bezár
 

zene

2011. 10. 08.
Mókus és a Taó
Kováts Kriszta és Szirtes Edina Mókus: Tao Te King, MÜPA, 2011 szeptember 24
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Mókus és a Taó Amerre nézek, zenészarcok – jegyeztem meg magamnak a MÜPÁ-ban, a Fesztivál Színház nézőterén ülve, Kováts Kriszta és Szirtes Edina Mókus közös produkciója, a Tao Te King kezdete előtt. Márpedig, aki vállalja a szúrós szemű szakmaibeliek előtt való megméretést, az magasra helyezte a mércét.
Klasszikus kedvencek 2018.
Igazi hangverseny-atmoszférát teremt, ha a kezdés előtt, a sötét színpadra szám szerint kilenc művész vonul fel, hogy némán elfoglalja a helyét. És nem túlzás hangversenyről beszélni a Tao Te King esetében: a nagyjából másfél órás előadást egyszerre nevezhetem crossover koncertnek és kamarahangversenynek.

A produkcióban brácsa-cselló-hegedű betétek, effektezett hegedűimprovizációk és elektronikus kísérettel ellátott a capella részek váltakoztak, így a hangszerelés finoman szólva merésznek nevezhető. Az éles váltások mégsem szakították meg az előadás szövetét, köszönhetően a gépiesített és akusztikus zenét is elbíró, örökérvényű szövegnek, és nem utolsó sorban a hátteret állandóan mozgásban tartó, vászonra vetített festékanimációnak, a vízfestékből folytonosan kibontakozó alakzatoknak.

Mókus zenéje egyszerre élt a kortárs atonalitás és a megnyugtatóan harmonikus hangzásvilág eszközeivel. Weöres Sándor Tao Te King fordítása ugyan tele van zeneiséggel, mégis kihívást jelent a szöveg prozódiájának megőrzése, a hiteles megzenésítés. Márpedig Lao Ce költeményeiből, az egyszerűségében és költőiségében is megkapó ősi kínai bölcseletből ezen az estén igen nagy adagot kapott a közönség, aminek a befogadása és (legalább részben) megemésztése nem kis feladat. A három, karakterében teljesen eltérő női hang (Kováts Kriszta, Andrejszki Judit és Szirtes Edina Mókus) lehetőségeit a szólók és a többszólamú részletek pedig tökéletesen kiaknázták.



Külön szót érdemel Lantos Zoltán, az ő elmaradhatatlan effektes dobozával és a kompozíciókba időnként tökéletesen beolvadó, máskor bennük egészen sajátos szigetet alkotó “megszólalásaival”. A koncert egyik legemlékezetesebb pillanata volt Mókus és Lantos improvizációs felelgetése a hegedűn, ám különleges élmény volt kettejük között az énekes-hegedűs, rögtönzött párbeszéd is.

Nem sokat váratott magára a pillanat, amikor Zoli magához vette az Indian violint, és bár a műsornak ebbe az egységébe kicsit nehézkesebb volt az átmenet, a verssorokat tagoló, késleltetett hegedűfutamokra a legkritikusabb nézőtársak is rábólintottak.



Az Út és Erény Könyvéből, az Öreg Gyermek örökérvényű gondolataiból a műsor végére talán csak egy-egy sor maradt meg a távozó közönségben. Amit azonban biztosan magunkkal vittünk, az a kilenc művész együttes alkotásának, színpadi jelenlétének az emléke: a virtuóz szólók és összehangolt szólamok csodája, az együtt zenélők tisztelete egymás és a feldolgozott klasszikus szöveg iránt.

A műsoron:

Tao Te King

Versek: Lao Ce (Weöres Sándor fordításában)

Közreműködött:

Kováts Kriszta – ének, rendezés
Szirtes Edina Mókus – ének, hegedű, zeneszerzés, hangszerelés, Andrejszki Judit – ének
Lantos Zoltán – hegedű
Hegyaljai-Boros Zoltán – brácsa
Kertész Endre – gordonka
Földes Gábor – elekronikus kíséret, zenei effektek, programozás, Ruttka Andrea – festék- és fényanimáció

http://www.kovatsmuhely.hu/
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Burns Katalin --


További írások a rovatból

Carmen az Erkel Színházban
A zenészgörcs, avagy fokális disztónia kezelése
Zenevilágnapi képeslap, 2018
PHILharmony - a kendőzetlen kritika, 1. rész

Más művészeti ágakról

art&design

Az együttélés módozatai Az együttélés módozatai
Modern Evolúció – séta ember, állat és növény háromszögében - Galériatúra a Budapest ArtWeek rendezésében
A HUBBY a B32 Galéria és Kultúrtér színháztermében
irodalom

Soá utolsó túlélői után csak szövegeik maradnak velünk Soá utolsó túlélői után csak szövegeik maradnak velünk
Clara Royer Kertész Imre élete és halálai című könyvéről beszélgetett a szerzővel Schein Gábor és Szegő János


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés