bezár
 

építészet

2020. 10. 02.
Milyenek a budapesti házak?
Séták a Budapest100 fesztivállal
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Idén ünnepelte jubileumi évfordulóját a Metrodom által szponzorált Budapest100, ahol eddiginél több ház és közösség jelezte, hogy csatlakozik a programhoz a budapesti épített környezet széleskörű bemutatásának céljából.

A szeptember 18-19-én megrendezett eseménysorozat olyan kezdeményezés, melynek különlegessége az önszerveződéssel kialakuló városi fesztivál közösségformáló ereje. "Minden ház érdekes!” - a fesztivál mindenkori mottója, ingyenes programjait önkéntesek és a lakók közösen szervezik. Emberközeli oldalról nyílt lehetőség megismerni a legrégebbi, barokk stílusban épült házakkal kezdve szecessziós, Bauhaus100 hangvételű, illetve háború utáni kísérleteket.

A Király Fürdő

Szervezett sétákon szakmabeliek segítségét élvezhette, aki eljött. Klaniczay János építész az I-II. kerületi Vízivárosban számos épületet mutatott be, hozzáértő segítségével elemeztük egyes építmények kialakításának jó és rossz oldalát. A fiatal építésztől megtudhattuk, számára a környezetükkel összhangban álló, hosszabb távon tartós anyaghasználatú illetve apró gesztusokat rejtő építmény az értékteremtő. Sétánk végeztével  közösen beszélgettünk Budapest műemlékvédelmének példáiról és egyes szecessziós épületek siralmas állapotáról. Az I. kerületi Toldy Ferenc Gimnázium kapuja, ahol sétavezetőnk is tanult

Klaniczay ajánlására a Szilágyi Dezső tér 4. szám alatti ház programjaira is benéztünk, amely több híres lakónak adott otthont. Az idén 117 éves épületben született India ikonjává vált, itthon kevésbé ismert festőművésznő Amrita Sher – Gil, családja lakása az indiai kultúra iránt érdeklődők társasági szalonja volt. 1922- 28 között élt és alkotott itt Bartók Béla. Izgalmas játék egy udvaron ugróiskolázó gyerek szerepébe belebújni, aki mindennapjaiban a kapun belépő Mesterrel találkozik. A legidősebb lakó szerint, akinek édesanyja az 1913-as átadással egy időben született, Bartók koncerteket adott azon a kiváló akusztikájú udvaron, ahol most mi állunk. 

Udvar

Megéri ezekért a nagyítóval épphogy látható, régi idők és családok történeteinek, a zűrös, huszadik század dobálta sorsok közelsége miatt elmenni. Megéri a formák csapatjátéka, a posztmodern épületeken visszaköszönő középkori kapuk, az egymással kommunikáló utcák és terek miatt. Hogy ismerjük Budapest mélyebb, múlt alá temetett rétegeit, hogy lássuk, az építészet egészen a művészeti ágak magasságába kapaszkodik. 

Fotó: Koczor Dániel

nyomtat

Szerzők

-- Lénárt Flóra --


További írások a rovatból

Egy látogatásra érdemes új célpont
építészet

A Gizella Malom metamorfózisa 
építészet

junya ishigami + associates építésziroda, Tokió, Japán

Más művészeti ágakról

Kelemen Kinga kiállításának megnyitóbeszéde
Az év ódaköltője 2024 pályázat eredményhirdetése
Wagner kincse 2. – 1. alkalom, Márton László előadása A Nibelung-énekről
Platon Karataev: Napkötöző – négy szám


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés