bezár
 

film

2014. 11. 12.
Édes kis semmiség
Török Ferenc: Senki szigete
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Török Ferenc új filmje, a Senki szigete nem egy új Moszkva tér, legfeljebb egy új Szezon. Csak egy szerény ambíciójú romantikus komédia, ám az új magyar közönségfilmek közül a szerethetőbbek közé sorolható, inkább a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlannal emlegethető egy mondatban, mint a Coming outtal.

A Senki szigete már csak azért sem "folytatása" a Moszkva térnek, mert az már elkészült: a Megdönteni Hajnal Tímeát szinte ugyanazokat a karaktereket (élen Szabó Simon magyar Torrentéjével) hozta össze egy tizenöt éves osztálytalálkozóra, noha nem tipikus ripoff, hisz a szerzőiséget, a coming of age és a “nemzedéki közérzetfilmes” stílust egy hagyományos (pontosabban az átlagnál hatásvadászabb) romkom váltotta fel. Moszkva tér tehát nincs többé – maga Török is eltemette a Magyarország 2011 szkeccsébe rendezett epizódja (Széll Kálmán tér) alkalmával – van viszont immár márkanévvé vált szerzőiség. Török eme filmje bevallása szerint is bérmunka (forgatókönyv: Szekér András, producer: Sándor Pál), ám nyilvánvalóan a Moszkva tér okán volt ő a megfelelő választás a rendezésre. Noha kivételesen nem ő írta a filmet, a rendezéssel együtt már a szerzőiség is az övé.

5

Szép és fiatal vidéki menyasszony (Jakab Juli) megszökik az esküvőjéről és egyenesen Budapest felé veszi az irányt. Ott megismerkedik egy fiús taxislánnyal (Bánfalvi Eszter) és egy léha kosaras sráccal (Mohai Tamás). A szökött menyasszonynál erősebb giccset, klisét nehéz elképzelni, a film viszont a sok jót nem ígérő nyitány után annál izgalmasabban folytatódik. A hősnő már úton a főváros felé alaposan összeismerkedik egy nővel, amiről az Idegenek a vonaton ugorhat be. A naiv vidéki lányka számára a nagyváros amolyan Sin City-féle bűnmetropolis módjára hat, azaz noir atmoszférát hoz magával. A talpraesett, sokat látott taxis lány történetszáláról ugyancsak bűnügyi műfajok juthatnak eszünkbe, miközben eszképista elvágyódása a Collateral – A halál záloga főhősét idézi meg. Megedzette a nagyvárosi bűnözés és az éjszakai műszak életveszélyes világa, de a szokottnál nagyobb kalamajkába kerül, amikor tetemes összeget lop egy megbízójától (Stohl András), ami ismét Hitchcockot és a Psycho hasonló határsértését, ősbűnét idézi fel, a károsult főnök ráadásul gengszter. A kosaras fiú szoknyavadász, akit egy romlott burzsoá femme fatale (Schell Judit) arra bérel fel, hogy adja ki magát egy dúsgazdag, de haldokló matróna rég nem látott unokájának a busás örökség reményében. A falusi menyasszonyt eközben égre-földre keresi az e filmhez hasonlóan álomszerű A vadász éjszakája sátáni antagonistáját idéző démonian erőszakos vőlegény (Keresztes Tamás).

23

Ezek a fenyegető atmoszférát kreáló bűnügyi szálak végül habkönnyű romantikus komédiában oldódnak fel, a noirból felhőtlen tündérmese lesz. A VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan ugyancsak szerelmeslevél Budapesthez különc alteregó-karakterek sajátos nézőpontjából (a férfi főhős itt például kosárlabdázik egy olyan országban, ahol a foci államvallás), de míg Reisz filmje ambiciózus szatírája a hazai állapotoknak, a Senki szigete eszképista és ön-egzotizáló (címe is ezt sugallja), fővárosunk erősségeit, couleur locale-ját hangsúlyozza ki, és még a sötét oldalt is vonzóan ábrázolja. A posztmodern irónia ugyanakkor nem hiányzik a filmből, elég a néhol láthatóan művi, stilizált látványelemekre gondolni (relatíve tisztes büdzséjű moziról van szó, tehát mindez valószínűleg szándékos). Romantikus komédiaként Török filmje korántsem olyan erőltetett és bulváros, mint a Coming out vagy a Megdönteni Hajnal Tímeát, a Moszkva tér korának művészfilmes hangvétele köszön vissza benne, hisz nem high concept és sztori-, hanem atmoszféra- és hangulat-orientált mozi. Bár a címe hippi nudie szexploitation-filmet, az alapszituáció pedig ménage à trois-ra építő szexkomédiát sugall, meglepően visszafogott moziról van szó (szexjelenet például alig van benne, így jogos a 12-es korhatár).

86

A Megdönteni Hajnal Tímeát címe bő szexualitást ígért, de Osvárt Andreát még csak fehérneműben sem mutatta meg, ehhez képest ezúttal Bánfalvi és a forgatókönyvírónak tanult, de roppant fotogén Jakab kellemes meztelenkedéssel lepik meg a nézőt, ami jól példázza a Senki szigete lezserségét, fiatalosságát a már befutott sztárokat felvonultató Coming outtal és Herczeg Attila filmjével szemben. A lazaságból, spontaneitásból fakadóan e filmnek nincsenek komolyabb hibái, ám igazi erősségei sem, e szempontból nem jobb, nem rosszabb a szintén sok improvizációra építő Fekete levesnél, noha tetemes állami támogatást kapott, aminek köszönhetően nehezebb megbocsátani a középszerűségét. Nem lesz rendezője büszkesége, nem fog új korszakot nyitni a magyar film történetében, ugyanakkor Török részéről feledteti az Isztambul bukását, és bemutat pár ifjú potenciális jövőbeni sztárszínészt (Jakab, Mohai, Walters Lili) a honi publikumnak.

Senki szigete
Színes, magyar romantikus vígjáték, 96 perc, 2014

Rendező: Török Ferenc
Forgatókönyvíró: Szekér András
Operatőr: Szecsanov Martin
Producer: Sándor Pál
Vágó: Richter Nóra
Szereplők: Jakab Juli, Mohai Tamás, Bánfalvi Eszter, Schell Judit, Stohl András
Bemutató dátuma: 2014. október 16.

Forgalmazó: A Company Hungary Kft.
12 éven aluliaknak nem ajánlott

nyomtat

Szerzők

-- Csiger Ádám --


További írások a rovatból

Jeanne Herry: Az arcuk mindig előttem lesz
Denis Villeneuve: Dűne – Második rész
Jonathan Glazer: Érdekvédelmi terület

Más művészeti ágakról

Komáromy Bese Soha jobban című darabjáról
gyerek

Kabóca Bábszínház: Dödölle
Lugosi LUGO László utánkövetése – elhangzott az emléktábla avatásán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés