bezár
 

zene

2016. 02. 23.
Nagyhal a KisHallban
Biorobot, valamint Zaják és Társa az Akváriumban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A KisHallban a kishalak, a NagyHallban a nagyhalak úsznak. Így megy ez nagyjából azóta, hogy a Gödörből Akvárium lett. A Biorobot, úgy látszik, kishal, vagy legalábbis ezen az estén akad egy nála nagyobb. Nem is lenne ezzel semmi gond, olyan zenekar koncertjére igyekszünk éppen, amit megelőzött a híre, és ez a bizonyos hír nem is terjedt el olyan széles körben. De azért mégiscsak ott van az a lelkes rajongótábor, melynek tagjai – a halas képeknél maradva – úgy festenek éppen, mint heringek a konzervdobozban.

De ne szaladjunk ennyire előre: az estet a Zaják és Társa elnevezésű formáció vezeti fel. A Hiperkarmában kongázó és a Galapagosban doboló Zaják Péter hobbizenekaráról van szó, itt ő a frontember. „Mi a faszér’ tanul meg valaki gitározni, ha úgysem lesz belőle rocksztár?” – teszi fel a költőinek szánt kérdést a mellettem álldogáló kolléga, pedig egyszerű a válasz: adottak a saját élményből táplálkozó dalszöveg-ötletek, adott valamennyi előadói tehetség, kell még néhány akkord, és már kész is a tét nélküli, de egész kellemes produkció.

Egyszerű és rövid, nosztalgikus és derűs, néhol fülbemászó dalokat hallunk, olyanokat, mint az ifjúkori szerelemre emlékező Volt egy lány, a régi nyaralásokat megörökítő Strandoló, vagy a hazai alternatív szcénában tökéletesen tájidegen Szuper ez az élet. Mindezt a Nincs hova című, a bulizás nehézségeiről szóló nóta ellenpontozza: „Nincsen miből és nincsen kivel”. Zaják oldalán feltűnnek többek között hiperkarmás társai, Bacsa Gyula billentyűs és Kis Tibor ’Stevenson’ szólógitáros, a zene sava-borsát pedig a számtalan formációban szaxofonozó Nemes Janó remek játéka adja.

Zaják és Társa (fotó: Szélig Károly)

Néhány dal erejéig beszáll énekelni egy másik Nemes, az est további részének egyik főszereplője, Nemes András is. A Zaják és Társában ő volt egy ideig Zaják egyedüli társa, a Biorobotban viszont továbbra is Bérczesi Róberté. Hangsúlyozottan egyenrangú partnerek ők ketten, a Lennon-McCartney szerzőpáros archetípusát megidézve, ahogy ez a koncert beharangozójában is olvasható. A Pluto énekes-gitárosa és a Hiperkarma drogfüggőséggel küzdő frontembere 2009 és 2010 között írt egy albumra való dalt, koncertezett is egy keveset, a Biorobot azonban – utóbbi sikerzenekarával együtt – ment a levesbe.

2013 végén Nemes ugyan összegereblyézte a dalokat, barkácsolt és meg is jelentetett belőlük egy lemezt, a zenekar újabb fellépésére azonban egészen mostanáig várni kellett. A koncert a rendhagyó módon megjelent bemutatkozó album anyagára épül, és hozza is annak hangulatát. A hangulatot leginkább a beatköltészet és a beatzene határozza meg, az Úton vagy a Csipogó című dalok, az utazásról, utaztatásról szóló sorok: „kitaláltam és attól kezdve van”, „ha kopogott, én mentem vele tovább, síneken, kerítéseken át”. Hátizsákos, vonaton ülős életérzést közvetítenek, és néhány nagyvárosi életképet villantanak fel.

Bérczesi és Nemes átprogramoztak valamennyit a Biorobotba a Hiperkarma, és elsősorban a Pluto zenéjéből, sőt néhány közös daluk, a Túloldal, a Hé! vagy a Sosebánd konkrétan Pluto-átdolgozások, utóbbi egy kis Red Hot Chili Peppers-magyarítással fűszerezve. Bandatagok is érkeztek a főállású munkahelyekről: az előzenekarban is szorgalmasan gitározó Stevenson egész este a színpadon marad, a bőröket pedig a Pluto és tucatnyi másik zenekar dobosa, Dudás Zsombor veri. Az egyetlen kakukktojás a basszusgitáros Szöllössy Kata.

McCartney és Lennon, azaz Bérczesi és Nemes (fotó: Szélig Károly)

A zene azonban csak nyomokban plutós, és szinte semennyire sem hiperkarmás: nem jellemzőek rá a bonyolult és hadarós dalszövegek, az összetett dalszerkezetek, és általában a nagy ívű gitárszólók sem, bár Sztivi játéka újdonság a stúdiófelvételekhez képest. Sosem hiányzott viszont a különleges atmoszféra, a sodró lendület és a fülbemászó dallamosság, és nincs hiány hatásos költői képekben sem. „Lennon” és „McCartney” gyakorlott előadók, és nagy kedvvel játszanak a saját és a közös repertoár mellett feldolgozásokat is, például a Szállodák, pálmafákat a Trabanttól vagy a Csak egy estét az Európa Kiadótól.

Sőt a végén még az Annyira bírlak című kamaszos szerelmi himnusz is előkerül Bérczesi réges-régi együttesétől, a BlaBlától, csak hogy még egy zenekar nevét leírhassam. Bár utóbbi formáció már jó ideje nem létezik, a Hiperkarma másfél éve újra aktívan járja a klubokat és a fesztiválokat, és öröm látni, hogy végre a mégiscsak nagyhalnak tekinthető Biorobot is visszatért. A töretlenül népszerű Bérczesi pedig, aki sokat és sok helyen beszélt már függőségéről és tisztulásáról, a koncert vége felé szinte bocsánatot kér, amiért elkortyol egy doboz sört. Ki ne bocsátaná meg neki?


Fotó: Szélig Károly, Akvárium facebook-oldala

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Szarka Károly --


További írások a rovatból

„Mire való ez a gomb?” – Egy este Bruce Dickinsonnal, Budapest Kongresszusi Központ, 2019. november 2.
Interjú Fejérvári Zoltánnal pályakezdésről, oktatásról, mentorokról, itthoni és külföldi lehetőségekről
zene

Az improvizatív zene ünnepe Budapesten Az improvizatív zene ünnepe Budapesten
Mats Gustafsson az Újbuda Jazz fesztiválon
Bánkitó, fesztiválemlék

Más művészeti ágakról

Nora Fingscheidt: Kontroll nélkül
Beszélgetés Martina Matlovicovával a Virányosi Közösségi Házban
gyerek

Premier: MIT – Az ember tragédiája rövidítve
November 13-án a TRIP hajón
színház

Drágám, megjöttek a perverzek! Drágám, megjöttek a perverzek!
Többszörös orgazmus a Budapesti Anarchista Színház előadásában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés