bezár
 

gyerek

2016. 09. 09.
Családi film célközönség nélkül
Barry Sonnenfeld: Kilenc élet
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Kimagasló kortárs mesék bizonyították, hogy a fiatal közönséget célzó történet is komoly gondolati tartalmat hordozhat, saját szabályaihoz hűen ragaszkodva, és képes lehet egyszerre több generációt is szórakoztatni. Ehhez persze sok tényezőnek kell összejönnie. A Kilenc életbe nem jutott ilyenekből, de nem ez a legnagyobb hibája.

Mitől működhet jól egy gyerekfilm? Nem igaz, hogy feltétlenül az intelligens tartalom a gyerekfilmek minőségének mércéje. A tavalyi év egyik nagy sikere, az Agymanók sem pusztán azért vált sikeressé, mert gyermekpszichológiai témákkal foglalkozott, hanem mert jól megírt karaktereken keresztül, eleven, izgalmas történetben tálalta azokat. A Men in Black filmekkel elhíresült Barry Sonnenfeld új filmje, a Kilenc élet esetében viszont már az alapkoncepció is sántít. A történet szerint Tom Brand (Kevin Spacey) egy sikeres üzletember, aki nem igazán törődik családjával. Éppen a város legnagyobb felhőkarcolóját készül átadni New Yorkban, ám közben kénytelen egy macskát venni lánya közelgő szülinapjára. A dolgok fordulatot vesznek, amikor vihar tör ki és Tomba villám csap, amitől kómába esik, a lelke viszont mágikus módon az ajándékba szánt macska testébe kerül. Tomnak innentől macskaként kell megadnia mindazt a törődést szeretteinek, amit emberként nem adott meg, másképp örökké macskatestben marad.

Kilenc élet5

A sztorit hallva feltűnhet, hogy ez a téma már vagy egy évtizede az újabb és újabb rókabőrök lehúzását szolgálja, de így 2016-ban különösen kínos. Elég csak a kilencvenes-kétezres évek Télapu filmjeire gondolni, amelyek manapság már a karácsonyi televíziózás kötelező kellékeivé degradálódtak. „A munkamániás üzletember csak úgy hozhatja rendbe, amit elrontott, ha átalakul azzá, amit kezdetben elutasít.” Ez a téma 2016-ban annyira közhelyszerű, hogy már-már bántó a gyerekekre nézve – mintha egyedibb ötleteket nem értenének meg. Valóban azt hiszik a készítők, hogy ennyi elég egy gyerek szórakoztatására?  A kudarc legfőbb oka mégsem a film sematikus történetében rejlik, hanem abban, hogy nem lehet eldönteni, kinek akar szólni. A film beharangozójából kiindulva az ember szívmelengető házikedvenc-mozira számít, sok bájjal és cuki humorral. Az indító macskás videók (amelyek, utólag kiderült, a fénypontjai a filmnek) is ezt erősítik, de aztán a film kétharmadában unalmas üzleti találkozókat látunk, illetve részvénypiaci témákkal traktálják a nézőt. Egyszerűen sokszor nem gyerekfilmként operál a Kilenc élet, pedig annak próbálták eladni. Vagyis átverés. Mindezek mellett, talán nem szándékosan, de még kifejezetten rideg is a mű. Ahogyan a macskával törődik, pontosabban nem törődik a család, az lehetne szívszorító, de nem az, hanem inkább bosszantó. A macska többször kerül életveszélybe, de ez nem az alkotók szándéka szerint van így (nem vígjátéki elem és nem is drámai feszültségkeltést céloz), hanem egyszerűen motiválatlan történés, a végiggondolatlan forgatókönyv következménye. A gyerek nem buta kisfelnőtt – ezt nem lehet elégszer elmondani. A fikciós történetnek is koherensnek kell lennie, hogy hihető, élvezetes legyen, ehhez a részletekre is oda kell figyelni.

Kilenc élet4

Másfelől érthetetlen, hogy helyenként kifejezetten sötét motívumokkal dolgozik a film. Ez fokozza az ellentmondást a tekintetben, hogy ki lenne a célközönség. (SPOILER: Tom fia egy ponton öngyilkos akar lenni. Két biztonsági őr megpróbál elektrosokkolni egy háziállatot. Tomot riválisa megpróbálja leválasztatni a lélegeztetőgépről.) A szívmelengetőnek szánt részek is ritkán működnek – erről a technikai kivitelezés is tehet. Nem hiszem például, hogy van jóízlésű ember, aki a lány és az animált macska keringőjét (!) meghatónak fogja találni. Egyszerűen nem működik.

A Kilenc élet tehát teljes identitászavarban szenved, számos ellentmondása és logikai hibája van, ami magyarán annyit jelent, hogy nem tartja be a saját szabályait, így minden súly kiveszik a cselekményből. Ténylegesen semmilyen műfaji kereten belül nem működik, gyerekfilmnek túl rideg és száraz, viszont másnak még kevésbé eladható. Attól, hogy logikátlan, szabálytalan, még lehetne érdekes, lehetne vicces, de nem az, az utolsó húsz perc teljesen szürrealisztikus, szinte önparódiába átcsapó pillanatiról nem is beszélve. Semmi értelme nincs, hogy ez a film létezzen, mindig, minden helyzetben lesz nála jobb alternatíva gyerekfilmre akár moziban, akár tévében, és egyszerűen nem igaz, hogy ennyi elég egy gyerek szórakoztatására. Viszont egy életre elég volt belőle.

 

Kilenc élet (Nine lives)

Színes, amerikai családi vígjáték, 87 perc, 2016

Rendezte: Barry Sonnenfeld

Forgatókönyv: Matt Allen, Gwyn Lurie, Caleb Wilson

Producer: Christophe Lambert

Operatőr: Karl Walter Lindenlaub

Vágó: Don Zimmerman

Zene: Evgueni Galperine

Szereplők: Kevin Spacey (Tom Brand), Jennifer Garner (Lara Brand), Malina Weissman (Rebecca Brand), Christopher Walken (Felix Grant), Robbie Amell (David Brand) Cheryl Hines (Madison Camden), Teddy Sears (Josh), Mark Consuelos (Ian Cox), Jay Patterson (Benson)

Országos bemutató: 2016. szeptember 8.

Korhatár: 12 éven aluliak számára nem ajánlott

Forgalmazó: Big Bang Media

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Horányi Péter --

Horányi Péter az ELTE Filmtudomány Tanszék mesterszakán végzett 2019-ben. 2016 óta jelennek meg filmes kritikái és írásai. Érdeklődési területe az ezredforduló utáni magyar film, a dokumentum és a fikció határterületei, valamint a szerzőiség helyzete a kortárs filmművészetben.


További írások a rovatból

Mészöly Ágnes válaszai a prae.hu körkérdésére
A Fausttól a Szívlapátig. Kortárs könyvek a középiskolában

Más művészeti ágakról

Frédéric Tellier: A tűzön át
színház

A beszéd nagyon komoly automatizmusunk A beszéd nagyon komoly automatizmusunk
Interjú Kelemen Márta logopédussal, beszédtechnika tanárral
art&design

Fém és méhviasz, vagy új helyünk a természetben Fém és méhviasz, vagy új helyünk a természetben
Horváth Gideon – I put my hand into a beehive
Ozone Mama, Asphalt Horsmen, Peter Kovary & The Royal Rebels, BNT, 2019. 08. 22.


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés