bezár
 

film

2016. 02. 20.
Ki volt Gavrilo Princip?
66. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál, 2016. február 11-21.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Danis Tanović új mesterművel jelentkezett: a berlini versenyprogramban szereplő Halál Szarajevóban a bosnyák rendező legjobbja a Senkiföldje óta.

Grand Hotel-struktúrájú filmről beszélünk: a szarajevói Európa Hotelben egy rakás figura sereglik össze, éppen az I. világháború kitörésének 100. évfordulóját írjuk, 2014. június 28-át. A szóban forgó szálloda anyagi nehézségekkel küzd, az alkalmazottak 2 hónapja nem kaptak fizetést. Sztrájk készül, a felkelést Hatzida, a mosónő vezeti, lánya, Lamija recepciósként dolgozik. A hotel igazgatója magát Jacques Webert, a neves francia színészt fogadja – Tanović filmje épp az ő monológját dolgozza fel, amelyet Bernard Henri-Lévy állított színpadra a Szarajevói Nemzeti Színházban. A rendező szerint a színész monológja, melyből a film végén láthatunk részletet, és amely a tényleges színpadi előadásból származik, érintetlen maradt, minden más, az összes többi figura kálváriája azonban kitaláció. Például Gavrilo Princip fiktív, jelenkori leszármazottja, aki egy televíziós riporternővel pöröl: verbális, ideológiai csata ez, osztályharc is kibontakozik a szállodai vezetőség és a beosztottak között – direktorunk közben utal rá, sem a feljebbvalók, sem az alárendeltek nem jobbak egymásnál, mindkét tábort pusztán önző, individuális érdekek hajtják. Az uralkodó előjogokba kapaszkodik, kisstílű maffiózókkal végezteti el a piszkos munkát, a munkások kvázi Patyomkin-lázadása sehová nem tartó őrjöngés.

prae.hu

Halál Szarajevóban

Danis Tanović: Smrt u SarajevuMort à Sarajevo,  Death in Sarajevo (Kép: © Margo Cinema & SCCA/pro.ba)

Napjainkban nincsenek éles frontvonalak, az új Gavrilo Principeknek nincs kire tüzet nyitniuk („Semminek nincs értelme” – hangzik el mintegy vezértételként), így nem meglepő, ha egy fegyvert szorongató, de azt nem használó egyén véletlenül, az események totális áldozataként végzi hullaként, vagy ha a nagy hisztéria képi metaforáját az üres hall folyosóján csatangoló igazgató, netán szennyes ruhák képezik. Hiába megy a csörte arról, Princip hős volt-e vagy csak gyilkos, bonyolódjon bár párbeszéd arról, hogy Ferenc Ferdinánd uralkodó volt-e vagy csak erőszakos megszálló, a frontvonalak elmosódása a kisember totális tehetetlenségének jelölője, a tragikomikusra hangszerelt káosz leképződése.  

Soy Nero

Rafi Pitts: Soy Nero

Rafi Pitts migránsdrámája, az I Am Nero kimondottan egyenetlen alkotás. Ígéretes nyit, sallangmentes bevándorló-ábrázolást ígér, és a két részre osztható drámaiatlan cselekmény még jóval kecsegtet. Az Amerikában, a főszereplő testvérének fényűző Beverly Hills-i villájában bonyolódó kb. 1 órában még hat a „sehol nem jobb, mindenütt ugyanúgy csak ténfergés, bizonytalanság vár ránk” dramaturgia, és ennek eszköztelensége, a sivatagi, katonás etap azonban hol suspense-ben gazdag, hol szimplán unalmas – Pitts aránytalanul dirigál, határozatlansága nem segít filmjén, jóval inkább gyengíti azt.

 

Borítókép, négyzetes lead kép: Danis Tanović: Smrt u SarajevuMort à SarajevoDeath in Sarajevo (Kép: © Margo Cinema & SCCA/pro.ba)

Főoldali kép: Rafi Pitts: Soy Nero

nyomtat

Szerzők

-- Szabó Ádám --


További írások a rovatból

Az Oscar-jelölt A zuhanás hangja című filmről
Darren Aronofsky: Rajtakapva
Gareth Edwards: Jurassic World – Újjászületés

Más művészeti ágakról

Áfra János Kitakart anyám című kötetének bemutatójáról
Visky András Illegalisták című új regényének bemutatójáról
Vészits Andrea Ábris és az azúrkék patkány című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés