art&design
2008. 09. 03.
Fordulat a Vasarely-meny képlopási ügyében
MTI
Hamisnak bizonyulhat a Victor Vasarely festőművész menye ellen az Egyesült Államokban a chicagói ügyészség által betörés és képlopás címén emelt vád, miután egy ellenkeresetben bebizonyosodott, hogy az asszony a saját tulajdonába tartozó festményeket próbálta visszaszerezni - írta szerdán a Libération című francia napilap.
A magyar származású világhírű festőművész menyét június 20-án tetten érték, amint több százezer dollár értékben festményeket próbált titokban elvinni Chicago egyik raktárépületéből. A 61 éves Michele Taburno-Vasarely azonnal visszautasította az ellene felhozott képlopási vádat és azt hangoztatta, hogy saját képeit akarta áthelyezni ugyanabban az épületben egy másik raktárba.
A Libération beszámolója szerint az amerikai rendőrség múlt pénteken több mint száz Vasarely-képet foglalt le Thomas Monahan chicagói műkereskedő galériájában. A férfi a közelmúltig baráti viszonyt ápolt a festőművésznek a városban négy évvel ezelőtt letelepedett menyével.
Akkor vesztek össze, amikor az asszony az általa a műkereskedőre bízott 15 Vasarely-festmény árát követelte. Monahan ugyanis lecserélte a lakatot azon a saját nevére kibérelt raktárépületen, amelyben az ajánlatára a meny a tulajdonába tartozó legjelentősebb Vasarely-gyűjteményt elhelyezte. Miután a műkereskedő tíz hónapig nem engedte az asszonyt saját képei közelébe, az június 20-án egy lakatossal érkezett a helyszínre, hogy gyűjteményét egy másik raktárhelyiségbe szállítsa át. Az óvatlan asszonyt "tetten érték": betörés és képlopás vádjával indult ellene eljárás.
Michele Taburno-Vasarely azonban ellentámadást indított és polgári peres eljárásban követelte jogos tulajdona visszaszolgáltatását, amit a bíróság el is rendelt. A műkereskedő azonban a raktárt addigra már kiürítette és a képeket galériájában szállította át. A bíróság augusztus 19-én elrendelte valamennyi kép lefoglalását. A rendőrök a galériában megtalálták azokat a műkereskedő tulajdonába tartozó festményeket is, amelyeket a férfi a "betörés" nyomán nyilváníttatott eltűntnek. A többi képről Monahan elismerte, hogy nem tartoznak a tulajdonába, a bíróság pedig felszólította, hogy valamennyit azonnali hatállyal szolgáltassa vissza Michele Taburno-Vasarelynek. A műkereskedő azt vallotta, hogy az ügy hátterében Pierre Vasarely, a festőművész egyetlen unokája áll, akivel többször is találkozott. Pierre ugyanis 11 éve pereskedik a Vasarely-örökségen elhunyt édesapja második feleségével, Michele Taburno-Vasarelyvel. A "képlopás" ennek a viszálynak a legújabb epizódja.
Az "op-art feltalálója", a maga idejében az egyik legsikeresebb franciaországi kortárs alkotó 1300 eredeti művet, valamint 18.000 szitanyomatot hagyományozott az általa Aix-en-Provence-ban létrehozott alapítványra. Ezek nagyobb részének azonban nyoma veszett, miután döntőbírósági eljárással felosztották a gyűjteményt a családtagok között, akik azóta is egymást vádolják csalással és lopással.
A franciaországi perekben a következő tárgyalást szeptember 11-re tűzte ki az Aix-i bíróság. Éppen arra a napra, amikor Michele Taburno-Vasarelynek Chicagóban kell a bíróság előtt az ügyészség képlopási vádjaira válaszolnia.
A Libération beszámolója szerint az amerikai rendőrség múlt pénteken több mint száz Vasarely-képet foglalt le Thomas Monahan chicagói műkereskedő galériájában. A férfi a közelmúltig baráti viszonyt ápolt a festőművésznek a városban négy évvel ezelőtt letelepedett menyével.
Akkor vesztek össze, amikor az asszony az általa a műkereskedőre bízott 15 Vasarely-festmény árát követelte. Monahan ugyanis lecserélte a lakatot azon a saját nevére kibérelt raktárépületen, amelyben az ajánlatára a meny a tulajdonába tartozó legjelentősebb Vasarely-gyűjteményt elhelyezte. Miután a műkereskedő tíz hónapig nem engedte az asszonyt saját képei közelébe, az június 20-án egy lakatossal érkezett a helyszínre, hogy gyűjteményét egy másik raktárhelyiségbe szállítsa át. Az óvatlan asszonyt "tetten érték": betörés és képlopás vádjával indult ellene eljárás.
Michele Taburno-Vasarely azonban ellentámadást indított és polgári peres eljárásban követelte jogos tulajdona visszaszolgáltatását, amit a bíróság el is rendelt. A műkereskedő azonban a raktárt addigra már kiürítette és a képeket galériájában szállította át. A bíróság augusztus 19-én elrendelte valamennyi kép lefoglalását. A rendőrök a galériában megtalálták azokat a műkereskedő tulajdonába tartozó festményeket is, amelyeket a férfi a "betörés" nyomán nyilváníttatott eltűntnek. A többi képről Monahan elismerte, hogy nem tartoznak a tulajdonába, a bíróság pedig felszólította, hogy valamennyit azonnali hatállyal szolgáltassa vissza Michele Taburno-Vasarelynek. A műkereskedő azt vallotta, hogy az ügy hátterében Pierre Vasarely, a festőművész egyetlen unokája áll, akivel többször is találkozott. Pierre ugyanis 11 éve pereskedik a Vasarely-örökségen elhunyt édesapja második feleségével, Michele Taburno-Vasarelyvel. A "képlopás" ennek a viszálynak a legújabb epizódja.
Az "op-art feltalálója", a maga idejében az egyik legsikeresebb franciaországi kortárs alkotó 1300 eredeti művet, valamint 18.000 szitanyomatot hagyományozott az általa Aix-en-Provence-ban létrehozott alapítványra. Ezek nagyobb részének azonban nyoma veszett, miután döntőbírósági eljárással felosztották a gyűjteményt a családtagok között, akik azóta is egymást vádolják csalással és lopással.
A franciaországi perekben a következő tárgyalást szeptember 11-re tűzte ki az Aix-i bíróság. Éppen arra a napra, amikor Michele Taburno-Vasarelynek Chicagóban kell a bíróság előtt az ügyészség képlopási vádjaira válaszolnia.
További írások a rovatból
Riport a Honey, have you ever heard of “zacskós-tej-tartó”? című kiállítás kurátoraival, Mayer Kittivel, Novák Piroskával és Viski Noémivel
Más művészeti ágakról
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről