bezár
 

zene

2019. 04. 10.
Mozart-opera lesz az Eiffel Műhelyház első bemutatója
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A kairói lúd, avagy A rászedett vőlegény című Mozart-pasticcio ősbemutatójával kezdődik el vasárnap az előadások sora a Magyar Állami Operaház Kőbányai úti új integrált műhely-, raktár- és próbacentrumában működő új játszóhelyen, az Eiffel Műhelyházban.

A Németh Pál karmester és Ókovács Szilveszter főigazgató koncepciója mentén szervesen összekapcsolt két operatöredékből, A kairói lúdból és A rászedett vőlegényből készült művet Toronykőy Attila állította színpadra - áll a Magyar Állami Operaház közleményében.

prae.hu

Mint felidézik, Mozart a Szöktetés a szerájból megírását követő években tevékenyen foglalkozott a vígopera műfajával. Feltehetően ebből az időszakból való A rászedett vőlegény is, amelynek azonban csupán a nyitánya, néhány zenei részlete és librettója maradt fenn. Az 1784-ben keletkezett A kairói lúd figyelemreméltó fináléval, ám kevésbé erős szövegkönyvvel rendelkezik, amelyet Varesco abbé, az Idomeneo című Mozart-opera szövegkönyvírója jegyez.

A kairói lúd a kor divatja szerint egy szöktetéstörténet: az öreg Don Pippo márki lányát, Celidorát egy ellenszenves férfinak ígéri, és egy toronyba zárja, ahonnan csak a lány igaz szerelme, Biondello tudja kiszabadítani egy óriási műlúd segítségével. A darab végül talonba került Varesco abbé színházi világban való járatlansága és Mozart más munkái miatt. 

Az 1991-ben, Mozart halálának 200. évfordulóján megjelent összkiadást hallgatva Ókovács Szilveszterben merült fel a gondolat, hogy a Figaro házassága vagy a Don Giovanni zenei ötleteit előrevetítő, töredékességük miatt azonban szinte elfeledett operakezdeményeket egy darabbá lehetne kovácsolni. Az igazgató a koherens, színpadra alkalmazható mű elkészítése érdekében a régizene szakértőjéhez, Németh Pálhoz fordult. Ókovács Szilveszter feladata a szövegkönyvek egyesítése volt, a Savaria Barokk Zenekart alapító és vezető fuvolaművész-karmester pedig a hiányzó zenei anyagok kiegészítéseként Mozart más operáiból kölcsönzött áriákat, részleteket, vagy maga komponált zenét a fennmaradt szöveghez.

A darabot az Operában rendszeresen dolgozó Toronykőy Attila rendezi, aki egy korábbi, szegedi operatanszakos vizsgarendezésénél már foglalkozott A kairói lúddal. Az előadás látványtervezője Juhász Katalin, aki legutóbb tavaly, a Gördülő Opera Szerelmi bájital előadásán dolgozott a rendezővel, de a Figaro 2.0 vizuális megoldásai is az ő nevéhez fűződnek.

Don Pippo márkit Kovács István, a szerelemeseket segítő titkárát, Calandrinót Biri Gergely alakítja. Celidora szerepét Bakonyi Anikó, míg Biondellót Balczó Péter formálja meg. A további szerepeket Váradi Zita, Keszei Bori, Szerekován János és Fülep Máté éneklik.

A darabot a bemutatót követően az évadban még egyszer, április 18-án láthatja a közönség. 

Az Eiffel Műhelyházban az elmúlt héten megkezdődött, 100 napos próbaüzem alatt a 2018/19-es évadra meghirdetett előadások ingyenesen megtekinthetők, de regisztrációhoz kötöttek. Az érdeklődők jegyigényüket az Opera Értékesítési Centrumban, valamint emailben (jegy@opera.hu) jelezhetik.

Fotók: opera.hu

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Michael Haydn és Antonio Salieri Requiemje a Müpában
Avagy a svédek operába mennek – a Così fan tutte Uppsalában
Heo Yoon-jeong koreai citeraművész koncertje az Eiffel Műhelyházban
Richard Wagner Lohengrinje új köntösben a 150. Müncheni Operafesztiválon

Más művészeti ágakról

színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés