bezár
 

film

2017. 06. 23.
A melodráma szelíd érintése
François Ozon: Frantz
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az intenzív érzelmek ábrázolása nem idegen François Ozontól, valamint az sem, hogy ezt diszkrét formában tegye. A melodráma, melynek a filmtörténetben olyan kiemelkedő művelői voltak, mint a Frantz eredetijét jegyző Ernst Lubitsch vagy a korai Ozon-példakép, Rainer Werner Fassbinder, erre alkalmas terep, s Ozon valóban komolyan veszi a diszkréció, az elegancia és a visszafogottság érzelemkifejező erejét.

Szükség volt arra, hogy Ozon ismét egy letisztult darabot alkosson, s hogy ezt pont egy hátráló (minden ízében múltidéző) gesztussal tette, a Frantz esetében – ha nem is tökéletes, de – stílusában hibátlan választás. Az új barátnő harsánysága után a melodráma felé fordulni, és igazi filmklasszikust alkotni nehézkes és meghökkentő vállalás, vagy még annál is több, akkor is, ha ez a meghökkenés inkább a szakma felől jön, hiszen a Frantz, elegáns anakronizmusának köszönhetően, eleve inkább rétegközönséget vonz. És amellett, hogy Ernst Lubitsch-remake-et készít, Ozon azért belecsempészi a filmbe kedvenceit, a német és a francia új hullámot is, Fassbinder, Herzog és Truffaut modorában. A múlt felé fordulástól mégsem lesz poros Ozon filmje, mert alig észrevehetően, a cselekmény fordulataival meg is újítja e klasszicizmust.

prae.hu

Frantz

Bár a rendező már a következő munkáját, a L’amant double-t promotálta az idei Cannes-i Filmfesztiválon, amelynek pszichologizáló témája valószínűleg többet mutat majd az ozoni intenciókból, mégis illik kicsit foglalkozni a jó értelemben vett filmes zsákutcaként működő Frantz-cal, mert jó ízléssel készült, és (ismét) újat mutat François Ozonból, a folytonos kísérletezőből. Azt ugyan, hogy Ozon mindig valami újat hoz, már közhelyként könyvelhetjük el, belenyugodhatunk abba is, hogy kézjegye leginkább kísérletező hajlamában érhető tetten, a Frantz mégis túl erős elrugaszkodás, túlzottan szakmázós visszafordulás a klasszikus stílusok fekete-fehér eleganciájához. Emellett pedig egy megejtő, egyszerűnek álcázott, ám kisebb meglepetésekkel szolgáló női történet, mellyel hasonlóan könnyű azonosulni, mint a filmtörténet más nagy női drámáival.

Frantz

Az első világháborús traumából éledező Németországban indul a cselekmény, fiktív címszereplője a fronton elhunyt Frantz, akinek emlékétől sem jegyese, Anna (Paula Beer), sem a titkokkal teli, ráadásul francia Adrien Rivoire (Pierre Niney) nem tud szabadulni. A német kisvárosba látogató Adrient rejtélyes okoknál fogva kísérti Frantz, a múlt hajszolása közben pedig szoros kapcsolat alakul ki a francia „ellenség” és az elmagányosodott nő között. De hogy mennyire szoros, az akkor dől el, mikor Anna Párizsba megy, hogy felkeresse Adrient. Ezen a ponton meg is változik az addig csendes mederben folydogáló, finomkodó dráma, ugyanis a helyszín és a szereplők átalakulásával megmutatkozik Ozon valódi szándéka, mely a reményt felváltva kikerülhetetlenül hordozza magában a csalódottság és kiábrándulás lehetőségét, vagyis azt a meglepő végkifejletet, amely felülírja eredeti nézői hiedelmeinket.

Frantz

Ha Ernst Lubitsch filmjein mindig kimutatható volt az a bizonyos, titokzatos Lubitsch-touch, kicsit Ozon alkotásaira is elmondható ugyanez, ezt a filmet sem engedi ki saját bűvköréből, legyen az bármennyire is elrugaszkodott az olyan emblematikus Ozon-daraboktól, mint a Vízcseppek a forró kövön, a 8 nő, az Uszoda, az Angel, A házban vagy a Fiatal és gyönyörű. A Frantz leginkább a 8 nő és az Angel nyomdokain jár, már ami a stílusjáték szándékának felerősítését illeti (8 nő: musical és krimi, Angel: kosztümös melodráma stílus- és műfajimitáció), ám még ezeken is túlmutat, mert François Ozon kéznyoma csak bizonyos pontjain felismerhető. A kultúrtörténeti, főleg filmtörténeti utalások kifordítottságában viszont mindenképpen tetten érhető az „Ozon-touch”, különösen azzal szembesülve, hogy – megfigyelve karaktereit és a helyszíneit – a Frantz gyakorlatilag egy eltorzított Jules és Jim, melynek némely jelenete, a rendező szokásos fricskájaként, ráadásul felveti a queer-értelmezés lehetőségét, de csak annak számára, aki ismeri kedvenc eszközeit. Emellett a melodráma természetesen őt is megérintette, mert a filmen végig érződik a zsáner előtti főhajtás.


François Ozon rendezői portréja itt olvasható a prae.hu film rovatában.
 

Frantz

Feliratos, francia-német történelmi dráma, 113 perc, 2016

Rendező: François Ozon

Forgatókönyvíró: François Ozon, Philippe Piazzo

Szereplők: Pierre Niney, Paula Beer, Ernst Stötzner, Johann von Bülow

Bemutató dátuma: 2017. május 18.

Forgalmazó: Vertigo Média Kft.

Korhatár: 12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott!

nyomtat

Szerzők

-- Bükki Linda --


További írások a rovatból

Elizabeth Sankey és Andrea Arnold filmjei
James Mangold: Sehol se otthon

Más művészeti ágakról

Történeti gyökerek, előzmények és érdekességek
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés