irodalom
Az est elején rövid időre azért a szerkesztők is szót kapnak, hogy bemutathassák a most induló sorozatot. Mivel a három könyv megjelenését egy pályázat előzte meg, Fráter Zoltán és Szőllőssy Balázs is elsősorban az ezzel kapcsolatos információkat részletezi, például hogy a részvételi feltételek között nem szerepelt a FISZ-tagság, de az igen, hogy a pályázók publikáljanak már korábban az Apokrifnél. Lesz idén is kiírás, bár ellentétben az első évvel, valószínűleg csak egy, legfeljebb két kötetet jelentetnek majd meg.
![]()
Bödecs László Semmi zsoltár című verseskötete már a címében hordozza azokat a kapcsolódási lehetőségeket, melyekre aztán Fehér Renátó is kitér rövid ismertetésében. Pilinszky János neve hangzik el talán a leggyakrabban, de előképként említésre kerül Ady Endre, Radnóti Miklós és Petri György költészete is. Bár Fehér szerint elsőkötetesek esetében jobb a címkéket elkerülni, Bödecs versei istenes költészetnek is tekinthetők, még a szerelmes versek is, mivel azok földtől elemelkedettségében szintén felbukkan egyfajta hétköznapi teológia. Központi téma az önismeret és önvizsgálat igénye, még akkor is, ha ez esetében ez nem jár együtt identitásválsággal. A Semmi zsoltár darabjai ugyanis azt sugallják, hogy mégsem törött el minden egész. Fehér szerint ezzel Bödecs kissé kilóg a kortársai közül, akiknek a költészetét rendszerint áthatja az idegenségérzet.
![]()
Miféle nő lehet az, aki szexinek tartja Berzsenyi Dánielt? - kérdezhetnénk Szendi Nóra Zárványok című regénye kapcsán. Fehér Renátó szerint nagyon erős sztorival bír a könyv, ráadásul a nyelv és a történet szoros összhangban van. A történet egy nagyon jól körülhatárolható budapesti szubkultúrát jelenít meg a központi szereplő, egy magyar szakos egyetemista lány szemszögéből, méghozzá olyan valóságszagúan és élethűen, hogy Fehér több olyan kifejezést idéz ismertetője során, amiket a hétköznapi életben is rendszeresen hall és kifejezetten irritálónak tart.
Pedig a valósággal való viszony meglehetősen problémásnak tűnik a regényben, ha azt vesszük alapul, hogy a szereplők viselkedését és önértelmezését mennyiben befolyásolja a különböző hallucinogén szerek használata. A kötet lazán összefüggő egységei tekinthetők akár fecsegős-szófosásos - utóbbi kifejezést egyébként Fehér előbb szemérmesen kerülgeti, majd végül csak kimondja - tripeknek is. Azonban már messze nem annyira szemérmes a házigazda, mikor azt az információt szeretné megtudni, vajon a valóságban is lehet-e az Örs vezér téren olyan csokis goffrit kapni, amit készítője szerekkel dob kicsit fel. Szendi határozott nemmel válaszol és hozzáteszi, hogy érti, hogy a téma - amellyel nyilvánvalóan nem kezdett volna el foglalkozni, ha arról csak Wikipedia szócikkek révén lenne tudomása - megágyaz az effajta bulvárosabb kérdéseknek is. Rutinos válaszadóként beszél valóság és megírt történet viszonyáról is, például hogy mint egy szarka lopkodott motívumokat ismerősei történeteiből, s hogy a regénybeli karaktereket is rendszerint több általa ismert ember jellemvonásaiból gyúrta össze.
![]()
Ez a mixelési gesztus a popkulturális és irodalomtörténeti utalások egymásra feleltetésében is megnyilvánul. A 19. század ugyanis nem csak Berzsenyi álompasi mivolta által, de a nyelvhasználat szintjén is megjelenik. A regény kapcsán nem elhanyagolható felvetés még annak genderszempontú olvasási lehetősége, illetve, hogy a cím a szereplők önmagukba zártságára és a kommunikáció képtelenségére, de legalább is annak el-elcsúszásaira utal.
Bödecs László verseivel ellentétben Juhász Tibor Ez nem az a környék című kötetét az otthontalanság és otthonkeresés jellemzi, aminek van egy ironikus önértelmezési rétege is. A lakótelep amúgy is érdekes motívuma a kortárs, most induló alkotók világának, Juhász annyiban különleges e tekintetben, hogy versekben írja meg ezt az élményt, nem kisprózában. Saját elmondása szerint elsődlegesen nem irodalmi céllal született a kötet, egyszerűen rögzíteni akarta a benne ábrázolt környék történéseit. Fotózni nem tud, így aztán marad az írás, ahhoz, úgy érzi, jobban ért.
Nem csak a tér, de az idő (történelmi rétegek) és e kettő egymásra rájátszása is jól rögzíthető a kötet írásaiban. Ennek kapcsán kerül szóba, hogy Juhász Tibornak ezzel a programmal egy időben egy másik könyvbemutatón is jelenése volna, hiszen a József Attila Kör gondozásában megjelenő R25 antológiának is egyik szerzője. Könnyen felmerülhet tehát a kérdés, hogy az az élettapasztalat, amit megfogalmaz, mennyiben bír generációs jelleggel, Juhász azonban inkább arra teszi a hangsúlyt, hogy a zsugorodó középosztály gyermekeként próbált egy szituációt rögzíteni. Bár más jellegű versei is születtek az utóbbi időben, mint amivel az Ez nem az a környékben találkozhat az olvasó - sőt, egy fél kötetre való ezekből már össze is állt - , a közegtől, melyet Fehér Rernátó szerint ez a kötet nagyon erős atmoszférateremtéssel ábrázolt, továbbra sem tud és nem is akar elszakadni.
Fotó: Pethő Anita és Bach Máté



