bezár
 

film

2014. 11. 03.
Becstelen kiképzés
David Ayer: Harag
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
David Ayernek olyan filmeket köszönhetünk, mint a Kiképzés (ő írta a szkriptet) és Az utolsó műszak (ezt már rendezte is). A Schwarzenegger-féle Szabotázs alkalmával bérmunkát vállalt és nagyot bukott, a Brad Pitt főszereplésével készült Harag azonban már a saját gyermeke, ennek megfelelően a legjobb filmjei közé sorolható.

Ayer sosem titkolta, hogy a Szabotázs szkriptjéhez kevés köze volt, az pedig magától értetődik, hogy az Oszták Tölgy mellett a hatásköre is szűkült, egy Schwarzenegger-filmben sok helye nincs a rendező szerzőiségének. Miközben a Kiképzés és Az utolsó műszak remek visszajelzéseket kapott, e filmjük a kasszáknál és a kritikusoknál egyaránt borzalmasan szerepelt. Pedig nem volt rosszabb film, mint a Nehéz idők vagy Az utca királyai, csak másmilyen: Schwarzenegger korai filmjeit (pl. Kommandó) idéző feszes és ultraerőszakos B-film, nem több, nem kevesebb. Az utolsó műszak után viszont újabb remekművet várt a publikum, és jobb későn, mint soha, a Harag alkalmával megkapták.

prae.hu

12

A hely a náci Németország, az idő a II. világháború végnapjai, ez azonban a látszat ellenére nem sok jót ígér a címszereplő amerikai tank (Fury) legénységének, mivel ahogy a szlogen is mondja, “a háború vége a legvéresebb”. A tengelyhatalmak a világbékét már nem fenyegetik, de a nácik sebzett vadként veszélyesebbek az ellenséges területen harcoló szövetséges katonákra, mint valaha. A Brad Pitt alakította tankparancsnok által vezetett ötfős legénység épp elveszített egy kiváló géppuskást, akinek helyére jobbhíján egy anyámasszony katonája aktakukacot kénytelenek állítani. Az amerikai tankok páncélzata gyengébb, mint a németeké, a Fury legénységének pedig némi balszerencsének köszönhetően egy teljes SS-hadosztállyal kell szembenéznie.

23423

E film tán sosem készült volna el, ha nincs a Becstelen Brigantyk a náciölő Pittel a főszerepben, bár hőseink lehetetlen küldetéséről a 300 is eszünkbe juthat. Mégis szerzői filmről van szó, a Harag a háborús verziója a Kiképzésnek és Az utolsó műszaknak, hisz deklaráltan beavatási, férfivá avatási szertartást, mentor-tanítvány kapcsolatot ábrázol főszerepben egy sokat látott antihőssel (Denzel Washington helyett Pitt), valamint naiv és idealista entellektuel ifjonccal (Ethan Hawke helyett Logan Lerman). Akik rendőrautó helyett tankban furikáznak, de az ő küldetésük is egy “utolsó műszak”, hisz túlerőben lévő és ritka vérszomjas ellen vadászik rájuk (maffiózók helyett nácik), miközben karnyújtásnyira a vész vége. 

23423432

Ayer hardboiled zsaruhősei mindig is ebek harmincadjára hagyott, örök harcban élő, de lojális és bajtársias munkások voltak – ezt fokozni csak úgy tudta, hogy a történelem legvéresebb háborúját használta díszletnek, így hősei ezúttal nem rendőri, hanem katonai szolgálatot teljesítenek. Míg a ma már egyre explicitebben, brutálisabban erőszakos filmekben utazó Antoine Fuqua (Támadás a Fehér Ház ellen, A védelmező) rendezte Kiképzés még csak életszerűen profán, demoralizáló, felnőtt korhatáros tartalmakban bővelkedett, de nem ment ellene a hollywoodi konvencióknak, Az utolsó műszakban jóval dominánsabb szerepet kapott a bennfentes rögrealizmus, a Szabotázs pedig már főként a nyers gore-ról szólt. A Harag alighanem minden idők legmocskosabb, legvéresebb háborús filmje, übereli a Ryan közlegény megmentését és A túlélőt is.

3111

Ayer erősségeit e film is bőséggel prezentálja: a színészek munkája (mellékszerepben Shia LaBeouf remekel) hibátlan, a cselekmény hiteles és feszes, az akciójelenetek roppant intenzívek, köszönhetően a részletgazdag és kreatív kidolgozásnak. Még művészfilmbe illő képekből és szcénákból sincs hiány, elég rögtön a hosszú nyitányra gondolni, vagy akár arra a szintén terjedelmes és feszült drámai jelenetre, amikor a legénység egy német családnál vendégeskedik. A Kiképzésben a mester-tanítvány viszonyhoz klasszikus antagonista-protagonista felállás párosul, itt viszont a mentor sem igazi rosszfiú, ellenkezőleg, mindez még bonyolultabbá, ambivalensebbé teszi az embertelen kiképzés folyamatát. A műfajváltás – zsarufilmből háborúsba – előnye, hogy Ayer talán mindenki másnál többet mutat meg a háború poklából, negatívum viszont, hogy filmje harctéri eposzként pátoszosabb korábbi filmjeinél. A gonoszabb ellenséghez heroikusabb, a nagyobb tűzerőt viszonozni képes főhősök illenek, így, míg a Kiképzéstől és Az utolsó műszaktól az ember nem kapott kedvet a zsaru pályához, a Harag Peckinpah-idéző fináléjának akcióorgiája láttán a nézőnek kedve támadhat nácikat ölni. A rögrealizmus tehát ezúttal – mint a Szabotázs erőszakábrázolása esetében is – egyben műfaji attrakcióként jelenik meg.

234121

Az Ayer-féle mentor-tanítvány viszony zsarufilmben hitelesebb volt, mint háborúsban, hisz egy zöldfülű rendőr részéről érthető, ha nem akar rögtön fejest ugrani a korrupcióba és a bűnbe, egy fegyveres konfliktus azonban – mint azt Ayer helyesen ábrázolja is – főleg az öldöklésről szól (különösen a II. világháború), a kopasz baka erkölcsi aggályait így nehezebb komolyan venni. Mégis, e film inkább szerzői, mint önismétlő darab, hisz ne feledjük, Ayer debütáló szkriptje, a fáma szerint saját katonai tapasztalatain is alapuló U-571 ugyancsak háborús témájú volt. Becsüljük meg a Haragot, ugyanis nagyon úgy tűnik, Ayer következő filmje, a Suicide Squad ismét bérmunka lesz.


Harag (Fury)
Színes, magyarul beszélő, amerikai akciófilm, 134 perc, 2014

Rendező: David Ayer
Forgatókönyvíró: David Ayer
Zeneszerző: Steven Price
Operatőr: Roman Vasyanov
Producer: Bill Block, John Lesher, Ethan Smith
Vágó: Jay Cassidy, Dody Dorn
Szereplők: Brad Pitt (Wardaddy (Vén Róka), Logan Lerman (Norman Ellison (Harci gép), Jon Bernthal (Grady 'Coonass' Travis (Tuskó), Shia LaBeouf (Boyd 'Bible' Swan (Káplán), Michael Pena (Trini 'Gordo' Garcia)
Bemutató dátuma: 2014. október 23.

Forgalmazó: Freeman Film
Korhatár: 16 éven aluliaknak nem ajánlott

 

nyomtat

Szerzők

-- Csiger Ádám --


További írások a rovatból

Darren Aronofsky: Rajtakapva
Johann Dionnet: Az avignoni szerelmesek
Bong Joon Ho: Mickey 17

Más művészeti ágakról

Fodor Veronika kalandkönyvéről
Avagy mit ihletett Kafka férge, Cortázar axolotlja és Langelaan legye
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés