bezár
 

építészet

2014. 10. 24.
A lakótelep mint kulturális jelenség
Őrjítő ez a lakótelep - kerekasztal-beszélgetés a PIM-ben
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A köztudatban a lakótelep gyakran a nagyváros sivárságának, monotonitásának metaforájaként jelenik meg, illetve ezek az egyforma betontömbök a modern ember magányosságának és az előre tervezett életterek kudarcának sztereotípiáiként is működnek, azonban a kép a valóságban ennél jóval árnyaltabb. A PIM Budapest Transzfer utolsó beszélgetése éppen ezeken az egyoldalú értelmezéseken kívánt túllépni, miközben megvizsgálta a lakótelep metaforává, művészi reprezentációvá válásának folyamatát olyan szerzők segítségével, akiknek egyes írásaikban és filmjeikben a lakótelep központi témaként jelenik meg.

A beszélgetés elején gyorsan tisztázódik, hogy kinek mennyi köze van a lakótelephez, kiderül, hogy Pálfi Györgyön kívül mindenkinek volt szerencséje (?) megtapasztalni a lakótelepi lét örömeit, Tóth Kriszta gyermekkorának meghatározó részét töltötte a betonrengetegben, Joanna Bator is 12 évig lakott panelben, Dragomán pedig tudor-telepi srác volt. Az érintettség tehát meglehetősen személyes, ezért nem is meglepő, hogy a beszélgetés ideje alatt az általános kijelentéseket folyamatosan személyes emlékek, nosztalgikus történetek teszik színesebbé.

prae.hu

Mindannyian megosztanak olyan tapasztalatokat, melyek igazolják, hogy a lakótelepnek saját szubkultúrája van. Dragomán szerint például vannak tipikusan lakótelepi gyerekek, akik bandákba verődve játszanak a tízemeletesek által körülfogott játszótereken. Gazdag és színes gyerekkora van a telepi srácoknak, mondja, akik meghatározott hierarchiát, szabályokat alakítanak ki maguk között. “Nálunk például a korlát bizonyos ritmus szerinti rúgdalása jelentette, hogy a többiek már várnak minket lent, de a verekedések is le voltak osztva, az egyik tömb verte a másikat”. Tóth Kriszta ehhez kapcsolódva elmeséli, hogy náluk is voltak hasonló szokások, a szülők például kirakták a párnákat az ablakba, ha már itt volt az ideje felmenni. Joanna Bator pedig azokra a hisztérikus kiáltásokra emlékezik leginkább, amelyek ebédidőben, sötétedéskor egyre-másra hallatszottak fel az ablakokból. Kiabálás volt Tóth Krisztáéknál is, az “Anya, dobjál le pénzt fagyira” rikoltásokra több fej is megjelent az ablakban.

Lakótelep

A beszélgetőpartnerek abban is egyetértenek, hogy még ma is a kelet-európai városkép egyik meghatározó eleme a lakótelep. “Egy film esetében ki lehet hagyni, de nem érdemes, ugyanis minden nagyvárosban vannak lakótelepek.” - összegez Pálfi, majd hozzáteszi, hogy fentről nézve ezek a tömbök éppen olyan iránymutatóak, mint amilyenek régen a templomok voltak, hiszen ahol felbukkannak, ott biztosan van valamilyen város. Az erdélyi városok esetében is ugyanez a helyzet, folytatja Dragomán, azonban ott a panelek építése sokkal erőszakosabb politikai gesztus volt, hiszen a lakáshiány megoldásán túl azt a célt is szolgálták, hogy a magyar városokat nagy számú román népességgel árasszák el. Lengyelországban szintén minden nagyobb helységben jelen vannak ezek a telepek, itt általában az óvárost veszik körül betongyűrűt alkotva. Tóth Kriszta sem tudja elképzelni a városképet lakótelepek nélkül, számára ezek a tízemeletesek teszik otthonossá az adott környezetet, megnyugtató és ismerős az, ha valahol ilyen tömböket lát.

Horváth Csaba statisztikai adatokat is hoz, melyekkel igazolja, hogy ezek a lakótelepek sokszor önálló városokként is megállnák a helyüket: a budapesti Füredi utcai lakótelepen például közel annyian laknak, mint egész Veszprémben (58.000 fő), de a Kelenföldi lakótelep lélekszáma is számottevő (52.000 fő). Joanna Bator hozzáteszi, hogy Wałbrzych szélén felhúzott lakótelepen, a helyiek által csak Homokhegyként emlegetett sivár paneldzsungelben is közel annyian élnek, mint az óvárosban. Érdekes megfigyelni azt is, teszi hozzá, hogy ezek a tömbök modellezik a társadalom egészét, tehát a házakban különféle társadalmi, kulturális és szociális helyzetű emberek élnek egymás mellett, ahogy egyébként ez igaz a magyar lakótelepekre is. Mikrovilágok alakultak ki ezekben az épületekben, ami Tóth Kriszta szerint azért volt lehetséges, mert néhány évtizede a panel megítélése sokkal pozitívabb volt, az emberek nagy százaléka szívesen költözött a padlófűtéssel rendelkező lakásokba, amelyeket azután igyekezett a saját képére formálni: volt, aki stílubútorokkal rendezte be, másoknál hatalmas étkezőasztal volt bezsúfolva a nappaliba. “Az emberek a korábbi lakóhelyükről hozott kultúrát próbálták bepasszírozni ezekbe az egyenlakásokba, több-kevesebb sikerrel”. Dragomán is egyetért ezzel, régen lakótelepen lakni nem jelentett alacsony státuszt, az ő vásárhelyi tömbükben lakott például egyetemi tanár, autószerelő, párttitkár és munkás is. Pálfi ehhez hozzáteszi, hogy míg a szocializmus célja az volt, hogy összekeverje a különböző státuszú embereket, addig ma már lakótelepen lakni választás kérdése.

Lakótelep

A beszélgetés alatt azt is megtudjuk, hogy a rendező számára a lakótelep nem az egyformaságot, hanem sokkal inkább a vizuális ritmust jelenti. Szerinte a lakótelep egy hálás téma, mert “bárhová lerakhatod a kamerát, mindenhonnan jó képet tudsz csinálni”. A panel gyönyörűen fényképezhető, érzelmileg is egy nagyon erős entitás, ráadásul nagy előnye, hogy monotonitása által meg tudja mutatni az ottlakók életének, sorsának egyediségét.

A hozzászólásokból és a felolvasásokból egyértelműen kiderült, hogy a lakótelep nemcsak a magány, monotonitás szimbóluma lehet, hanem az otthonosságé is. Tóth Kriszta például hangsúlyozta, hogy ő igazi kuckólakó, sokkal inkább ezekben a szűk terekben érzi otthonosan magát, de hasonló a helyzet Dragománnal vagy Batorral is, akik szintén kedvelik az alacsony belmagasságú, osztott tereket. Persze itt is vannak kivételek: Pálfi elmesélte, hogy az ő szülei például sohasem tudtak lemondani a pesti lakások hatalmas belmagasságairól...

Őrjítő ez a lakótelep című beszélgetés a Budapest Transzfer fesztiválon, Petőfi Irodalmi Múzeum, 2014. 10. 19.

nyomtat

Szerzők

-- Kocsis Katica --


További írások a rovatból

építészet

Interjú Filip Rybkowskival
építészet

Pesti Attilával az okosotthonok kérdéseit jártuk körbe
építészet

Beszámoló a 18. Velencei Építészeti Biennáléról
építészet

Interjú Kőszeghy Flórával

Más művészeti ágakról

Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
irodalom

Andris Kalnozols: Szólíts Naptárnak – a kötetbemutatóról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés