bezár
 

art&design

2020. 04. 04.
Virtuális múzeumok – itthon
Avagy az online kultúrafogyasztás, mint új alternatíva
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A vészhelyzet ideje alatt érvényes szabályozások következtében a magyar múzeumok is küzdenek a látogatóik megtartásáért. A probléma feloldására több múzeum és galéria is úgy döntött, kiállításainak ingyenes online elérésével propagálja a saját intézményének látogatását, mindezt otthonról.

A dinamikusan terjedő COVID-19 vírusjárvány miatt bevezetett szankciók a magyar kulturális életet is új megoldások keresésére sarkallták. Az intézmények belátták, hogy megannyi törölt vagy elhalasztott kulturális esemény, a múzeumok szigorúan korlátozott látogatási rendje, esetenként ideiglenes bezárása, valamint a kultúrafogyasztók szükségszerű izolációja nem béníthatja meg a kulturális élet működését. A probléma feloldására több múzeum és galéria is úgy döntött, kiállításainak ingyenes online elérésével propagálja a saját intézményének látogatását, mindezt otthonról.

Évek óta bevett gyakorlatnak számít, hogy egyes múzeumok a kiállításaikon látható alkotásokat online is közzé teszik, így azok bizonyos formában közvetlenül is elérhetők a honlapjaikon. A digitális világ kihívásai és az archiválási módszerek korszerűsítése következtében a magyar kulturális intézmények jelentős része rendelkezik már online tárlatokkal, virtuális gyűjteménnyel, letölthető tan- és segédanyagokkal, saját videó- és hanganyaggal, bloggal és egyéb tudományos fórummal. 

A Nemzeti Múzeum felhívásában virtuális múzeumi sétára invitál, ami egy eddig szokatlan, mégis sajátos élményt kínáló opció lehet azok számára, akik rendszeresen látogatták a múzeumot, illetve a hatékony távoktatás szempontjából praktikus lehetőséget nyújt a pedagógusoknak is. A Nemzeti közleménye szerint a böngészhető gyűjteményeikhez és tárgyaikhoz rövidesen elérhető tananyag is készül majd. Emellett az állandó kiállítások audio guide-ja is elérhető két részletben: az őskortól az államalapításig, valamint az államalapítástól a 20. század végéig. Továbbá saját YouTube-csatornáján megtalálhatók a múzeum által megtartott beszélgetések, előadások, és a kiállításokhoz készült tartalmak is.

HIRDETÉS

banner

Szintén elérhető online a Ludwig Múzeumban 2020. január 24-én nyílt The Dead Web – The End antológia-kiállítás, amely az internet halálát prognosztizálja. A koncepció szerint a jövőben – pontos idő szerint 2023-ban – 25 éves korában összeomlik az internet. Ennek beláthatatlan következményei miként alakítják a gazdasági és társadalmi működésünket, valamint milyen új kihívások elé állítja a világháló nélkül maradt emberiséget? Erre keresi, és keresteti a választ Nathalie Bachand és Kónya Béla Tamás, a tárlat két kurátora. A magyar, svájci és kanadai művészek internet hiányára reflektáló művei az oldal alján tekinthetők meg. 

A Műcsarnok mindhárom, jelenlegi kiállítását szintén körbe lehet sétálni virtuálisan. Papírok–rácsok–akkád című kiállítás mintegy 30 képen keresztül villantja fel az életút fontos állomásait, ízelítőt adva Major Kamill művészetéből, amelyben a rácsszerkezetű, hálós képeken a csomók térbelisége, plaszticitása lesz hangsúlyos, ahogy a gyűrt, összecsomózott anyagokból antropomorf alakzatok születnek.

Magyarország legnagyobb fotográfiai eseményét, a Budapest Fotófesztivált Paolo Ventura: Velencei történet / Automaton című kiállítás nyitotta meg, amely a képzőművészet és a fotográfia, a képzelet és a valóság határán épült különleges képi világával varázsolja el a látogatókat.

Derkó 2020 | Képzőművészeti ösztöndíjasok pályázati kiállítása: az 1955-ben alapított ösztöndíj fő küldetése, hogy segítse a fiatal, pályakezdő művészeket, anyagi támogatást nyújtva a megélhetéshez, hogy a művészek az alkotói folyamatokra koncentrálhassanak. Emellett a Derkó az életpálya során elsőként kapható állami kitüntetés, mely presztízst jelent, sőt, belépőt a nagybetűs művészvilágba, egyfajta „stage pass”-t a pályához.

A Kassák Múzeum az aktív közösségi média jelenlét mellett a karantén idejére ingyenesen és online formában elérhetővé tette kiadványait.

A Kiscelli Múzeum  Fővárosi Képtár március 13-án zárt Rendetlenség a rendben – Vera Molnar művészete című kiállítását és annak szövegeit tette online formában elérhetővé a közönség számára.

„A művészek a járvány alatt ugyanúgy dolgoznak a műtermekben. Sőt, lehet, hogy még jobban is!”  olvasható a Godot Galéria instagram oldalán. A galéria művészei betekintést engednek saját otthonukba vagy műtermükbe, esetleg azt is megmutatják, épp min dolgoznak.

Az említett múzeumok közösségi média oldalai tehát folyamatosan frissülnek, melyek követése jelenleg elengedhetetlen mindazok számára, akik értesülni szeretnének az egyes kulturális intézményeket érintő változásokról, és azok naprakész tartalmairól.

 

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Tóth Ádám --


További írások a rovatból

art&design

Egy utópia újrafelfedezése Egy utópia újrafelfedezése
Mattis Teutsch – Avantgárd és konstruktív realizmus című kiállításáról
art&design

Otthonuk a Bábszínház Otthonuk a Bábszínház
Tiltottak menedéke: Művészek az Állami Bábszínház műhelyében
art&design

Forró tükör Forró tükör
Videóinterjú Kovács Lola képzőművésszel

Más művészeti ágakról

irodalom

(K) mint Kukorelly (K) mint Kukorelly
Cé cé cé pé, avagy lassúdad haladás a kommunizmus felé, Budapest, Kalligram, 2019
The Lazys: Tropical Hazards (2018)
irodalom

Mitől tudsz olyan édes lenni, mint a méz? Mitől tudsz olyan édes lenni, mint a méz?
Kálmán C. György: „Dehogyis terem citromfán”. Irodalomelméleti írások. Balassi Kiadó, Budapest, 2019, 240 oldal, 2600 Ft


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés