art&design
A megnyitón Bús Balázs, III. kerületi polgármester elmondta, hogy a kiállítás – véleménye szerint – az alkotói pályamunkák legjavának egy keresztmetszetét adja. A két alkotó külön teremben állította ki munkáit, ebből az elrendezésből pedig a férfi-nő kettőssége köszön vissza. István képei régebbi műveket, érzéseket idéznek a maguk szürreális, máskor groteszk, de mégis pontos formanyelvén. Anna textiljeinek különös geometriája szabad asszociációkra ad lehetőséget. A polgármester azt is hozzátette, hogy céljuk az is, hogy Észak-Budát feltegyék a kortárs képzőművészet térképére.
A kiállítás megnyitóján Oltai Kata művészettörténész egy lehetséges értelmezést adott a kiállításhoz. Eszerint két, autonóm alkotó állít ki külön térben, így Oltai először Regős István, majd Regős Anna munkáit igyekezett közelebb hozni a közönséghez.
![]()
Regős Istvánt sokan értelmezik a groteszk, a pop-art, a szürrealizmus vagy a naiv művészet felől, de hasonlították Anna Margithoz is. Itt azonban nem klasszikus művészettörténeti kérdések felől közelített Oltai Kata, hanem egy szellemi iskolát hívott segítségül, amely a hatvanas évek végén indult, és amely saját eredetét és jelenét dichotómiák és ellentétes pólusok szerint határozta meg – úgy mint a jó és a rossz, a férfi és a nő, a test és a lélek –, melyekhez értékhierarchiát is kapcsolt.
A címben megjelölt urbánus kifejezés hasonlóképpen egy nagyon erős dichotómiát jelöl, ahol város és a természet, az épített, művi kultúra és a természetes, eredeti szembeállítása sokáig életben tartott pólusok voltak. A városnak a kultúrtörténetben sokfajta reflexiója született, a civilizáció oázisaként magasztalták, ugyanakkor megvolt az az aspektusa is, hogy az elidegenedés, a szeszély, a bűnözés helyét jelölje. A város azonban mindezeknél sokkal több: az oktatás és a kultúra központja is, amelyet szabadság és változás jellemez, ugyanakkor hamis reményeket is kelthet, sok szörnyűség, kétségbeesés helyszíne is lehet.
A továbbiakban Oltai Kata felsorolt néhány olyan urbanisztikai elképzelést, melyek e kiállítás viszonyában is fontosak lehetnek. Ezek a várost olyan metaforaként használják, amely azt jelöli, hogy az ember és az adott civilizáció vagy társadalom hogyan jelöli ki a helyét a természet és a saját maga által létrehozott művi környezet között. A kiállítás szerinte azt az időszakot idézi meg, amikor is – a 19. század második felétől – a város egy épített környezet, amely inkább reprezentatív jellegű, s amely sokkal inkább a hatalmat képviseli, mint a természetet. A város egy társadalom önreprezentációja is, és Regős István képei nagyon erősen beszélnek erről az önreprezentációról, akár nemzetkarakterről.
Oltai Kata szerint a Biedermeier csendélet című kép azt a pillanatot kapja el, amit még nagyon jól lehet kötni klasszikus barokk elvekhez vagy a 17. századi holland festészethez, amely utóbbi társadalmi ideológiákat mutatott be a csendéleteken keresztül. Regős István képe ezt a polgári klasszikus csendélet-típust vezeti át a jelenbe, olyan háttérrel, amely egy kortárs várost ábrázol, építkezéssel, darukkal, azokon a helyeken, ahol eredetileg templomtornyokat látnánk.
![]()
A másik kiemelt kép az Alagút villanófényben volt, amely egy fotografált jelenetet ábrázol, s ahol egy fénykép készül éjszaka egy alagútról. Az értelmezés szerint ez egy tautológia lehetne, a lehetetlenség elfordítása. A festmény azt szemlélteti, hogy a fotográfia – amely kezdetben a hagyományos festészet felfogása mentén szerkesztette és képezte a valóságot –, hogyan alakult át a 60-as 70-es évek folyamán az orosz filmelmélet különböző montázselvei alapján.
Oltai szerint Regős István képeit nézve egy rafinált nemzetkarakter rajzolódik ki előttünk, amely alapján máshogy tekintünk bizonyos dolgokra
![]()
Regős Anna kiállításrészében két kiállítássorozat tekinthető meg. Oltai Kata a legfrissebb sorozatról beszélt, amelyben textilalkotások vannak bemutatva, s melyeknek kiindulási pontja a négyzetforma. Regős Anna hajtogatással és pliszírozással hoz létre különböző felületeket, ahol az élek válnak térképző alakzattá, és amelyek a 20. századi művészettörténet egy klasszikus tézisére utalnak vissza, az organikus és a művi pólusai közötti mozgásra. Az anyag fontos ideológiai tényező volt a képek létrehozásánál. Regős Anna a len anyagot választotta, amely egy makacs háztartási alapanyag: a választás tehát fontos visszanyúlás a lokális hagyományok viszonylatában. Regős látszólag maga alá gyűri az anyagot, nem csak pliszírozással és hajtogatással, hanem a festéssel, valamint azzal is, hogy egy klasszikusan képzőművészeti tárgyat – vagy legalábbis arra utaló tárgyat – hoz létre. A bauhaus, majd a concept textil formáiban szín- és formatanulmányokat láthatunk – de legalábbis vélünk látni. Azzal, hogy ezeket plasztik dobozban állítja ki, a len makacsságát emeli ki.
![]()
Urbánus szövetek - Regős Anna textilművész és Regős István képzőművész kiállítása
Esernyős Galéria (1033 Budapest, Fő tér 2.)
Megtekinthető április 5. és május 3. között
Fotók: Az Esernyős Galéria jóvoltából



