bezár
 

gyerek

2007. 12. 30.
Nincs otthon a macska, cincognak ...
Ternovszky Béla: Macskafogó 2 - A sátán macskája
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Nincs otthon a macska, cincognak ... Nem is olyan régen láttam valamelyik „jóféle” kereskedelmi csatorna bulvár-híradójában, hogy a macska-egér ellentét a kis cincogik félelemreceptorainak kikapcsolásával megszűntethető. Arra ugyan nem tértek ki, vajon a macskákat mi tartja majd vissza az egérevéstől, de nem is kellett, hiszen régóta tudjuk: ez Ternovszky Bélának és a Macskafogónak köszönhető.
Egy kezemen meg tudnám számolni a második részt megélő filmek közül azokat, melyeknél a folytatás igazán jól sikerült. Kultmozik gyakran jutnak erre a sorsa. A készítők és a forgalmazók gyorsan kisakkozzák, igen, ezt érdemes lenne megjátszani, mert az emberek szerették, és az immáron 'első résznek' nevezett film sikerén felbuzdulva ripsz-ropsz összedobnak valami harmatgyenge folytatást, mondván a második is vonzza majd a népet, ami ugye busás haszonnal járhat. A Macskafogó 2. esete azonban különleges: több mint 20 évet kellett várni rá (magyar módi, ha úgy tetszik). Az alkotóknak biztosan jó néhány álmatlan éjszakát okozott, hogyan lehet A sátán macskáját méltóvá tenni a már nemzeti klasszikusnak számító elődhöz.

prae.hu

macskafogó2-2Az 1986-os első – nevezzük így, a fenti okokból – rész ugyanis olyan magasra tette a lécet, hogy egy pénzügyileg jobban eleresztett, erősen támogatott, régi és új alkotógárdával egyszerre rendelkező másodiknak mindennek ellenére nehéz megugrani az előző színvonalát. Mi tagadás: Nepp Józsefnek nem volt könnyű dolga, hiszen az első rész kerek történetében aprólékosan kiaknázta majdnem az összes macska-egér poént, kezdve Mr. Tájfel (aka Teufel) egereket formázó szivarjaitól a macskák fonalimádatáig. A sátán macskájának alapötlete – a dzsungelben lakó szabad macskatörzs – bíztató kiindulópont. A kidolgozott kezdő jelenetek azonban a gyenge cselekményépítésnek köszönhetően elvesztik varázsukat. Hol vannak már a jelentőséggel nem bíró kis kitérők, amelyeket újra és újra visszanézve fetrengve kacagtunk anno? Lusta Dick és a gengszter patkányok elvesznek valahol a két rész közt tátongó szakadékban.

A történet – képileg mindenképp, hála a megtartott 2D-s animációnak – ott folytatódik, ahol az előző abbamaradt. Az X bolygón látszólag eljött a szépségkirálynők által oly' nagyon várt „világbéke” (persze ha őszinték akarunk lenni, akkor minden maradt a régiben, csak fordult a kocka: immár az egerek uralkodnak a macskák felett – ez is az igazság egy „verziója”). Grabowski spenótgyárát igazgatja, Poljakov idősek otthonában tengeti nyugdíjas éveit, nincsenek erőszakos bűncselekmények, kedvenc patkányaink a rendőrség megbízásából rabolnak, nehogy feloszlassák a lassan feleslegessé váló bűnüldöző szervet – ebbe a rezignált, rózsaszín világba kell egy kis izgalom. A pokol macskája a civilizáció kapuit döngeti, hogy Cin City-t Sin City-vé változtassa. Nem is mesélem tovább, mert kivégezném az amúgy is szegényes sztorit, tessék elmenni érte a moziba.

GrabovszkyAz eredetiben is hangsúlyosan jelen lévő zsánerfilm-hagyományok (fantasy, kaland, sci-fi, háborús) most is elmaradhatatlan részét képezik a filmnek, ne lepődjünk meg ha A Gyűrűk ura, Transformers, vagy esetleg a Tarzan filmek valamelyikére ismerünk. A sátán macskája azonban sajnálatosan nem ér el többet, mint amit a Horrorra akadva vállalt, nem jut tovább a blődlinél, a kifigurázásnál. Az önreflexív poénok pedig nem csattannak akkorát, amekkorát kellene, nevetni csupán az egérvilág háttérben megbúvó reklámjain, a kulturális utalásokon lehet. S amit az első részben csak ötödszörre veszünk észre, azt itt egyből kiszúrjuk, mert az üresjáratoknak köszönhetően rengeteg időnk van a részletek felfedezésére, anélkül, hogy elejtenénk a történet fonalát. Sziporkázó dialógok híján csak a már sokat megélt szóviccek – „te vagy a vezető, akkor vezesd az áramot” – maradnak. Ó jaj, mint Safraneket egykor, karmoljon szét valaki!

GonoszokAz első Macskafogó könnyedén kiállta az idő próbáját, és amíg mi, az akkori gyerekek – akiknek a „mehetünk vissza a balettbe ugrálni” ugyanúgy a nagy mondatok közé tartozik, mint a jó öreg az „oroszok már a spájzban vannak” – felnőttünk, a film és szereplői valójában kortalanok maradtak. A második részt látva azonban megnyugodtam: az eltelt idő mégiscsak nyomokat hagyott mind az egereken, mind a macskákon, sőt még magán a Macskafogón is. Ők már nem ugyanazok, akik régen voltak, most már Grabowski is túl hülye ahhoz, hogy egyedül mentse meg a világot. Ki segít a filmen, ha már a szuperegér sem „szuper” többé?

A gyerekek persze ma is élvezni fogják A sátán macskáját. A felnőttek meg elnéző mosollyal figyelik majd a kis apróságokat, és azt kívánják: bárcsak újra gyerekek lennének, mert akkor most tiszta szívből tudnák szeretni az öregedő régi, és az új arcokat (Stanley, Sámánmacska), akikre egy év múlva a kutya sem fog emlékezni.

nyomtat

Szerzők

-- molnár zsófia --


További írások a rovatból

Artur Gębka Apa üvege című könyvéről
Miklya Luzsányi Mónika Szerelmem, Petőfi Zoltán? című kötetéről
Interjú Grancsa Gergellyel

Más művészeti ágakról

Történeti gyökerek, előzmények és érdekességek
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
irodalom

Beszámoló a Margó utolsó napjáról
Ilyen volt a Margó első napja


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés