékeztetően. Friedrich Lóránt II. díjas terve a tér és a körút sarkaira lépcsősen emelkedő épülettömegekkel képezett hangsúlyt, az út áthidalása szerényebb. A homlokzatok vízszintes sávozása nála is feltűnő. III. díjat Arvé Károly és Gerstenberger akadémikus ízű, engem a német és olasz diktatúra-építészetre emlékeztető terve nyerte, hat további pályaművet megvettek, köztük Wälder Gyuláét. Mint ismeretes, évekkel később a megbízást ő kapta.” (Román András: Madách Imre, avagy egy sugárút tragédiája)
Ennek az épületnek, a környéknek is van múltja, sokat „látott”, sokat „hallott”. Ez nyilvánvalóan hatással van a mostani funkcióra is.
Ellentétként feszül az egyedi, megismételhetetlen környezet, a lakosztályok hasonlóságával, és az egyes szállodák belső kialakításának egyezőségével. A belváros múltja, értékei beszűrődnek a szálloda belsejébe. A belváros varázsa leginkább a legfelső szint panorámás lakosztályaiban érzékelhető, a háztetők sűrű látványával, a Bazilika kupolájával.
A hotel belső világa a nagyvonalú gesztusok mellett – mint viszonylag nagy belmagasságok, széles folyosók, tágas lakosztályok – is semleges, kissé jellegtelen marad, ami lehet előny is, nekem azonban pici csalódást okozott. Az építészeti kialakítás szép részei adottságok voltak. Nyilván nehéz, vagy nem is lehet a pesti belváros hangulatát felülmúló, vagy azzal azonos nívójú belső kialakítást létrehozni, de egy próbát megért volna.
A garniszálló, mint írtam, annyit tesz, hogy a szükséges kellékekkel vagy díszítményekkel ellátott szálló, ha szobáról van szó, akkor bútorozott szoba. Szerelmi légyottok, titkos találkahelyek. A szükséges kellékek, díszítmények megvannak, a szerelmi légyottok nem hiszem: a négycsillagos szálloda árait ma már kevesen fizetik ki egy éjszakai kaland reményében.
Valószínűnek tűnt, hogy a szót már nem, vagy nem csak a régi jelentésével használják, amit igazolt az is, hogy egy általános internetes kereső a garni szóra találatként szállodák honlapjának hosszú sorát adta ki. Csak Budapesten tíznél több garniszálló üzemel jelenleg. Később megtaláltam a pontos, mai értelmezést is: a garniszálló az a szálloda, amely megfelel a szállodára előírt követelményeknek azzal az eltéréssel, hogy a főétkezések közül csak reggelizési lehetőség áll a vendégek rendelkezésére.( 54/2003. (VIII.29.) GKM rendelet ) Ez a verzió kevésbé izgalmas ugyan, de ezek után kíváncsi lettem, vajon hogy néz ki, és hogy működik az a garniszálló, amelynek tábláján megakadt a szemem.
Az 1997-ben indult, osztrák alapítású szállodalánc – Starlight Suiten – első három tagja Bécsben épült. 2000-ben már külföldi terjeszkedést fontolgattak tulajdonosai, melynek első eredménye egy budapesti szálloda lett a Mérleg utcában, majd ezt követte 2007. januárjában egy újabb épület, ugyancsak Budapesten a Madách téren. A szálloda vezetőjétől megtudtam, hogy a tulajdonosok törekvése szerint családias hangulatú szállodákat hoznak létre, ügyelnek az állandó személyes kontaktusra a vendégekkel, a szálloda vezetője is, mintegy nyílt irodaként, főként a recepción dolgozik.
A 43 lakosztályból álló hotel lakóegységei minden esetben hálószobából, nappaliból, fürdőből állnak. A nappaliban helyet kap egy dolgozósarok, bár és minikonyha is, továbbá telefonvonallal, televízióval, drótnélküli internettel felszereltek. Az egységes arculat megteremtése érdekében a berendezési tárgyak, a felhasznált bútorok, anyagok, sőt a falakon lévő festmények is ugyanolyanok az összes szállodában, akár Budapesten, akár Bécsben járunk.
A Starlight Suiten egyetlen tagja sem új épületben kapott helyet. Kizárólag régi épületekben, átalakítással, felújítással bővült a lánc, belvárosi környezetben, ahogy Budapesten is.
A Madách téri épület műemlék, így a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal, mint elsőfokú hatóság, az engedélyezési eljárás során több ponton ragaszkodott az eredeti szerkezetek, kialakítások megtartásához. Ez elsősorban a földszinti aula, és a mellette lévő reggeliző helyiség, az üveg liftszekrény és az emeleteken található üvegfalak megtartását és védelmét jelentette. Az eredeti állapotnak megfelelően újították fel a homlokzatot, azok elemeit, például a kovácsoltvas erkélykorlátokat, a nyílászárókat is. Az átalakításhoz szükséges terveket Fiala István építészmérnök készítette.A háztömb 1935 és 1938 között épült, Wälder Gyula tervei alapján, az épületegyüttes az akkori tervek szerint egy új, nagyszabású sugárút kapujaként is funkcionált volna. A sugárút terveit az a gróf Andrássy Gyula miniszterelnök kezdeményezésére létrehozott Közmunkatanács fogadta el 1914-ben, amelynek Budapest többek között az Andrássy utat, a Nagykörutat és a Duna szabályozását köszönheti. Az I. Világháború kitörése miatt azonban az építkezések el sem kezdődhettek, csak több mint húsz év múlva. 1930-ban írtak ki végül egy tervpályázatot, ahol az első díjat Árkay Aladár nyerte el tervével, Wälder Gyula pályamunkája „csak” megvételben részesült, mégis ezt a pályamunkát valósították meg. Ezek a viszonyok némiképp emlékeztetnek a mai építészeti tervpályázatok kaotikus világára.
„…1930 elején írták ki azt az országos, titkos tervpályázatot, amely a Károly körút s főleg a Madách tér építészeti kialakítását volt hivatott eldönteni, s amely megmozgatta az egész magyar építésztársadalmat (47 pályamű érkezett be!). Az I. díjat Árkay Aladár nyerte, aki a későbbiekben megépült hatalmas kapuzathoz hasonló módon indította útját a térből, két oldalt toronyszerű akcentusokkal még hangsúlyosabbá téve azt. A tér két oldalát és a körút architektúráját sávban összefogott ablakok jellemezték, némileg a Szent István parkban később megjelenő formavilágra emlékeztetően. Friedrich Lóránt II. díjas terve a tér és a körút sarkaira lépcsősen emelkedő épülettömegekkel képezett hangsúlyt, az út áthidalása szerényebb. A homlokzatok vízszintes sávozása nála is feltűnő. III. díjat Arvé Károly és Gerstenberger akadémikus ízű, engem a német és olasz diktatúra-építészetre emlékeztető terve nyerte, hat további pályaművet megvettek, köztük Wälder Gyuláét. Mint ismeretes, évekkel később a megbízást ő kapta.” (Román András: Madách Imre, avagy egy sugárút tragédiája)Ennek az épületnek, a környéknek is van múltja, sokat „látott”, sokat „hallott”. Ez nyilvánvalóan hatással van a mostani funkcióra is.
Ellentétként feszül az egyedi, megismételhetetlen környezet, a lakosztályok hasonlóságával, és az egyes szállodák belső kialakításának egyezőségével. A belváros múltja, értékei beszűrődnek a szálloda belsejébe. A belváros varázsa leginkább a legfelső szint panorámás lakosztályaiban érzékelhető, a háztetők sűrű látványával, a Bazilika kupolájával.
A hotel belső világa a nagyvonalú gesztusok mellett – mint viszonylag nagy belmagasságok, széles folyosók, tágas lakosztályok – is semleges, kissé jellegtelen marad, ami lehet előny is, nekem azonban pici csalódást okozott. Az építészeti kialakítás szép részei adottságok voltak. Nyilván nehéz, vagy nem is lehet a pesti belváros hangulatát felülmúló, vagy azzal azonos nívójú belső kialakítást létrehozni, de egy próbát megért volna. A garniszálló, mint írtam, annyit tesz, hogy a szükséges kellékekkel vagy díszítményekkel ellátott szálló, ha szobáról van szó, akkor bútorozott szoba. Szerelmi légyottok, titkos találkahelyek. A szükséges kellékek, díszítmények megvannak, a szerelmi légyottok nem hiszem: a négycsillagos szálloda árait ma már kevesen fizetik ki egy éjszakai kaland reményében.
További írások a rovatból
Cserépváraljai templomfelújítás és Micélium tudásköz-pont nyerte az idei Média Építészeti Díját
Az építészet mint idea és realitás a 80-as évek Magyarországán
Pesti Attilával az okosotthonok kérdéseit jártuk körbe
Más művészeti ágakról
Írásgyakorlatok Kemény Lilivel a Nincs Fesztiválon
Visky András Illegalisták című új regényének bemutatójáról



