art&design
2013. 08. 01.
Mélységek és magasságok
Kiállításszemle az augusztusi Bécsből
A nyár inkább uborkaszezon a bécsi művészeti életben, hiába vannak a múzeumok – a színházakkal ellentétben – nyitva, az újabb nagy durranásokat inkább őszre tartogatják. A városi nyüzsgés azonban nem áll meg, egy ideje az úgynevezett KÖR (Kunst im Öffentlichen Raum), vagyis a köztéri művészetért felelős iroda tartja életben és frissíti a város látképét. Utcák, terek, falak, padok, megállók és feljárók. Bárhol bármi megtörténhet, a kánikulára való tekintettel maradjunk a hűs aluljárókban és metróállomások peronján. A túra télen a hidegre hivatkozva szintén kellemes körülmények között ismételhető meg.
Kezdjük a Karlsplatznál, a város egyetlen csomópontjánál, ahol az ötből három metró vonal is találkozik (U1, U2, U4), így megfelelő kiindulópont a túrához, arról nem is beszélve, hogy az itt lévő aluljárók is több állandó művészeti alkotást rejtenek. Illetve az U1, U2 mellett elsődlegesen az U3-as vonalat "művészmetró vonalnak" (Kunstlinie) is nevezik, hiszen a huszonegy megállójából nyolcnál található legalább egy, de sokszor inkább több művészeti munka. De maradjunk még egy kicsit az ominózus tér aluljáróiban. A Karlsplatz nyugati ki- és bejárójánál a kanadai Ken Lum Pi névre keresztelt médiainstallációja található. A falburkolat tükrökkel megszakított játéka vonzza a tekintetet, és saját arcunkat megpillantva közelebb hoz bennünket a digitális számlálókhoz, valamint a mellette található statisztikai jelentésekhez. Ezek vonatkozhatnak az idén elfogyasztott bécsi szeletek mennyiségére, de akár a munkanélküliség helyzetére is. Kicsit lentebb látható az aluljáróban – az U1 és az U2 metrót összekötő szintnél – a Bécsben élő Peter Kogler egész emelet hangulatát uraló 2012-es munkája. Azonban simulékonysága és dekorativitása miatt a szürke csőindaminta nem kavar fel, nem kérdez és nem feszeget semmit, egyszerűen ott van, ahol. A felszíni művészetet a cél érdekében pedig most inkább hanyagoljuk, hiszen a Museum Wien, a Künstlerhaus, a Kunsthalle projektterme, Szecesszió Háza és az egyéb galériák, köztéri munkák biztosan mindig elvonják erről a figyelmünket. Haladjunk tehát tovább!
Hiszen az U3 metróvonaláig eljutni sem érdektelen élmény, ahova az U2-vel a jól ismert Museumsquartieren át vezet az út, mely nevéhez méltón tartogat meglepetéseket. A következő megállónál, a Volkstheaternél pedig az első metrómegállóhelyre installált munka látható: Antom Lehmden "Das werden der Natur" című műve, amely elkészítésére még 1987-ben kérték fel, s melyet 1991-ben fejezett be, pontosan a metróvonal megnyitására. Középen az ősrobbanást, két szélen pedig az univerzum keletkezését és az evolúció folyamatát mesélik el a több mint négymillió mozaikdarabból kirakott képek, mintegy 360 négyzetméteren. A többi közül kiemelkedik még a Schweglerstrasse megállója, ahol 1994 óta áll Nam June Paik Tele-Archäologie című műve, a téglával, monitorokkal, billentyűzetekkel és hasonló dolgokkal beborított metró kocsija, a szerelvény pedig mintha egy fekete lyukba szállna alá. Korábban a monitorokon Paik videó munkái voltak láthatóak, ezek azonban többször meghibásodtak és sajnos nem javíthatók, így most már csak a fekete képernyők fogadnak minket. A Technikai Múzeum feljárójánál egy Mini-Coopert, egy vasúti kocsi "kerekeit", egy sportrepülőt és egy Mercury időkapszulát függesztettek ki. Az egyik kijárat folyosóját (Benedikt-Schellinger-Gasse felé) pedig 22 osztrák feltaláló portréja övezi, nem hiába ajánlották tehát ezt a megállót a technika művészetének.
Felsorolásszerűen azért itt vannak a további állomások is: Zipperstaße, Erdberg, Landstrasse, Stubentor, Stephansplatz valamint a Herrengasse és a Westbahnhof megállói, amelyek további kutakodásra, nézelődésre adhatnak okot. A szemfüles írók pedig már összegyűjtöttek és dokumentáltak mindent a 2011-ben Wiener U-Bahn-Kunst. Moderne Kunstwerke. Archäologische Funde. Zeitlose Architektur címen megjelent könyvben, aminek sajnos még csak a hírét hallottam, a megállók azonban szinte egésznap látogathatóak, pénteken és szombaton legalábbis huszonnégy órában.


További írások a rovatból
A Köddé vált jégtenger – Kortárs reflexiók Caspar David Friedrich művészetére című kiállításról
Más művészeti ágakról
Interjú Nagy Emmával
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben