bezár
 

zene

2017. 05. 23.
Az Operaház kalóza
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Nem nagyon tudok elképzelni romantikusabb nagyvárosi programot tavaszi péntek estére, mint megnézni egy előadást az Operában a romantika korából. Hát még, ha izgalmas, nemzetközi összefogással készült, a hagyományokat megtartó, monstre produkcióról van szó! A kalóz című balettet a kanadai táncművész Anna-Marie Holmes és a balettigazgató Solymosi Tamás koreográfiájában, a Nemzeti Balett társulatának előadásában mutatták be, melyet Lord Byron azonos című, 1814-ben megjelent verse ihletett. 

Holmes először a 90-es években az orosz klasszikus balett két kiválósága, Marius Petipa és Konsztantyin Szergejev nyomán a Boston Ballet számára koreografálta meg a költeményt, most, a fesztiválra – Solymosi felkérésének köszönhetően – magyar színpadra adaptálta.

prae.hu

Byron abban a korban írta a kalózkapitány és rabszolgalány kalandos szerelmi történetét, amikor jellemzően idealizálták az olyan marginális, társadalomból kiszorult figurákat, mint amilyen a tengeri rabló is. Extra ereje, megnyerő kinézete és sármja napjaink szuperhőseit juttatja eszünkbe. Az előadás központi eleme a hajó, az elvágyódást, szabadságot jelenti, hősünké nemcsak szimbolikusan: szerelmét megszökteti rajta a rabságból.

Gergely Beatrix fotója

Vidor habú sötétkék tengeren

Lelkünk szabad és ép oly végtelen,

A merre szél fodrot ver a habon,

Hazánk az ott, s miénk a hatalom.” (Lord Byron: A kalóz – fordította: Kacziány Géza)

 

Kiemelkedő táncosokat látunk légiesen ugrani, kecsesen, hajlékonyan mozogni, a hölgyeknél tartózkodó magakelletéssel és az elmaradhatatlan vékonyderékkal. Nem feltétlen kell járatosnak lennünk a táncművészetben, hogy mindez ámulatba ejtsen – akkor is, ha a színészi játék nem elég meggyőző. Az egyszerűen „lekottázható” cselekmény – ármány, árulás, életveszély, hajótörés és a végén a jók győzelme – elegendő lenne a drámaisághoz, ám a dráma mégsem születik meg. Hiába nyilatkozta a koreográfusnő, hogy az előadásban a technikai bravúrokon kívül színiképességeket is elvár a táncosoktól. Kim Minjung így is remekel, és a 2016/17-es évad Étolile-ja címet viselő Felméry Lilinél nehéz elképzelni elegánsabb balerinát. A férfiak alakításai hitelesebbek: Leblanc Gergely (szintén a mostani évad „hazai csillaga”) a címszerepben igen jó, tánca kimagasló. Iurii Kekalo szólói elképesztők, ugrásai könnyedek, szédítő forgásai mintha sosem érnének véget. A pasa (Bajári Levente) elégedetten – és kissé erőltetetten – gesztikulál, ahogy sorra megtekinti az udvara számára rendezett fellépéseket, melyek – mint tükör a tükörben – ugyanúgy táncos jelenetekből állnak. Ő nem perdül táncra, ami azért szokatlan egy táncelőadásban, tekintélyt parancsoló pocakjával inkább a díszletet erősíti. Szinte a teljes társulat megjelenik a három felvonás alatt, ráadásul hármas szereposztásban játsszák a főbb szerepeket. A kalózt Leblanc Gergelyen kívül Oláh Zoltán (a 2012/13-as, a 2014/15-ös Étoile-ja) és Balázsi Gergő Ármin táncolja.

Gergely Beatrix fotója

A klasszikus balettelőadás szokásos elemei (például a szólók utáni meghajlás és tapsszünet) nehezítik az átélést. A forma nem szakad el a klasszikustól, jó lett volna, ha az előadás kicsit reflektál, kikacsint a mai életre. Megfordítva érdem: hűen tükrözi a legkorábbi feldolgozásokat: Vicenzo Bellini 1827-ben, Giuseppe Verdi 1848-ban operát írt, Hector Berlioz 1831-ben nyitányt komponált, Adolphe Adam pedig 1856-ban a párizsi Operában elkészítette az első balettváltozatot. A pompás díszlet szinte egy az egyben az Adam-féle másolata. A gazdagon díszített, színes, törökös stílusú jelmezek is beleillenek a koncepcióba. A színpadkép végig látványos, mozgalmas, a tömegjelenetek fokozzák a hatást. Eltalált befejezés a háborgó tenger legyőzését s a csodás megmenekülést kiváló színpadi technikával sejtetető kép. A darab bejárta a világot, Magyarországon először látható. Az alkotók azt ígérik, a budapesti Operában nem csak a BTF keretében lesz műsoron.

Fotó: Csibi Szilvia Csibi, Nagy Attila, Pályi Zsófia - opera.hu

A kalóz (Le Corsaire)

Lord George Gordon Byron: A kalóz című verse alapján

Anna-Marie Holmes és Solymosi Tamás koreográfiájában (Marius Petipa és Konsztantyin Szergejev nyomán)

 

Zeneszerzők: Adolphe Adam, Cesare Pugni, Léo Delibes, Riccardo Drigo, Pjotr Oldenburgszkij

Librettó: Anna-Marie Holmes (Jules-Henri de Saint-Georges és Joseph Mazilier nyomán)

Karmesterek: Valerij Ovszjanikov, Déri András

Balettmesterek: Dózsa Imre, Kövessy Angéla, Pongor Ildikó, Solymos Tamás, Venekei Marianna

Díszlettervező: Rózsa István

Jelmeztervező: Rományi Nóra

Világítástervező: Kirk Bookman

Szereplők:

Medora: Tanykpayeva Aliya, Kim Minjung, Cheprasova Elizaveta

Gulnare: Sarkissova Karina, Balaban Cristina, Felméry Lili

Conrad: Leblanc Gergely, Balázsi Gergő Ármin, Oláh Zoltán

Birbanto: Majoros Balázs, Kerényi Miklós Dávid, D’Amico Pierpaolo

Lankendem: Kekalo Iurii, Borsai German, Melnyk Vladyslav

Ali, a rabszolga: Lagunov Levgen, Rónai András József, Timofeev Dmitry

Szeid pasa: Bajári Levente, Komarov Alekszandr, Szigeti Gábor

Kalózvezér: Carulla Leon Jessica, Tarasova Katerina, Gould Danielle

Odaliszkek: Földi Lea, Felméry Lili, Golovyna Yuliya, Lee Yourim, Asai Yuka, Bakó-Pisla Artemisz, Gezmis Obengül Polen, Carulla Leon Jessica, Purszki Lilla

 

Bemutató: 2017. április 21.

Magyar Állami Operaház

 

Gergely Beatrix fotói (a szerk.)

nyomtat

Szerzők

-- Kiss Annamária --

Független újságíró vagyok. Történelem és francia nyelv szakos bölcsészként végeztem, tanulmányaim során újságírással is foglalkoztam. A Prae-nek 2015 óta rendszeresen írok színikritikát. Külső munkatársként dolgozom a Glamournak. Blogom: My Little Walhalla. Mottóm: a kultúra nem hab a tortán, hanem maga a torta.


További írások a rovatból

Lee Konitz interjú a YouTube-on
trabant: trabant LP (2024, purge.xxx)
Platon Karataev: Napkötöző
Borbély László zongoraművész és Zeneakadémista tanítványainak koncertje

Más művészeti ágakról

Történeti gyökerek, előzmények és érdekességek
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
gyerek

A fák bűvös birodalma – Boszorkányos erdei küldetés a Vajdahunyadvárban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés