bezár
 

film

2015. 06. 28.
Stallone és Statham, Buda és Pest
Dr. Irimiás Anna: Filmturizmus – A filmek és televíziós sorozatok turisztikai szerepének és hatásainak vizsgálata
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az elmúlt hetekben Tom Hankset látták a budapesti Gutenberg téren, és világszerte mozikba került a Budapesten forgatott, A kém című amerikai vígjáték. Az ember nem hinné, hogy ez a két állítás bármilyen szempontból is turisztikailag releváns információval bír. Pedig Tom Hanks amerikai rajongói most is a Google Maps előtt ülnek, és éppen azt pötyögik be, hogy: B-U-D-A-P-E-S-T, míg Dél-Koreában egy szerelmes pár, akik régóta vacilláltak rajta, hogy hova is menjenek nyaralni, a Melissa McCarthy főszereplésével készült film megtekintése után, a moziból kilépve, már jegyet is foglaltak a következő gépre, ami országunk felé tart.  

Már ha hihetünk Dr. Irimiás Anna Filmturizmus című könyvének, mely a filmekhez és televíziós sorozatokhoz kapcsolódó turisztikai niche¹ fogyasztói, kiszolgálói és filmszakmai oldalait járja körül kimerítő részletességgel. A szerző kimondott célja, hogy hazánkban elsőként készítsen átfogó monográfiát a témáról, és hogy felhívja a széles közönség figyelmét egy nem régiben megszületett új diszciplínára, melyet egyes országokban már önálló kurzusokon is oktatnak az egyetemeken és főiskolákon. Ez a két cél két eltérő formát igényel, amelyek alapvetően összeegyeztethetők, de rögtön az elején le kell szögeznünk, hogy az írónak (legnagyobb bánatunkra) ezt nem sikerült kiviteleznie.

prae.hu

Ez leginkább a szöveg nyelvezetén és struktúráján érezhető. A nehézkes, hosszú mondatok, a száraz, akadémikus nyelvezet, az összegzések és a definíciók egyértelművé teszik, hogy a célközönség sokkal inkább a turisztika területét egyébként is ismerők, mint a laikus közönség. A könyv borítója, a használt betűtípus és a tördelés is egy tankönyvet juttat az ember eszébe, ami inkább eltántorítja az érdeklődőket, mint ösztönözné őket a könyv lapozgatására.

Filmturizmus

Pedig azért vannak itt érdekes történetek arról, hogy miért is futnak minden évben 50 km-t (!) a Rocky rajongók Philadelphiában, honnan kapta nevét a budapesti Marcello étterem, hogyan használta fel a francia gyorsvasút A Da Vinci-kód sikerét, és hogy az olasz filmek az ételeken és ételfogyasztáson keresztül mindig pontos társadalmi képet adnak. De ezek csak pár soros mikro sztorik (az esettanulmányok pedig néha hosszabbak a kelleténél). És sajnos az illusztrációként használt fotográfiáknak sem az a legnagyobb problémájuk, hogy fekete-fehérek, hanem, hogy sok esetben egyáltalán nem kifejezőek.

Érdekes próbálkozás volt egyes oldalakat youtube videókra, vagy más weboldalakra mutató QRCode-dal ellátni – de ezekből olyan kevés van, hogy nem igazán dobják fel a szöveget. Vagy trailerekre, vagy különféle filmes összefoglalókra mutatnak, amiket bárki könnyedén elő tud varázsolni a netes felületet használva, de olyan is előfordul, hogy a link jogdíjas anyagra mutat, és egyenesen le van tiltva. Erre figyelhetett volna a szerző és a szerkesztő, mert egy-két ilyen baki hamar elveszi az ember kedvét attól, hogy legközelebb is a telefonjával vesződjön. Pedig Málta filmeseknek szánt promó videója nagyon tanulságos, és nagyon vicces, amikor a Budapestről szóló kis esettanulmányba be van ékelve az a rövid kis részlet A feláldozhatókból, amikor Stallone és Statham Buda és Pestként mutatkozik be.

Filmturizmus

Ezutóbbi egyébként jól példázza az írónő egyik nagy erényét, még pedig, hogy iszonyatosan naprakész. A klasszikus, régi filmek mellett nagyon sok újat (2014-es filmeket!) is elemez. A mű filmszakmai leírásai részletesen és teljesen realisztikusan mutatják be a filmkészítés fázisait. Remek áttekintést ad a szerviz produkciók munkamódszereiről, és szemléletesen magyarázza el a külföldi stábok jelenlétének hatásait.

Az egész anyagban talán az a legüdítőbb, hogy a filmezés gazdasági oldalát egy teljesen új perspektívából szemléli. A szakma végre nem csak a kultúra, a szponzoráció és a box office (jegy eladások) teljesen (önmagába) zárt világa felől kerül bemutatásra, hanem olyan ipari szektorként, mely kapcsolatba kerül más ipari szektorokkal (jelen esetben a turisztikával), melyekkel kölcsönösen hatnak egymásra, hol pozitívan, hol negatívan – mert persze mindennek vannak árnyoldalai és Irimiás ezeket sem hallgatja el.

A szerzőnő többször is bizonyítja, hogy ért a filmesztétikához is, de sosem hagyja, hogy az elvont fejtegetések eltereljék saját tárgyától. A mozgóképi kultúra helyett a gazdaság, a divat, a forgatások és filmbemutatók hatásai, különféle helyszínek felfedezése és reprezentációja kerül a középpontba.

Filmturizmus

A 71. oldalon található esettanulmányban a következőt olvashatjuk: „Budapest, úgy tűnik, elszalasztja annak a lehetőségét, hogy az itt forgató filmes produkciókon keresztül törjön világhírnévre, hiszen a filmes és turisztikai szakma közötti együttműködés, amely biztosítaná Budapest márkanevének hangsúlyozását, ezidáig még nem jött létre.” Azoknak ajánlom ezt a könyvet olvasásra, akik az itt leírt unióban fantáziát látnak, vagy a témában szeretnének szakdolgozatot írni, mert egy nagyon alapos és szakmailag jól kezelhető könyvet kapnak a kezükbe. Azok, akik filmes helyszínekre szeretnének utazni, használják továbbra is az internetet vagy a különféle útikönyveket – a kis színes leírásokat ott is meg fogják találni.

 

1 „A niche (ejtsd niss) jelentése: szeglet, rés. A tömegtermékekkel és tömegmarketinggel szemben ez egy szűken definiálható fogyasztói csoportra vonatkozik. A filmturizmus niche termék, mivel feltételezi a filmek iránti érdeklődést, meghatározva ezzel a speciális, különleges turisztikai élményeket kereső turisták csoportját.” (18.o.)   

 

Dr. Irimiás Anna: Filmturizmus – A filmek és televíziós sorozatok turisztikai szerepének és hatásainak vizsgálata

Akadémiai Kiadó, 2015

Turizmus sorozat

236 oldal

Kötés: puhatáblás, ragasztókötött

ISBN: 9789630596213

Képek: Akadémiai Kiadó

nyomtat

Szerzők

-- Mráz István --


További írások a rovatból

Ketevan Vashagashvili: Szerződés kilenc hónapra
Luca Guadagnino: Vadászat után
Interjú Nemes Jeles Lászlóval

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 49. számáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés