bezár
 

film

2015. 04. 04.
Skandináv krimi röviden
Mikkel Nørgaard: Fácángyilkosok
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Újabb skandináv krimiből készült filmadaptáció: a Nyomtalanul után ismét Q-ügyosztály történetet láthatunk a mozikban Jussi Adler-Olsen tollából. Az nem kérdés, okkal népszerűek-e a félsziget detektívregényei, a filmverziók sikerére viszont már nehezebb magyarázatot találni. A  skandináv krimik ugyanis elsősorban a próza ágazatában működnek, de tévésorozatként biztosan jobban mutat(ná)nak, mint moziként.

A Fácángyilkosok egyszerre regényadaptáció és sequel, hisz az alapjául szolgáló könyv Adler-Olsen Nyomtalanul című munkájának folytatása, amiből szintén mozifilm készült. Nem csak a regények, de a filmváltozatok közt is következetes a kapcsolat az alkotók személyén keresztül: ugyanaz a rendező (Mikkel Nørgaard), a forgatókönyvíró (Nikolaj Arcel) és a két főszereplő (Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares).

prae.hu

12

A Q-ügyosztály széria – mely koncepciója alapján a dán Döglött aktáknak is nevezhető – első részében a kiégett nyomozót, Carl Mørckot felfelé buktatják: eldugják az alagsorba egy arab asszisztenssel, és régi ügyek megoldását bízzák rájuk. Az iroda váratlan sikerrel oldja meg első ügyét, aminek köszönhetően reflektorfénybe kerülnek, így aztán legközelebb már a bűnügy találja meg őket. Egy visszavonult detektív ad át nekik egy aktát, amihez képest a többi ügyük gyerekjátéknak tűnik, hisz ezúttal nem csak régi, de egyben lezárt esetről is van szó, a szálak ráadásul a legmagasabb körökhöz vezetnek, a nyomozás az ország két leginkább érinthetetlen mágnását keverheti gyanúba. Húsz éve Dánia legelitebb bentlakásos iskolájában holtan találnak egy testvérpárt. Egy kortársuk később bevallja a brutális kettős gyilkosságot, ám mivel a dán “O.J. Simpson ügyvédje” védi, megússza néhány évvel, majd gyanúsan gazdagon szabadul, és az is rejtély, hogy a baráti társaság legszegényebbjeként honnan volt pénze a méregdrága sztárügyvédre.

2111

Adler-Olsen sikerreceptre talált a Q-ügyosztály koncepciójával. Nyomozó hősei sosem a nulláról indulnak: ládaszámra állnak irodájukban a már megkezdett ügyek, csak be kell kapcsolódniuk egy-egy nyomozásba – ahogy egy krimi olvasójának is (az asszisztens ráadásul laikus is, így tökéletes azonosulási pont). Bár ez alapján a széria még nem hasonlítható a found footage horrorokhoz, a nyomozópáros ügyei gyakorlatilag talált tárgyak, a "döglött akták" koncepcióval járó flashbackek és múltbeli idősík pedig megkönnyítik a történetmesélést. (Nem  véletlen, hogy immár a hatodik résznél jár a sorozat, és a harmadik könyvből is érkezik a filmverzió.) A klasszikus krimi nyomozói általában aktív, kezdeményező, kreatív karakterek, akik mögött az olvasó minimum egy lépéssel le van maradva. Ehhez képest itt inkább az ügyek dolgozzák meg a protagonistákat, nem fordítva. A kísértő múltbeli tragédiák, traumák, megoldatlan rémtettek a horror bonyodalmai, ennek megfelelően a Nyomtalanul bizonyos aspektusaiban egy klausztrofób, Fűrész-szerű kínpornó. A Fácángyilkosok címe alapján giallo is lehetne (lásd az állatnevet a titulusban), néhol humoros busz-effektusokkal is operál, a horrorral és thrillerrel egy rugóra járó (al)műfajok közül pedig a vigilante (önbíráskodó) és a rape and revenge (nemi erőszak és bosszú) filmeket juttathatja eszünkbe. Hőseink idővel ugyanis már csak asszisztálnak egy vendettához, mivel a bosszúangyal épp annyira szabad és tettrekész, mint a gyanúsítottak. Az önbíráskodó ráadásul nem egészen épelméjű, a műfajkoktélban tehát ott van egy csipetnyi pszichothriller is.

31111

Az USA filmtörténetében a rape and revenge alműfaja az önbíráskodó film farvizén jutott el a fősodorba, elég Az igazság útja című filmre gondolni. Adler-Olsen is hasonlóval próbálkozik, csak nála nem Piszkos Harry asszisztál a bosszúálló karakteréhez, hanem a szintén emblematikus hard boiled hőssé vált Mørck, tehát az író a krimi zsánerével viszi közelebb ezt a szubzsánert a nagyközönséghez. A Nyomtalanul legalább annyira működött thrillerként, mint krimiként, hisz két szálon fut, a Fácángyilkosok karakterei pedig immár három csoportra oszthatóak, bosszúállóra, annak célpontjaira és a mindehhez asszisztáló nyomozókra. Adler-Olsen regénye tökéletes skandináv krimi, hisz zsánerein keresztül társadalomkritikát és szociális realizmust is gyakorol: a rape and revenge alműfaját szegény-gazdag dualitással párosítja, a szupergazdagok dekadensként való ábrázolása pedig még a hard boiled krimi világképébe is illik. A regényben az író a Mechanikus narancsot emlegeti, e történetről pedig a Könyörtelenek is beugorhat. A kérdés, hogy ki(k) a gyilkos(ok), hamar elsikkad, a krimi whodunit? rejtélyét tehát hamar felválja a thriller feszültsége. Ami akár azt is jelenthette volna, hogy e történet még jobban fog mutatni mozivásznon, mint papíron, hisz a krimi az irodalomban, a thriller pedig a filmművészetben őshonos.

411111

A filmverzió fő problémája az, hogy hozza a krimi hátrányait annak előnyei nélkül. A gyilkos kiléte nem izgathat minket különösebben, a bűntény sem kimondottan rejtélyes, még csak vörös hering sincs a történetben. A rendező anélkül próbál két óra alatt lenyomni a közönség torkán egy négyszáz oldalas procedurális krimit, hogy érdekessé tenné. Amit csinál, az iskolapéldája az adaptációs rövidítésnek, tömörítésnek, semmi más, ráadásul a cselekmény ebben a lecsupaszított formában kliségyűjteményként hat. Rengeteg évszámot, személy- és helységnevet hallunk, amit esélyünk sincs megjegyezni, és a történetet sem viszik előre, enélkül a részletgazdagság nélkül is bele tudnánk élni magunkat a filmbe. Kedvünk támadhat jegyzetelni, mint a nyomozóknak. Egy író csak a nyelvvel tud mesélni, egy regényben előny a kidolgozott prózai világteremtés, egy filmalkotónak viszont ugyanezeket az információkat vizuálisan kell belekomponálni a jelenetekbe, különben munkájából egy felolvasóest lesz.

51111

Thrillerként pedig a krimi hátulütői miatt nem teljesít jól a film. Flashbackek törik meg a tempót, így egyedül a finálé lehetne izgalmas, de csak a nyomozó főhősökkel tudunk igazán szimpatizálni, ők viszont olyannyira emblematikus és markáns karakterek (mint Miss Marple vagy Poirot), hogy nem igazán tudunk aggódni az életükért (és ehhez még a folytatásról sem kell tudnunk). Hátulütővé válik a megfigyelő pozíciójuk is: azonosulunk velük, hisz közösen kísérjük figyelemmel a bosszútörténetet, de nincs miért szurkolnunk nekik. A filmalkotók a nagyközönséget és a könyv ismerőit tökéletesen kiszolgáló iparosmelót csináltak, és mivel nem voltak nagyobb ambícióik, nem is sűrűn hibáznak, ennyi a Fácángyilkosok fő erénye. A nyomozó protagonistákhoz hasonlóan a film alkotói is talált témából dolgoztak.

Fácángyilkosok (Fasandraberne)
Színes, magyarul beszélő, dán thriller, 119 perc, 2014

Rendező: Mikkel Norgaard
Forgatókönyvíró: Nikolaj Arcel
Zeneszerző: Patrik Andrén, Uno Helmersson, Johan Söderqvist
Operatőr: Eric Kress
Producer: Jonas Bagger, Louise Vesth
Vágó: Morten Egholm, Frederik Strunk

Szereplők: Nikolaj Lie Kaas (Carl Morck), Sarah-Sofie Boussnina (Unge Kimmie), David Dencik (Ulrik Dybbol), Danica Curcic (Kimmie Lassen), Fares Fares (Assad)

Bemutató dátuma: 2015. március 19.

Forgalmazó: Vertigo Média Kft.

18 éven aluliaknak nem ajánlott!

 

nyomtat

Szerzők

-- Csiger Ádám --


További írások a rovatból

Filmre rögzített önarckép a Verzión
A Kuba és Alaszka és a Szanatórium című dokumentumfilmek a 22. Verzió Filmfesztiválon
Luca Guadagnino: Vadászat után

Más művészeti ágakról

színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 49. számáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés