bezár
 

art&design

2007. 10. 18.
Távolságtartás
Művészet/politika
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Távolságtartás Régen látott botrányt kavart Németh Ilona és Németh Szilvia még a bemutató előtt eltávolított Budapesti public art című művészeti akciója. A mű a 2007. október 10-én az Ernst Múzeumban, illetve a Király utcán a határon túli magyar képzőművészek részvételével a GPS – Ismeretlen szcéna című kiállítás része volt.
A képzőművész és szociológus szerzőpáros közös projektjének viharos fogadtatástörténete megítélésem szerint elsősorban a távolságról szól. Éppen arról, amit a műben felhasznált teszt mérni hivatott, s ilyen értelemben teljesen sikeresnek mondható. Sokkal aggasztóbbak viszont ennek a mérésnek az eredményei.

prae.hu

Elfogadna-e országa lakosaként egy magyart?Németh Ilona egy sor művével bizonyította már, hogy a művészeti problémákon túl mennyire fontos számára a társadalmi szolidaritás, a kis csoportok problémáinak megoldása (ajánlom mindenki figyelmébe [a]www.ilonanemeth.sk[text]Németh Ilona honlapját[/a]). Vagyis a Hannah Arendt-i értelmében vett politikum, melynek valódi tartalma az az öröm és megelégedettség „mely abból fakad, hogy a hozzánk hasonlók társaságát élvezzük, hogy együtt cselekszünk és jelenünk meg a nyilvánosság előtt, hogy szavainkkal és tetteinkkel hozzájárulunk a világ folyásához, s ily módon szerezzük meg és igazoljuk személyes identitásunkat, s kezdünk el valami teljesen újat”. Lényegében ugyanebben ragadható meg a public art lényege is, melynek tétje a mindenki számára való köztéri hozzáférés biztosításán túl az adott területhez kapcsolódó szociális problémák felvetése, az emberek öntudatra ébresztése. A művészek a hátrányosabb helyzetben lévő rétegek felé fordulnak és őket bevonva hoznak létre alkotásokat. Egy-egy ilyen alkotás általában párbeszédként működik, feltételezi a befogadó aktív részvételét.

Ezek alapján kijelenthető, hogy a szóban forgó mű egy közösség (Budapest lakói) problémáját (az etnikumok közötti tolerancia) vitte ki a köztérre, hogy a szóban forgó közösség véleményét kérje, formálja. S tette mindezt úgy, hogy nagyon izgalmas művészetelméleti eljárással egy szociológiai közvélemény-kutatás kérdéseit speciálisan a mű színhelyére transzformálva emelte be a művészetbe. (Pl.: Elfogadna-e városa lakosaként egy kínait? Elfogadna-e családtagnak egy zsidót? Elfogadna-e házastársnak egy határon túli magyart? Stb.) A Bogardus-féle társadalmi távolságot mérő skála mint „talált tárgy” mutatkozott meg a városban elhelyezett, útjelzőkre emlékeztető sárga pléhtáblákon, melyek sokak számára eddig ismeretlen szempontú tájékozódást tettek volna lehetővé, mindenekelőtt azzal, hogy valóságos agorává változtatták/változtathatták volna a várost.

Elfogadna-e szomszédnak egy zsidót?Közben pedig a Bogardus-féle kérdések elérték aktuális médiumukat, vagyis a teszt minden kérdésébe behelyettesíthető szócska a „művészet” lehetett volna. Mert itt a térnek, a művészet terének köszönhetően nemcsak a művészettel eleve affirmatív viszonyt ápoló érdeklődő botlott volna bele a műbe. S számomra, ahogy azt már egy korábbi, Szomszédunk, a művészet (Prae irodalmi folyóirat, 2006/3) című szövegemben megírtam, Németh Ilona installációjának az az egyik legfőbb erénye, hogy a szociológiai teszt kérdéseit „talált tárgy”-ként a művészet autoreflexív kérdéseivé alakította, hajlította, ugyanakkor fenntartotta az aktuális társadalmi problémákra való kérdezést, a társadalmi távolság mérését az egyén és a művészet közötti távolság mérésével bővítve.

A korábban Dunaszerdahelyen bemutatott mű fogadtatását ismerve nem volt meglepetés, hogy ellenállásba ütközött, viszont az ellenállás mértéke annál inkább. Ami – nem lehet nem észrevenni a helyzet iróniáját – a Bogardus-féle attitűdskála hatékonyságát jelzi. A politikai hatalom önleleplező kijelentéseinek egyik legszebb példája Hunvald György VII. kerületi polgármester a szó minden értelmében távolságtartó mondata, miszerint „nem a Király utcában kellene a toleranciát hirdetni, hanem ott, ahol gond van ezen a téren”. Mondja mindezt annak ellenére, hogy a közvélemény-kutatások és a közelmúltban tapasztalt események is egyre lesújtóbb képet festenek a magyar társadalomról a tekintetben, hogy mennyire képes elviselni a másságot, bármilyen eredetű is legyen az. Persze a konyha rejtekében sokkal könnyebb névtelenül megmondani a „tutit” a kérdezőbiztosoknak, mint a köztéren szembesülni valakinek saját xenofóbiájával.

De az ilyen konyhanácizmus nemcsak a másságot érinti, hanem mindent, ami valami változást jelent, így, mint már utaltam rá, a művészetet is. Vagyis nem csupán a társadalmi kérdések kerülnek előtérbe, hanem az is, amiről kevesebb szó esik az ügy kapcsán, mégpedig hogy: Képesek vagyunk elég figyelmet fordítani a művészetre? Hagyunk neki elég teret? Elfogadjuk-e szomszédunknak a művészetet? S ebben az oktatási rendszernek is van mit kérdeznie magától.

Elfogadna-e városa lakosaként egy kínait?Hunvald és VI. kerületi polgármestertársa túlértelmezett felügyeleti-védelmi szerepvállalása a távolságot tartja fenn, miközben valamiről eltereli a figyelmet: a gondolkodás lehetőségétől fosztja meg a lakosokat, s még mindattól, amit a fentebb használt feltételes mód jelez. A táblák egy felhívást intéztek hozzánk: Beszéljük meg! De úgy látszik, még mindig nincs helye az értelmes párbeszédnek Közép-Európában.

Fotó: Erős Nikolett

nyomtat

Szerzők

-- Beke Zsolt --


További írások a rovatból

art&design

Mihai Barabancea: Cyborg Dolphin Tears kiállítás és könyvbemutató
Megnyitóbeszéd Augusztinyi Fruzsina kiállításához
art&design

Borsos Lőrinc Neo Inertia című kiállítása

Más művészeti ágakról

Történeti gyökerek, előzmények és érdekességek
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés