art&design
2013. 05. 06.
Alkotó próféták a Próféta Galériában?
Bodó Csaba és Szuromi Imre alkotók a sok közös vonás ellenére igen különböző látásmóddal rendelkeznek, erről a Próféta Galériába ellátogatva 2013. május 8. és június 7. között mindenki maga is megbizonyosodhat.
Bodó Csaba alkotói tevékenysége nem szorítkozik a plasztika területére, hiszen nagy mennyiségű grafikai munkája és festménye is érdeklődésre tarthat számot, Szuromi Imre művészetét pedig leginkább a „architektonikus szürrealizmus” névvel lehetne jellemezni – már amennyiben létezne ilyen kategória.
Bár más és más módon, mégis mindkettőjükre hatott a szentendrei festészet hagyománya. Míg Bodóra Ország Lili festészete és Brancusi szobrászata, Szuromi festészetére leginkább Vajda Lajos, Deim Pál és Kondor Béla munkássága és formanyelve tett nagy benyomást.
A két művészt nagyon hasonló kérdések foglalkoztatják: a kereszténység évezredes hagyományokra visszatekintő motívumkincsét felhasználva és átértelmezve fogalmazzák meg képeik és szobraik által a személyes viszonyukat a transzcendenshez. Mindkettőjük vizuális világában megjelenik az emberi létezés meghasadtságának, törtségének és tökéletlenségének kérdése. Olyan ösztönös alkotókról van szó, akikből az imaginációk sokszor öntudatlanul, automatikusan szakadnak fel és hagynak nyomot a vászon, a papír, vagy a kő felületén.
Bár más és más módon, mégis mindkettőjükre hatott a szentendrei festészet hagyománya. Míg Bodóra Ország Lili festészete és Brancusi szobrászata, Szuromi festészetére leginkább Vajda Lajos, Deim Pál és Kondor Béla munkássága és formanyelve tett nagy benyomást.A két művészt nagyon hasonló kérdések foglalkoztatják: a kereszténység évezredes hagyományokra visszatekintő motívumkincsét felhasználva és átértelmezve fogalmazzák meg képeik és szobraik által a személyes viszonyukat a transzcendenshez. Mindkettőjük vizuális világában megjelenik az emberi létezés meghasadtságának, törtségének és tökéletlenségének kérdése. Olyan ösztönös alkotókról van szó, akikből az imaginációk sokszor öntudatlanul, automatikusan szakadnak fel és hagynak nyomot a vászon, a papír, vagy a kő felületén.
További írások a rovatból
Hermann Zoltán: "Odaát" című kiállítása nyomán (Semmelweis Szalon, Budapest, 2025. 10. 15. – 11. 13.)



