bezár
 

zene

2015. 09. 08.
Farkas Ferencre emlékezünk
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kamarakiállítással és konferenciával emlékeznek a 20. századi magyar zenetörténet kiemelkedő alakjára, a 110 éve született Farkas Ferenc zeneszerzőre (1905-2000) az Országos Széchényi Könyvtárban.

A könyvtár VI. emeleti zeneműtárában csütörtökön megnyíló kiállítás Farkas Ferenc szerzői hagyatékának legizgalmasabb dokumentumaiból válogat. A példás rendben megőrzött hagyaték idén került a nemzeti könyvtárba a komponista fia, Farkas András karmester ajándékaként. A szélesebb nyilvánosság most ismerheti meg először e gazdag gyűjtemény néhány kiemelkedő dokumentumát.
    

prae.hu

A tárlat megnyitójaként csütörtökön délelőtt a nagyközönség előtt is nyitva álló félnapos konferenciát rendeznek, amely hat előadáson keresztül hívja fel a figyelmet a Farkas-életmű néhány izgalmas vonására. A témák között szerepel Farkas tanári tevékenysége, zenei "polihisztorsága" és hatékony "menedzser-szemlélete"; ismertebb kompozíciói közül pedig szó esik a máig népszerű Gyümölcskosár-ciklusról (Weöres Sándor verseire), az 1950-ben Kossuth-díjjal jutalmazott Csinom Palkóról és a Márai Sándor darabja nyomán komponált, Egy úr Velencéből című kései operáról - olvasható a könyvtár közleményében.
    

Farkas Ferenc önmagát ahhoz az "elveszett nemzedékhez" sorolta, amelynek életpályáját derékba törte a II. világháború és az azt követő évtizedek politikai bezártsága. Óriási életműve, kompozícióinak számtalan külföldi bemutatója és legendás tanári tevékenysége azonban cáfolni látszik ezt a csalódott önképet: a hosszú élete során többször is gyökeres változásokat hozó történelmi viharokkal dacolva végső soron rendkívül sikeres pályát futott be.
    

A zeneszerző számos kompozíciója konkrét megrendelésre született, így például jó néhány híres film - Emberek a havason, Gyöngyvirágtól lombhullásig, Két félidő a pokolban, Egri csillagok - zenéje fűződik a nevéhez. Farkas azonban hasonló felkérés nélkül komponált műveivel kapcsolatban is szívesen emlegette Szerb Antal "feladatművészet" kifejezését, arra emlékeztetve, hogy az alkotóművész számára a végső cél sosem lehet a puszta önkifejezés. "Feladatművész" a mottója a mostani kiállításnak és konferenciának is.
    

"Én azt a célt tűztem magam elé, hogy felélesszem a régi magyar zenét, valamint emléket állítsak költőknek és nagy egyéniségeknek. Kis magyar pantheonomnak nevezem több mint száz dalomat és kórusművemet, ahol a magyar költők versei élednek újjá" - fogalmazta meg élete végén egy interjúban.
    

A kiállítás november 28-ig tekinthető meg.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Ki marad, ha Shady eltűnik?
Richard Wagner Lohengrinje új köntösben a 150. Müncheni Operafesztiválon
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

Szombathelyi és agyagosszergényi napló
Az őszi Életünk lapszám rendhagyó bemutatójáról
Interjú Nemes Jeles Lászlóval
Gyerekirodalmi gyorstalpaló Romániából


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés