bezár
 

zene

2019. 08. 28.
Ha billeg a zongoraszék, ne elégedjünk meg vele
Kaposfest 2019.
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
Ha billeg a zongoraszék, ne elégedjünk meg vele A fesztivál meg meri mutatni a komolyzene könnyed arcát, mindenki megtalálhatta az ínyének megfelelő művet: a sötétebb hangulatot preferálóknak volt Sostakovics, a klasszikusok kedvelőinek Vivaldi és Mozart, a különlegességekre éhezőknek Martinu, és fesztiválhangulatra vágyóknak pedig Agustin Lara Granadája.

Ez előtt sok évvel voltam utoljára a kaposvári fesztiválon. Az ezt követő besűrűsödött események kapcsán sok változásra számítottam, azonban most aligha tudnék bármi ilyet kiemelni. Természetesen az előadói gárda megváltozott, de ugyanúgy színvonalas külföldi zenészeket hívtak meg a szervezők. A koncertek előtti műismertetők is éppúgy megmaradtak, ám Fazekas Gergely helyett már Tóth Endrét hallhattam, akitől többször is idézek az előadásán elhangzottakból. Ahogyan ezeken az ismertetőkön, úgy a koncerteken is minden alkalommal telt ház volt.

prae.hu

Az ottlétem alatt két koncerten vehettem részt, az első augusztus 14-én este volt, ahol 8 (!) darabot hallgattam végig a Kaposvári Református templomban. Vivaldi gordonkára írt g-moll kettősversenyét (RV 531), amiben az első szólamot Várdai István játszotta – a fesztivál egyik művészeti vezetője –, a második szólót pedig Camille Thomas francia csellista, akiket a Liszt Ferenc Kamarazenekar kísért Farkas Róbert vezényletével. Várdai hangszerén bódító, bőséges hangon játszott, ehhez képest Thomas teljesen másképp szólt: szárazabban, de teljesítménye nem maradt el az összképtől, megállta a helyét. A continuót játszó csembalista és csellista jól követte a szólistákat, tovább erősítve az előadás színvonalát.

Camille Thomas

Említésre méltó Giovanni Bottessini Gran Duo Concertante hegedűre, nagybőgőre és vonósokra írt műve, amely eredetileg két bőgőre írt mű, azonban a népszerűvé vált változatában az egyik bőgő szólamot egy hegedű vette át. A tipikus olasz operát idéző művet két erős zenei egyéniség adta elő. A hegedűszólamot Josef Špaček játszotta, a bőgő szólamot Uxía Martínez Botana. Špaček virtuozitása és magabiztos játékmódja mellett igazán elengedhettem magam. Botana szuggesztív bőgőjátéka nagyon élő és fantáziadús volt, végig figyelnem kellett rá, annyira sok ötlete volt a zenei anyaggal, amelyeket kiválóan kommunikált a közönség felé. Ez a darab is a fesztiválhangulatot erősítő könnyedebb művek közé tartozott.

Kaposfest

Majd Vivaldi négy hegedűre írt h-moll versenyműve (RV 580 ) következett, amely egyébként is a kedvenceim közé tartozik. A négy kiváló szólista hegedűjátéka hamisítatlan élményt nyújtott számomra; stílusát tekintve egybeforrt, ám külön-külön mégis egyedi játékmódokban gyönyörködhettünk.

A szünet után következett Weiner Leó Op. 29-es Románca, amely tovább erősítette a fesztivál egész heti műsorában korábban felbukkanó századfordulós francia zenék világát, amelyhez megfelelő asszociáció lehetett a kaposvári Szinyei Merse Pál munkáit bemutató kiállítás. Ebben a műben bebizonyosodik, hogy Weinernek valóban nem sikerült elhatárolódnia a francia úgynevezett impresszionista szerzőktől, ám minek zavartassuk magunkat emiatt, ha ennek köszönhetően Várdai István egy csodálatos interpretációját hallgathattuk meg. Ezt követően Lehár Ferenc Víg özvegyéből hallgathatta meg a közönség a Lippen schweigen szerelmi duettet Kristóf Réka és Kiss-B. Atilla előadásában. Meglepetést okozott az operettrészlet, melynek professzionális előadása bebizonyította, hogy e szempontból méltó helyet foglal a műsorban. Ennek ellenére úgy gondolom, hogy bár pozitív a szervezők igyekezete a minél szélesebben közönség felé való nyitásra, számomra csalódást okoz, hogy a hazai komolyzenei fesztiválok között az egyik leginkább számon tartott eseményen sok érdemes zenemű bemutatása háttérbe szorul, s helyettük egyfajta megalkuvásként a klasszikus zenei megélhetés oltáránál kompromisszumként jelennek meg a 'komolyzene' definícióját súroló darabok. Természetesen gondolhatnék arra, hogy nyár van, ráadásul az esemény maga egy fesztivál, így miért is kéne gyomorfektető művekkel terhelni magunkat? A koncert hátralevő részében ettől kezdve megállás nélkül folyt a fesztivál hangulat, Agustín Lara Granadáját egy kortárs zene követte, melynek szerzője a mű egyik szólistája is egyben, JP Jofre: Kettősverseny hegedűre és bandoneonra című teátrális művét hosszan ünnepelte a közönség.

A legérdekesebb zenei tapasztalatokat azonban a 15-én a  délelőtti koncerten szereztem, amelyen kettő különleges darabot is hallhattam. A koncert Fauré örökzöld négykezesével kezdődött, a Dolly szvittel (Op.56), amelyet Alexei Volodin és Edith Peña adott elő. Ezt követte egy számomra ezidáig ismeretlen cseh zeneszerző, Bohuslav Martinu 1924-ben írt kvartettje klarinétra, kürtre, üstdobra és csellóra. Martinu termékeny zeneszerző volt, műveit a jazz és a cseh-morva népzene inspirálta. Sokak szerint, ha Janáček a csehek Bartókja akkor Martinu a cseh Kodály. Érdemes meghallgatni első csellóversenyét is, ha felkeltette az érdeklődést valakiben a zeneszerző munkássága. Quartetjének első és harmadik tétele Stravinsky A katona történetét juttathatja eszünkbe, míg a második tétel a népballadák világát idézi meg a cselló szólóval. Dicséretre méltó ez esetben a darabválasztás, hiszen jogosan merül fel a kérdés, hogy vajon miért játsszák ilyen ritkán a szerző műveit?

Ezt követően Sosztakovics Op. 134-es Hegedű-zongora szonátáját hallgattam egy kiváló hegedűművész, Diana Tishchenko előadásában, zongorán Julien Quentin játszott. Bár egy zenész megjelenése mit sem számít egy mű hallgatása közben, mégis e két előadó színpadi látványa már előre bocsátotta, hogy itt nagyon különleges személyiségek bontakozhatnak ki a zenén keresztül. Tischenko játéka minden, a női előadóművészekkel szemben  – sajnálatos módon létező – sztereotípiát lerombolt. Erővel teli játéka megugrotta a darab intenzitásából adódó megpróbáltatását, példa értékű kivételes hangvétele mellett nem lehetett elveszteni a figyelmet.

Összességében, bár a műsor összetétele okozott némi türelmetlenséget számomra, mégis több páratlan zenei élménnyel gazdagodhattam a koncertek során. Talán az arányokon lehetne kicsit finomítani a komolyabb művek javára; ahogy Julien Quentin sem elégedett meg a billegős zongoraszékkel és újat kért ki a színpadra, én magam is remélem, hogy ezt az apró billegést jövőre már nem kell megtapasztalnom. 

cselló

Fotók: Mohai Balázs

nyomtat

Szerzők

-- Bartók Mária Hedvig --

A Soproni Egyetem építőművész mester szakán hallgató. Korábban 2016-ban a Bartók Béla Zeneművészeti Szakgimnázium klasszikus zongora szakán végzett, majd a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen design- és művészetelmélet szakirányon szerzett diplomát.


További írások a rovatból

Az Új Anya pécsi lemezbemutató búcsúkoncertje
Az ország legismertebb előadóival énekel együtt a gyermekkórus
Ki marad, ha Shady eltűnik?

Más művészeti ágakról

Vészits Andrea Ábris és az azúrkék patkány (Pagony, 2025) című kötetéről
Pintér Béla és Társulatának Kabuki című előadása az Átriumban
Macuie Maszasi A vulkán lábánál című kötetéről
Az ismeretlen Gyóni


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés