bezár
 

zene

2011. 04. 03.
200 éve európai - a Pannon Filharmonikusok budapesti bérletsorozata
2011. április 8-án, pénteken, 19:30-tól
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A modern lengyel zene nagy mestere, a világ zenei életének élvonalába tartozó Krzysztof Penderecki (1933) az 1970-es évek második felében végleg hátat fordított az avantgárdnak. Ezzel – a hagyományokat vállaló lépéssel – egyik példaadója lett az európai neoáramlatnak.

prae.hu

Penderecki nagy áttörését az 1980-ban komponált II., Karácsony-szimfónia jelentette, amelyben amellett, hogy a késő romantikus zene, Bruckner, Reger – Wagner nyomán kialakított – tradícióit is vállalta, hatalmas meglepetést keltett három kulcsfontosságú helyen is a Stille Nacht kezdetű karácsonyi dal idézetével.

Az azóta komponált Penderecki-szimfóniák sora igazolta, hogy az újra megtalált romantikus hang a közönség és részben a szakma elismerését is kivívta, így nem csoda, hogy a mester maga is szívesen vállalkozott fordulatot jelentő műve vezénylésére. Penderecki, a karmester elsősorban saját műveinek hivatott tolmácsolója, de a szerzők között, akiknek a műveit szívesen és hitelesen vezényli, kiemelkedő helyen áll Dmitrij Sosztakovics (1906–1975) is, leginkább az 1939-ben komponált VI., h-moll szimfóniájával.

Krzysztof Penderecki

1933. november 23-án született a lengyelországi Devicában, zeneszerzést Franciszek Skolyszewskinél kezdett tanulni. A Krakkói Konzervatóriumban Artur Malawski és Stanislaw Wiechowicz volt a tanára, 1958-ban fejezte be tanulmányait, majd ugyanitt professzorrá lépett elő. 1966 és 1968 között Penderecki az esseni Folkwang Hochschule für Musik-ban tanított. 1968-ban ösztöndíjat kapott a német akadémiai szervezettől, a DAAD-tól. 1972-ben a Krakkói Konzervatórium rektorává nevezték ki.

Első nemzetközi fellépésére 1959-ben került sor a Varsói Őszi Fesztiválon, ahol a II. Nemzeti Fiatal Zeneszerzők Versenyén első díjat nyert műveinek egyikét, a Strófákat vezényelte. A másik két díjnyertes műve a Dávid zsoltárai és az Emanations.

1959-ben komponálta A hirosimai áldozatoknak című elégiáját, amely művéért UNESCO-díjat is kapott. A darabot sorozatos sikerek követték: 1960-ban a Donaueschinger Musiktage keretében az Anaklasis, a következő évben a Polymorphia, a Phonograms, a Psalmus és 1966-ban a Szent Lukács Passió, pályájának első nagy műve a kölni dóm 700. évfordulójára. A művet 1966. március 30-án mutatták be, Penderecki “újjászületett” e napon: az előadás fordulópontot jelentett a karrierjében, a legelismertebb művésszé emelve az alkotót Igor Stravinsky óta.

A következő évben alkotta meg - szintén nagy sikerű - kórusművét, a Dies Irae-t, ismertebb nevén az Auschwitz Oratóriumot.

1968-69-ben írta első operáját, a Loudon ördögei-t a Hamburgi Állami Operaház megrendelésére, melyet 1969-ben mutattak be, azóta pedig számos alkalommal játszottak, s amely lemezen is megjelent.

Következő nagy műve az Utrenja, melynek első részét, a Krisztus sírba helyezését 1970-ben mutatták be az altenbergeri katedrálisban, második részét, a Krisztus feltámadását egy évvel később a münsteri katedrálisban.

1970-ben az ENSZ részére komponált oratorikus művet. A Cosmogonia bemutatóját királyok, állam- és kormányfők tették tüntették ki jelenlétükkel, és a kritika nem győzte dícsérni a rendkívül eredeti, brilliáns darabot.

1971-ben Zubin Mehta számára írta a De natura sonoris No. 2. című művét, amelyhez, az 1966-ban komponált, azonos című darab szolgált alapul.

1972-től kezdte meg karmesteri pályafutását, azóta a világ minden jelentősebb koncertpódiumán vezényelt már.

1972 és 1978 között a Yale University School of Music professzora volt. Első szimfóniáját 1973-ban fejezte be, ő maga vezényelte a bemutatót az angliai Peterborough-ban.

A Canticum Canticorum Salomnis megkomponálása után írta meg a Magnificat-ot, egyik legfontosabb művét basszus-szólóra, énekegyüttesre, két vegyeskarra, fiúkórusra és zenekarra.

A Salzburgi Katedrális 200. évfordulójára való emlékezés alkalmából íródott művet a szerző maga dirigálta a világpremieren, az 1974-es Salzburgi Ünnepi Játékokon.

Második színpadi műve, az Elveszett paradicsom Christopher Fry egy – Milton nyomán írt - librettóján alapul, 1978-ban mutatták be a chicagói Lyric Operában. 1979 januárjában a milánói Scala pódiumán vezényelte a darabot, majd a Vatikánban is, II. János Pál pápa meghívására.

A műsoron:

Pannon Filharmonikusok
2011. április 8. Művészetek Palotája

Penderecki: II. szimfónia
Sosztakovics: VI., h-moll szimfónia, op. 54

Vezényel: Krzysztof Penderecki



nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Musica Moralia a Dugattyúsban
Avagy a svédek operába mennek – a Così fan tutte Uppsalában
Heo Yoon-jeong koreai citeraművész koncertje az Eiffel Műhelyházban
Ki marad, ha Shady eltűnik?

Más művészeti ágakról

színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés