bezár
 

színház

2016. 04. 04.
Hozzáállás kérdése
Offroad az Átrium Film-Színházban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Munkadráma. Térjáték. Alternatív színház. Aki az ilyesmitől nem retten meg, az még mindig megijedhet a céges ragadozóktól, a siker és a pénz diktatúrájától. Akit viszont ez sem riaszt el, egy olyan világba csöppenhet, ami vonzó, ugyanakkor nyomasztó is. Egyszerre fülledt és hűvös, kaotikus és rendezett. A multinacionális vállalatok törtető topmenedzsereinek zárt világa ez, minimális díszletekbe csomagolva. Minimális a cselekmény is, sőt párbeszédet is alig hallunk, mégis belénk égnek a szavak és a képek.

Egy fiatal kortárs szerző, Mikó Csaba drámáját mutatta be a Trojka Színházi Társulás és az Átrium Film-Színház. Az Offroad eredetileg hatszereplős, Soós Attila rendező és Széphelyi Júlia dramaturg viszont mindössze négy karakterbe sűrítette bele a hat figura személyiségét, lerövidítve a történetet is, ami látszólag pofonegyszerű. A cég éppen minőségellenőrzés előtt áll, a négy felsővezető egymással verseng, a végén az egyiküknek távoznia kell. Már az alapszituáció is nyomasztó: nem a legjobb nyer, hanem a leggyengébb veszít. Arról semmit nem tudunk meg, hogy telekommunikációs vállalatról van szó, biztosítótársaságról vagy reklámügynökségről. Csak annyit tudunk, hogy a város szürke, az irodaház pedig magas.

Szkéné színház

Molnár János fotója

A két nő és a két férfi kifogástalanul elegáns, útközben (vagyis az útról letérve, ahogy a cím is utal rá) derül csak ki, hogy business-looking álarca mögött milyen személyiségek rejtőznek. Mikrofonállványok mögött állva mutatkoznak be, elmesélik, hogy éppen a munkahelyükre rohannak, autóba vagy metróra szállnak, próbálnak gyorsabbak lenni a másiknál. Családi, párkapcsolati hátterükről ugyanolyan keveset tudunk meg, mint a munkájukról: egyikük árulja csak el, hogy három éve először csókolta meg a feleségét indulás előtt. A szereplők nem egymáshoz, hanem a közönséghez beszélnek, vagy inkább csak a gondolataik hallatszanak ki a fejükből – kevés a dialógus, helyettük belső monológokat hallunk.

A négy szereplő közül talán Andi küzd a leginkább önmagával. Görcsösen ismételgeti, hogy „hozzáállás kérdése minden, és nekem jó a hozzáállásom”. Ő az, aki mindig meg akar felelni, és Hay Anna játéka érzékletesen mutatja be ezt a küzdelmet. Bárnai Péter alakítja Áront, a „gladiátort”, akit elragadnak az indulatai, Egyed Bea pedig azt a Rékát, aki mindent és mindenkit megkap. Erős karakterük mellett Jaskó Bálint mintha egy kicsit háttérbe szorulna, bár az ő figurája, András amúgy is a legsemlegesebb szereplő, a „kaméleon”. Az egyszerűnek tűnő cselekményt négyük viszonyrendszere kavarja meg. Nem szerelmek, inkább vágyak ezek – egymást is úgy akarják megszerezni, ahogy a pénzt vagy egy pozíciót.

Molnár János fotója

A végtelenül letisztult színpadképet Pázmány Virág látványtervezőnek köszönhetjük, a rideg céges környezethez igazított elektronikus zenét pedig Tarr Bernadettnek. A színészek énekelnek is, ami túl sokat nem tesz hozzá a darabhoz. A táncos betétek viszont annál többet: a jeleneteket kötik össze, és remekül illusztrálják a külsejükre és szavaikra kínosan ügyelő menedzserek érzelmeit és egymással vívott harcát. Ahogy egymásba kapaszkodnak, legyőzik, megalázzák egymást. A végén kérdéseket kapnak az ellenőröktől, és mindaddig határozottan válaszolnak, amíg azt kell bizonygatniuk, hogy ők a legrátermettebbek. Az utolsó kérdésnél akadnak csak meg: ki az, akinek távoznia kell a cégtől?

A darab komorságát a végig jelenlévő irónia, kegyetlenségét a humor oldja. Annyira azonban mégsem, hogy ne vegyük komolyan a szemünk előtt, vagy akár a bennünk lezajló drámát, függetlenül attól, hogy multinál dolgozunk, vagy sem. Könnyű elhinni, hogy a munkánk tölti ki az életünk legnagyobb részét, és hogy a sikereinknek rendelünk alá mindent. Az Offroad tehát izgalmas kísérlet egy mai történet elmesélésére, a mindenkit érintő jelenségek bemutatására. Nemcsak a jólfésült, jólöltözött menedzservilágot leplezi le, hanem a félelmek és a vágyak, sőt az ösztönök szintjén végez mélyfúrásokat. Az egyedi megoldásoknak köszönhetően pedig bőven van mit hazavinni belőle.
 

Mikó Csaba: Offroad

Trojka Színházi Társulás

Szereplők:
Andi: Hay Anna
Réka: Egyed Bea
András: Jaskó Bálint
Áron: Bárnai Péter

Átirat: Soós Attila és Széphelyi Júlia
Látvány- és jelmeztervező: Pázmány Virág
Jelmeztervező asszisztens: Pázmány Lili
Zeneszerző: Tarr Bernadett
Dramaturg konzultáns: Róbert Júlia
Dramaturg: Széphelyi Júlia
Rendezőasszisztens: Szepes Anna
Rendező: Soós Attila

Ősbemutató: 2016. március 11.
Átrium Film-Színház

Fotó: Kincses Gyula, Molnár János

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Szarka Károly --


További írások a rovatból

színház

„Tetszik, ahogy”: avagy a szerelem zűr és zavar „Tetszik, ahogy”: avagy a szerelem zűr és zavar
A Webszínház Shakespeare/37 sorozatának Ahogy tetszik-átfogalmazása
színház

Egy előadás, ami önmagáról szól Egy előadás, ami önmagáról szól
Szécsi Noémi: Egyformák vagyunk
színház

Beszorított terek: suli-színház-karantén Beszorított terek: suli-színház-karantén
A STEREO AKT: Ex Katedra című előadása

Más művészeti ágakról

art&design

Üzenetek a poszt-tisztaság korából Üzenetek a poszt-tisztaság korából
Avagy szeméthalmaz a galériában: Szabó Kristóf „ERROR” című kiállítása
irodalom

Így történhetett Így történhetett
A Prae folyóirat Ragály-számából
irodalom

Molnár T. Eszter: Függőkert Molnár T. Eszter: Függőkert
A Prae folyóirat Ragály-számából
gyerek

Pagony kalandséta: szabadtéri kalandjáték a Pagonytól
Biztonságos, szabadtéri családi program


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés