bezár
 

irodalom

2014. 02. 08.
A családért mindent megtennél, ugye?
Herman Koch: A vacsora. Európa kiadó, 2013, ford. Bérczes Tibor
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
"A gyerekedért bármit megtennél, ugye?" – szúr szemet azonnal a könyv borítóján lévő mondat. Aztán kíváncsi leszel, elkezded olvasni, és nem tudod letenni – szó szerint képtelen vagy rá. Adott az alaphelyzet. Két házaspár találkozik egy amszterdami luxusétteremben, hogy gyermekeik jövőjéről döntsenek. Herman Koch hatodik regénye, A vacsora (Het diner, 2009) igazi ínyencfalat. A Hollandiában nagy hírnévnek örvendő szerzőnek ez a könyv hozta meg a nemzetközi sikert; eddig 21 nyelvre fordították le.

prae.hu

Herman Koch hatodik regénye, A vacsora (Het diner, 2009) igazi ínyencfalat. A Hollandiában nagy hírnévnek örvendő szerzőnek ez a könyv hozta meg a nemzetközi sikert; eddig 21 nyelvre fordították le, és az Oscar-díjas Kate Blanchett szereplésével forgatnak belőle filmet. Nem kis elismerésnek számít, hogy ez az első holland könyv, ami felkerült a New York Times bestseller listájára. Magyarul 2013 őszén jelent meg az Európa Könyvkiadónál.

"A gyerekedért bármit megtennél, ugye?" – szúr szemet azonnal a könyv borítóján lévő mondat. Aztán kíváncsi leszel, elkezded olvasni, és nem tudod letenni – szó szerint képtelen vagy rá. Adott az alaphelyzet. Két házaspár találkozik egy amszterdami luxusétteremben, hogy gyermekeik jövőjéről döntsenek. A történetet egyes szám első személyben meséli el az apa, akiről lassan kiderül, hogy egy ismert politikus öccse, aki minden bizonnyal Hollandia következő miniszterelnöke lesz. A kettejük közti fokozódó feszültségből és hatalmi játszmákból indul az este egy látszólag könnyű csevegéssel, de lassan – a rövidebb visszaemlékezéseken és apró összenézéseken át – veszélyes vizekre evez a négy főszereplő.

A cselekmény kibontása közben olyan, nem kis súlyú témák kerülnek szóba, mint a rasszizmus, politika, oktatás, halálbüntetés, és mindez Hollandia és a hollandok szemszögéből, ami különösen érdekes lehet a külföldi olvasó számára. A szerző nem kíméli saját nemzetét; hosszasan taglalja például a franciák ellenszenvét a jómódú holland turistákkal szemben, akik azonban ebből semmit nem vesznek észre. Sőt, azt gondolják, még ők tesznek jót a kis falusi gazdákkal az üdülőfalvakban, ha tőlük vásárolnak – mintegy lesajnálva őket –, és ráadásul még jó üzletet is csinálnak. Persze mindennek pont az ellenkezője igaz; fogalmuk sincs arról, hogy gyakorlatilag a bolondját járatják velük, és kihasználják őket.

A regény központi kérdése az erőszak. Mellette vagy ellene, teszi fel a kérdést a szerző, és vele együtt az összes főszereplő és az olvasó is. Nem kevés meglepetést tartogat az apa figurája, aki szép lassan fedi fel – az egyébként páratlanul megírt – rendkívül összetett személyiségét a történetmesélés során. Hezitálása, már-már beteges ragaszkodása egy idilli családmodellhez, amit képes lenne bármi áron megvédeni (és amit szerinte semmi az égvilágon nem tehet tönkre), féltékenysége sikeres bátyjára; mindez fenyegetően halad egy baljós végkifejlet felé... de amikor arra kerül a sor, mégse ő teszi meg a döntő lépést, mert a saját bőrét védené. A négy részre tagolt könyv közepén – találóan a Főétel című fejezetben – válik igazán komollyá a helyzet, és bújik ki lassan a szög a zsákból, amire addig csak elvétve célozgattak a szereplők.

A legsúlyosabb és az egyik legnagyobb dilemmát okozó téma a könyvben a gyerekek által elkövetett – szándékos vagy nem szándékos – erőszak. Néhány kérdés megválaszolását az olvasóra hagyja, ezek a kétségek azonban csak újabb kérdéseket szülnek: felelősségre vonható-e egy kiskorú, ha állítólag nem szándékosan tette, amit tett? Mekkora a szülők felelőssége, és mennyiben vállalhatják magukra a bűntettet, hogy megvédjék őket? Hihetnek-e egyáltalán nekik, hisz még szinte gyerekek, akik szeretnek nagyot mondani... hol van a határ, amit átlépve már semmi nem lesz olyan, mint régen? Meddig lehet titokban tartani valamit a saját házastársunk előtt? És lehet-e lelkifurdalás nélkül tovább élni az életünket, ha egy ilyen információ birtokában vagyunk?



"A gyerekedért bármit megtennél, ugye?" - hangzik el a kérdés, mert a család az első, a boldog család, ahogy az apa nem egyszer hangsúlyozza. A családért mindent. Az igazi dilemma pedig az: el mernél-e menni olyan messzire, hogy szemet hunyj bizonyos társadalmi igazságtalanságok felett, mint például a hajléktalanok bántalmazása, ha a saját véredről van szó? Miközben te magad is hangosan elítéled az erőszakot, a rasszizmust, a politikusok kiváltságos helyzetét a ranglétrán, a nevetségesen drága éttermek nevetségesen kis adagjait... és így tovább. És mit tennél, ha olyan hatalom lenne a kezedben, mint egy miniszterelnöknek, akinek példát kellene mutatnia?

A vacsora sokkal több, mint egy hosszúra nyúlt éttermi beszélgetés. A fordulatos eseményekkel teli történeten kívül a regény felépítése az, ami a leginkább beszippant. Koch úgy vezeti az olvasót, hogy az egy pillanatra se tudjon máshova figyelni, olyan kiválóan váltogatja és pörgeti az éttermi jeleneteket és a visszaemlékezéseket, hogy szinte észre se vesszük, hogy lassan a vége felé közeledünk, és a szereplők olyan döntés meghozatalára kényszerülnek, ami egész életüket befolyásolni fogja. És ha már erkölcsi dilemmáról beszélünk, felmerül a kérdés, mit jelent igazából a normalitás, mi alapján van jogunk rendelkezni egy másik ember élete felett, legyen az egy vadidegen vagy egy családtagunk. Az Aperitifre pedig, ha idáig még nem esett volna le az állunk, megkapjuk a kegyelemdöfést – ritka az ilyen erőteljes és fojtogató végjáték. Koch igen súlyos ítéletet mond a modern társadalom fölött: a családi idill és boldogság csak felszín, és ami alatta van, az van olyan szörnyű, hogy az ember vagy belebetegszik, vagy beleőrül. Itt egyik ember se jobb a másiknál; a híres politikus vagy az egyszerű családapa végül ugyanoda érkezik: igyekeznek egy normális élet látszatát kelteni, de egyáltalán nem biztos, hogy ez még valaha sikerül nekik.
nyomtat

Szerzők

-- Szigeti Julcsi --


További írások a rovatból

Szubjektív esszé egy koreai költészeti könyvbemutatóról
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről

Más művészeti ágakról

színház

Cyrano de Bergerac a Budaörsi Latinovits Színházban
Az Árnyak kertje című antológiáról
Szinvai Dániel: álmomban az eső


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés