art&design
Ahogy ez előre sejthető volt – és részben elvárható is olyan terhelt közelmúlttal bíró országoknál, mint Koszovó és Albánia –, a kiállított művek jelentős része a múlt valamilyen tragikus eseményére vagy olyan időszakára reflektál, amely alatt e két apró balkáni ország lakossága elnyomó rendszerek és háborúk elszenvedője volt. Ez a kitüntetett jelentőségű múltfeldolgozás lehet olyan időben távolabbra nyúló törekvés, mint Adrian Paci Az ő saját kezei című ötcsatornás videóból és eredeti levelek másolataiból álló installációja. A munka alapját a második világháború alatt az olasz megszállással Albániába került, majd pedig egészen 1949-ig ott tartott olasz állampolgárok leveleinek gyűjteménye adja, olyan intim leveleké, amelyek soha nem jutottak el címzettjeikhez, ugyanis alig pár éve találtak rájuk az ország állami levéltárában.
![]()
Ezzel az alapanyaggal és formai megoldással termékenyen állítható szembe Paci egy másik itt látható munkája, Az albániai történetek, amely szintén videómunka, de mindössze egyetlen televízió méretű képernyőn jelenik meg, továbbá a művész személye itt kevésbé helyezhető történeti és érzelmi distanciába. Az 1997-es videó elsőre kedves családi felvételnek, vagy lájkvadász Youtube-videónak tűnhet, amelyen egy 4-5 éves kislány mesél valamit. Pár mondat után azonban kiderül, hogy ez elbeszélt történet zavaros tanmese sötét erőkről és antropomorf állatszereplőkről – valójában a közelmúlt háborújának gyermeki interpretációja a művész lányának saját szavaival.
A beválogatott munkák közül meglepően sok mű foglalkozik egy elsőre kevésbé tragikusnak, sokkal inkább giccsesnek és abszurdnak ható jelenséggel, Tirana színesre festett homlokzatival – ilyenek többek között Anri Sala Dammi i colori, illetve Gentian Shkurti Színvak című munkája. Albánia jelenlegi miniszterelnöke, a képzőművész végzettségű Edi Rama, 2000-től tizenegy éven át volt a főváros, Tirana, polgármestere. Neve összeforrt az általa megálmodott „városfejlesztési” projekttel, amelynek keretében a város egyes épületeit hangulatjavító célzattal különböző tarka színkombinációkra mázoltatta. A kiállított videók tanulsága szerint ez ambivalens érzelmeket váltott ki a lakosságból, mivel őket nem vonták be a folyamatba; másfelől egyértelműen groteszk látvánnyá válik mindez azokon a felvételeken, ahol a romos állapotban lévő többi épület, az utak, hidak és jelzőlámpák egy képre kerülnek a néha irritálóan neonszínű, tatarozott házakkal.
![]()
Külön blokkot szenteltek a nemi és társadalmi egyenlőséggel – vagy épp annak hiányával – és a különböző identitásbeli kérdésekkel foglakozó műveknek. A Haveit művészkollektíva munkái, mint például a Használd a szád című performansz dokumentációja, a szexuális orientáció és nemi identitás témaköréhez kapcsolódó tabukat, intoleranciát és a konok tradíciókövetést mutatják be. A többnemzetiségű apró államok esetében különösen érdekes és örökké forró téma a nemzeti és gyakorta egyben a vallási és politikai identitás. Ezeknek érdekes felfoszlását, pontosabban globalizálódását mutatják azok a munkák, amelyek a jellemző névadási szokásokat járják körül, miszerint minden további nélkül adhatnak gyermeküknek a szülők idegen, külföldi nevet. Jelesül a Koszovó létrejöttében jelentős szerepet játszó britt miniszterelnök után számtalan gyermeket neveztek el Tonyblairnek.
A történelmi és társadalmi kérdéskörökkel szemben a kiállítás másik végpontjában a művész – a balkáni művészi – szakmai sikerének lehetősége áll, amelynek talán egyetlen útja a nyugatra való kitörés és a még jelenleg is érezhető Balkán trend meglovagolása. Ennek egyik kulcsdarabja a To be a künstler, you have to arbeiten feliratú sokszorosított print Dren Maliqitől, amelyből bárki magához vehet egy példányt a kiállításról.
![]()
Nagy általánosságban jó és erős műveket sikerült összeválogatni – a tér néhol üresebb, az esetek döntő többségében azonban inkább zsúfolt. A művel jelentős hányada videó, viszont ez kivételesen nem teszi monotonná és hosszúvá a kiállítást – egyfelől a változatos formai megoldások, másrészt a felhasználóbarát vetítési időtartamok miatt. Tagadhatatlan, hogy a kiállítás alapvetően olyan húzónevekre épít, mint Anri Sala és Adrian Paci, de emellett jut hely pár fiatalabb alkotónak, bár közülük is főleg olyanoknak, akik már elindultak a nyugat általi kanonizálás útján. Azt sajnos nem tudjuk meg, hogy mi az, ami nem fért bele a kiállításba, és csak feltételezhetjük, hogy ennél jóval több művész dolgozik Albániában és Koszovóban, vagy épp albániai és koszovói állampolgárként a világ más pontján.
Az A bálna, amely tengeralattjáró volt – Kortárs pozíciók Albániából és Koszovóból című kiállítás a budapesti Ludwig Múzeumban tekinthető meg 2016. szeptember 11-ig.
Fotók: Ludwig Múzeum



