bezár
 

art&design

2015. 06. 30.
Batman és az aranykor héroszai
Batman különszám: Bábel tornya
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A hazai újságárusok polcain hosszú kényszerszünet után ismét találni Batman-képregényt, ami Grant Morrison érájával veszi fel újra a fonalat. A sorozat tavalyi különszámát – amely valójában egy Batmant középpontba helyező Igazság Ligája-történet – viszont nem ő írta, Mark Waid négyrészese mégis rengeteg szállal kötődik az „angol fenegyerek" írásaihoz.

A 90-es évek első felében a nagy képregénykiadók sorozatait eluralta az olcsó hatásvadászat. A nyomdatechnológia fejlődésének köszönhetően a harcok még látványosabbak, még eszképistábbak lettek, sorra jelentek meg vagy futottak fel a bad-ass antihősök (Spawn, Megtorló, Rozsomák stb.), a hangzatos események (tucatnyi Pókember-, Batman- és Superman-másolat jelent meg, minden hős eposzi halált halt), elszaporodtak a variant coverek, miközben a klasszikus történetmesélés pár kivételtől eltekintve többnyire háttérbe szorult a mainstream piacon. Ezzel párhuzamosan az indulása után már többször újraindított Igazság Liga már csak árnyéka volt önmagának, a DC legikonikusabb hősei, az alapító tagok alig-alig tűntek fel a sorozatban, miközben a másodvonalbeli karakterek szappanoperája is érdektelenné vált az új írók kezében. Ebből az enyészetből robbantotta ki a csapatot Grant Morrison négy éves történetfolyama, és az új Igazság Liga-sorozat, az 1997-ben startolt JLA, ami az alapító tagokat (Superman, Batman, Zöld Lámpás, Flash, Wonder Woman, Aquaman, Marsbéli fejvadász) helyezte középpontba.

prae.hu

JLA

Morrison-éra: Morrison sorozata átmenetet képez a 90-es évek első felének bugyuta gimmickjei és a 2000-s évek „szélesvásznú” képregényei között. Morrison, megtartva a korszak 70-es, 80-as évekkel való általános szembefordulását, nem foglalkozik a hősök magánéletével, pszichológiájával, hanem mibenlétüket, képességeik határát vizsgálja, és teljes mértékben a világ megmentésére fókuszál. Sosem finomkodik, és a legkülönfélébb krízisek közepébe dobja bele a csapatot, miközben a hősök aranykori mivoltára (miszerint a DC hősei sokkal inkább Istenek, mintsem emberek) is folyamatosan reflektál. A szuperhősöknek marslakókkal, félresikerült szuperkatonákkal, szuperintelligens ellenfelekkel, világok elpusztítására törő entitásokkal, új Istenekkel, gonosz dzsinnekkel és gőgös főangyalokkal kell felvenniük a harcot.

Morrison sorozata mintha tökéletes inverzét adná Kurt Busiek pár évvel későbbi – ugyancsak körülrajongott – Bosszú Angyalai sorozatának, ahol épp a világ megmentése vált másodlagossá a csapattagok belső gondjaihoz, egymáshoz való viszonyához képest. Morrison Istenként tekint hőseire, akiknek nincs is nagyon magánéletük, és ha mégis, az inkább csak nyűg a különböző világégések között. Egyedül a jellemvonásokat húzza alá, így lesz Supermanből mindig optimista cserkész, Batmanből mindig gyanakvó stratéga, a Marsbéli fejvadászból megfontolt bölcs, az új Zöld Lámpásból és Zöld Íjászból pedig folyton önbizalomhiányos karakter (lévén, hogy mindketten próbálnak felnőni elődjük „isteni híréhez”). A sorozat párhuzamot húz a mitológia és a DC hősei között (Superma=Zeusz, Flash=Hermész, Batman=Hádész stb.), így a liga a Holdra(=Olimposz) költözteti főhadiszállását, és amerikai helyett nemzetközivé kiáltja magát, ám a későbbiekben jóval nagyobb, univerzumokon, alternatív valóságokon és dimenziókon átívelő konfliktusokat kell megoldjon. A sorozatban „igazi” Istenek is megjelennek, akik egyfajta jóslatként vetítik előre, hogy a jelenkor szuperhősei a Földön egy még újabb isteni generáció előfutárai.

JLA

Morrison tisztában volt vele, hogy az aranykor sótlan szuperhőseivel nehéz azonosulni, ezért teljesen más oldalról fogta meg a befogadókat. Nincs mélylélektan, mint Morrrison nagy klasszikusában, az Arkham Elmegyógyintézetben, hanem mesterien szőtt, rengeteg kreativitást felvonultató akció van. Morrison Igazság Ligájában nem csapatdinamika, hanem különböző frontok vannak, a hősöknek egyszerre több helyen kell felvenni a harcot, a látványos bunyókat azonban pár oldalanként megszakítja egy újabb és egy újabb csavar. Morrison nem teketóriázik, nem késlelteti őket, hanem rögtön az olvasó arcába vágja, az eposzi történetszövést pedig a kaotikus panelkezelés is felhívja a figyelmet rá, hogy Morrisonnál rengeteg az egymásba belógó képkocka, illetve ki nem használt tér, ami egyértelmű előjele a „szélesvásznú” képregények hamarosan bekövetkező térhódításának, ami azóta teljesen sztenderddé is vált az amerikai képregényekben (Geoff Johns nálunk is megjelent Zöld Lámpása azonban ebből is mintha kiemelkedne kicsit, a maga űrközi hullámvasútjával és alapos mitológiateremtésével).

Morrison majdnem 4 éven keresztül írta a JLA-t, amit csak rövid időre szakított meg egy-egy vendégíró. Érája nem teljesen egybefüggő, viszont csak az egészet egyben olvasva fejti ki a hatását, ezért logikus lépésnek tűnhet a Kingpin Kiadó részéről, hogy nem az igazán meghatározó, hanem az azt követő korszakból választott ki egy történetet a tavalyi Batman különszámhoz, ráadásul az egyetlen olyan sztorit, aminek a középpontjában Batman áll, és a Liga aktuális főellensége is egy Batman-nemezis.

JLA

Waid-éra: Morrisontól Mark Waid vette át a stafétát, aki egyébként is sokat ólálkodott a Liga környékén (ő írta a sorozat újraalakulását elmesélő minisorozatot, illetve többször is beugrott egy-egy szám erejéig). Waid követte (illetve támogatta, lásd az 1996-ban általa írt Kingdom Come-ot) a Morrison által kijelölt utat (érdekes, hogy később Joss Whedon is ugyanígy tett az ugyancsak Morrisontól megörökölt, teljesen új alapokat teremtő X-Mennel, lásd a Marvel+-t), és meghagyta a hét alapító tagot főszereplőnek, de – ahogy azt első története, a Bábel tornya is mutatja – visszavett a Morrison féle megalomániából. Kevésbé nagyratörő, de annál szürreálisabb veszélyekkel (nyelvek összekeveredése, megelevenedő tündérmesék, szétváló identitások) állította szembe a ligát, és emberként, csapatként is elkezdett velük foglalkozni.

A Morrison féle JLA egyik legnagyobb erénye volt, hogy a Liga egyetlen halandó tagjának, Batmannek is létjogosultságot adott a félistenek között, aki sokkal inkább kivételes logikájával és észjárásával volt a csapat segítségére, semmint harci tudásával. Waid ezt a vonalat vitte tovább a Bábel Tornyában, amikor a csapat tagjairól összegyűjtött adatok rossz kezekbe kerülnek. A Waid-éra kiindulópontja a Batman paranoid viselkedéséből kibontakozó, csapaton belüli bizalmatlanság, és ezzel tulajdonképpen be is zárta a JLA első számával megkezdett kört. A hősöket nem a világuralomra törő ellenségeik, hanem saját önhittségük és megosztottságuk győzi majd le, még ha most sikerül is felülemelkedniük ezeken.

JLA

Bár a JLA sorozat még több évig futott töretlenül, az utolsó számokban a holdon álló Őrtorony megsemmisülése (Crisis of Confidence) szimbolikusan is véget vetett az Igazság Ligája egyik legmeghatározóbb korszakának, ahol a hősök isteni erejüket isteni küldetések megoldására fordították. Ugyanakkor ez a történet volt az egyik utóhatása az Identity Crisis című minisorozatnak, ahol a korábban istenként tisztelt hősöket Brad Meltzer író lerántotta a mocsokba, kiteregette a szennyesüket, és olyan titkokat fedett fel róluk, melyek semmiképp sem méltóak az aranykor makulátlan hőseihez. Ennek a történetnek a tudatos továbbgondolása, illetve a Waid által már a Bábel tornyában is megfogalmazott kérdéseknek még grandiózusabb, még eposzibb újrahasznosítása az Infinite Crisis című DC-crossover, ahol a hősök legnagyobb ellenségévé szimbolikus értelemben és gyakorlatilag is saját maguk válnak. Ha a három krízissztori közül csak az egyik is megjelenne itthon, az kézenfekvő folytatása lehet a Bábel tornyának.

 

Batman különszám #1: Bábel tornya (2014)
Írta: Mark Waid
Rajzolta: Howard Proter
Az eredeti kiadványok címe: 
JLA #43–46 (A cikk a JLA 1–60., és a 115–119. számokkal foglalkozik)

nyomtat

Szerzők

-- Dani Áron --


További írások a rovatból

Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
Megnyitóbeszéd Augusztinyi Fruzsina kiállításához
art&design

Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán
Kurátori bevezető

Más művészeti ágakról

Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben
irodalom

Beszámoló a Margó utolsó napjáról
Elizabeth Sankey és Andrea Arnold filmjei


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés