bezár
 

film

2013. 12. 16.
Hegyfoglalás Sárkányföldén
Peter Jackson: A hobbit - Smaug pusztasága
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A sárkányok mindig kivételes helyet foglaltak el a mozi történetében, meseszerű lényük ábrázolása kihívás a filmkészítők számára. Az utóbbi években ismét szívesen vendégeskedtek moziban, tévében egyaránt, elég csak az olyan darabokat felidézni, mint a Harry Potter és a Narnia krónikái egyes részei, a Trónok harca-széria vagy Az így neveld a sárkányodat című animáció. A hobbit – Smaug pusztasága most egy excentrikus, mégis káprázatos sárkányképpel gazdagítja tovább a filmtörténetet.

Ó, milyen jó lehet Peter Jacksonnak lenni! Saját fantasy-játszóteret teremteni, és kényre-kedvre járni-kelni ebben az elvarázsolt filmbirodalomban. Jól ismeri már Középföldét a mester, J. R. R. Tolkien sziporkái a kisujjában vannak, tovább is képes írni annak világát, csak épp amolyan vizuálisan. Jackson, aki egyébiránt híres arról, hogy a – grandiózus húsos ujjúhoz, Hitchcockhoz hasonlatos módon – fel-felbukkan filmjeiben, újra begyalogol mesevilágába, áttételesen és a lehető legkonkrétabb értelemben. Azon melegében, amint lefut a főcím, Jackson kócos fejjel egy répára harap, a kamerába néz, mintegy felütésként üdvözölve a folytatásra beülő nézőt. Csöppet talán túl bennfentes, túl összekacsintós gesztus ez, mégis megadja a szívmelengető alaphangot. Kifejezi vele, hogy eljutottunk a családias önreflexió ama fázisába, amikor már nem csak az előzményt (könyvben utódot, hiszen később íródott), A Gyűrűk Urát, hanem A hobbit-univerzumot is ismerjük, ideje tehát folytatni az utazást.

Az első – többnyire monotonnak bélyegzett – rész magasztos, orklegyőzős végkifejletét követően Bilbó és a törpök, köztük a nagy büszkeségű és méltóságtudatú törpetrón-várományos, Tölgypajzsos Thorin (Richard Armitage), folytatják útjukat Erebor, az őshon felé. Legendákkal, ősi jóslatokkal és nem utolsó sorban némi kapzsisággal a tarsolyukban szelik át Középfölde (új-zélandi) tájait. Kalandozásuk során találkoznak a bőrváltó Beornnal, óriáspókokkal és erdőtündékkel a rémséges – ám nagyon festői és nagyon "fantazis" – Bakacsinerdőben (Legolas bőrében újra Orlando Bloom szökell, vakmerő partnernője a film kedvéért teremtett Tauriel), förtelmes orkokkal egy vadvízi hordótúra közepette, lágyszívű (mint a később is jelentős feladattal felruházott Bard) vagy éppen becstelen emberekkel a halszagú Tóvárosban. És kalandjaik betetőzéseként a híres-neves tűzokádóval, "Arany" Smauggal Hegymély csarnokaiban, aki a szájhagyomány szerint szörnyen nagy, szörnyen gonosz, és láss csodát, tényleg az.

Bár lehengerlő, éles elméjű, beszédes és hatalmas, erős és gyönyörűséges, lehetetlenség nem imádni őt, még akkor is, ha a kulcsfigurák élete múlik pusztító leheletén. Smaug egyszerűen vonzó, nem csoda, hogy ő a címszereplő, viszi is pikkelyes hátán a filmet rendesen. Benedict Cumberbatch – Mr. BBC Sherlock és Star Trek főgonosz, akiért nők milliói döglenek – jó nagy lapáttal tesz rá az angol szövegben (mint sárkány-szinkronhang), hogy ez így legyen, ám a magyar Haás Vander Péter sem hörög rosszul. Smaug, az aranyhalmon szunnyadó, avagy klasszikus vágású, de modern gondolkodású sárkány, kinek antréját mindenki remegve várta, gigantikus szépségével, szakavatott kivitelezésével a Harry Potter és a Halál ereklyéi II. gringottsi fenevadának profi féregmozgását idézi, sőt veri kenterbe azt sok filmkockára elnyújtózó sztárszerepével. Bilbóval való félelmetes, ám szellemesre sikeredett dialógusának extra fricskát ad a két színész, Martin Freeman és Benedict Cumberbatch előtörténete, Freeman Watsont, Cumberbatch Sherlockot alakítja a BBC felkapott szériájában.

Smaug érzékletes ábrázolása mellett néha könnyen felejthetővé válnak a film erőtlenebb részei, megbocsáthatóvá annak vadhajtásai. A Váratlan utazás lecsengését követően a többség talán túllendült már azon motívumok kritikai csócsálásán, melyek sután idézgetik A Gyűrűk Ura pompázatos sormintáit. A birodalmától megfosztott királyhős; Sauron, a transzcendens gonosz és a vele Dol Guldurban küzdő Gandalf; a festői tartományban élő szépek népe; a varázsgyűrűt őrző és felpróbáló hobbit (a maga unásig szajkózott, hullámzó képeivel) valahonnan nagyon ismerős komponensek A hobbit-trilógia eddigi részeiben, melyek akarva-akaratlanul vonzzák az állandó hasonlítgatást. Se vége, se hossza a méregetéseknek, melyek a máig elkészült Tolkien-filmkockákat veszik górcső alá. A rendező sokszínű Tolkien-szőttesében ellenben minden mindennel összefonódik, és együtt létezik a többi szállal, mégpedig olyan szerves módon, mint ahogy Zsákos Bilbó a sűrű pókháló megpendítésekor megmozdítja a Bakacsinerdő fáit.

A Váratlan utazás elnyújtottan, ráérősen játszadozva vezette fel az elkövetkezendő, egymás mögé pakolt kalandokat, a Smaug pusztasága viszont belecsap az akcióba. Valódi középső "testvérként" viselkedik, nevezetesen addig tüzeli a feszültséget, amíg az szépen meg nem érik arra, hogy Peter Jackson atyaúristen a legizgalmasabb ponton nyesse el a képzeletbeli celluloidot. Tudniillik a sorozatvég-szerű elvágás egyébiránt trendi is manapság az egészestések háza táján, elvégre kulcsfontosságú a néző örök éberen tartása, moziszékbe szögezése (ilyesmi véggel gyötörte a népet nem is olyan rég Az éhezők viadala – Futótűz is). A sárkányos szcénákig feszes, jó ritmusban porciózott kalandok szegélyezik, és szabdalják több darabba a vadul hömpölygő mesét. Ragyás fejű orkok és gigantikus méretű pókszörnyek hullanak harcosaink keze nyomán; tünde nyilak záporoznak a rengetegben, miközben csöndesen szövögeti terveit Thranduil, a számító tündekirály (Lee Pace alakjában a világmindenség legszépségesebb tündéje született vászonra), alamuszin sütögeti pecsenyéjét Tóváros zsarnok ura (a sokat próbált Stephen Fry) és fenyegetően parázslik a levegőben az ősgonosz, Sauron fekete sziluettje.

Ámde a hátérben fortyogó sötét erő még várhat, sőt az sem számít sokat, hogy bárgyú szerelmi szálak szövődnek a frontvonalon (Tauriel beleszeret Kilibe, Legolas beleszeret Taurielbe, mi van?), mert a harácsoló Smaug mindent magának követel, pontosabban csak Hegymély aranyát, királyságát és a film záró harmadát a maga küzdelmes földalatti jeleneteivel. A krónikák sárkánya első szájtátásával és farokcsapásával lazán maga mögé utasít minden korábbi dramaturgiát, szereplőt, látványt; szárnya verdesésével pedig a film egészét. Smaug – aki pár festői pillanat erejéig valóban arannyá válik – csak éppen annyira megszállottja Erebornak és a hozzá fűződő bőségnek, hatalomnak, mint a történelmi hazára és a káprázatos Arkenkőre vágyakozó Tölgypajzsos Thorin. S hogy elvakultságuk milyen eseményeket csal elő a történetből, az a következő (There and back again alcímű), befejező részben fog kitudódni, addig egy egész, várakozással teli év kínálkozik a Tolkien-életmű és Sárkányfölde... pardon, Középfölde irodalmi feltérképezésére.


A hobbit - Smaug pusztasága / The Hobbit: The Desolation of Smaug

Színes, magyarul beszélő, amerikai-új-zélandi fantasy, 161 perc, 2013 (12)
Rendező: Peter Jackson
Író: John Ronald Reuel Tolkien
Forgatókönyvíró: Fran Walsh, Philippa Boyens, Guillermo del Toro, Peter Jackson
Zeneszerző: Howard Shore
Operatőr: Andrew Lesnie
Szereplők: Richard Armitage, Martin Freeman, Ian McKellen, Benedict Cumberbatch, Stephen Fry, Evangeline Lilly, Lee Pace, Orlando Bloom, Luke Evans

Bemutató dátuma: 2013. december 12.
Forgalmazó: Fórum Hungary

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Bükki Linda --


További írások a rovatból

Az Oscar-jelölt A zuhanás hangja című filmről
Interjú Nemes Jeles Lászlóval
Laura Piani: Jane Austen tette tönkre az életemet

Más művészeti ágakról

Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 43. számáról
Pintér Béla és Társulatának Kabuki című előadása az Átriumban
Az ismeretlen Gyóni
Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 42. számáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés