bezár
 

színház

2021. 10. 11.
Három temesvári vendégjáték a Szkéné műsorán
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az utóbbi években már többször is vendégeskedett a Szkénében a Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház, legutóbb Lavina című előadásukat hozták el, ezúttal pedig három erősen társadalomkritikus kamaradrámával érkeznek. A Kenyérrel a zsebben, az Apró kozmikus félreértés illetve a Burundanga, avagy a maszk, a baszk meg a cucc című produkciójuk is egyaránt a kisember mély, belső konfliktusait veszi górcső alá.

A Franciaországban élő világhírű román író, Matei Vişniec neve már nem ismeretlen a Szkéné nézői számára, hiszen III. Richárd betiltva című drámáját 2020-tól nagy sikerrel játssza a Vádli Alkalmi Színházi Társulás. Történetei rendszerint a román kommunista diktatúra alaptapasztalataiból táplálkoznak, nem véletlen, hogy a cenzúra minden művét betiltotta – ám a szerző szerint ez a betiltás is csak azt igazolja vissza, hogy drámái milyen sikeresen is leplezik le Románia abszurditásait. Állítása igazoltnak is bizonyul, hiszen a rezsim bukását követően mindösszesen 30 darabját mutatták be szülőhazájában.

Szkéné színház

Életem felét egy diktatórikus rezsimben töltöttem, az utóbbi harminc évet pedig a demokráciában. Ne legyenek illúzióink, Kelet-Európát, Romániát ma is a Balkán népének tekintik Nyugaton. Az elszakadás, a lemaradás élménye történelmi hagyomány mind a románoknak, mind a magyaroknak.”nyilatkozta a szerző.

A Kenyérrel a zsebben ugyancsak az abszurd perspektívájából mutat rá a fogyasztói társadalom tehetetlenségére és cselekvésképtelenségére. A két szereplő látszólag hétköznapi, egy kiszáradt kút mellett lefolytatott vitája ugyanis hamar elveszíti a tér és az idő biztosnak hitt viszonyítási pontjait: egyre erősebben mosódnak el a határok a kint és a bent, a fent és a lent között, miközben a jelentéktelennek tetsző mondatok között mégiscsak mérlegre kerül a személyes szabadság és a döntési lehetőség kérdése.

Az egyfelvonásos előadást a temesvári színház két színésze, Kiss Attila és Molnos András Csaba vitte színre. Mindkét alkotót szoros viszony fűzi a zenéhez, illetve a zenés színházhoz, így nem csoda, hogy zeneszerzőnek a többszörösen díjazott – Magyarországon mind a POSZT-on, mind a 2019-es Színikritikusok Díjátadóján elnyerte a legjobb zeneszerzői munkáért járó elismerést – Cári Tibort kérték fel. A produkció díszlet- és jelmezterveit a színház állandó munkatársa, Albert Alpár jegyzi. Matei Vişniec istenkereső komédiáját október 21-én két alkalommal, 17, illetve 20 órától láthatják az érdeklődők.

November 5-én ugyancsak két alkalommal, 18:00-tól és 20:30-tól látható a temesvári színház következő vendégjátéka, az Apró kozmikus félreértés Csábi Anna rendezésében. Az előadás alapja Forgách András 12 nő voltam című kötete, amelyből ezúttal négy történet bontakozik ki a közönség előtt: Lőrincz Rita a Habfürdő, Csábi Anna A madárkülsejű kutya, aki szereti a hazáját, Tankó Erika az Apró kozmikus félreértés, Borbély B. Emília pedig A tizenkettedik novella hősét alakítja. A produkció érdekessége, hogy eredetileg felolvasószínháznak készült, ám az alkotók annyira megszerették a szöveget és a közös munkát, hogy Albert Alpár látványtervezővel, Constantin Coadă zeneszerzővel és Gidó Zoltán fénytervezővel együtt létrehozták az egész estés előadást is.

A darab – miközben komoly témákat feszeget – mégis könnyed, humoros maradt, mert az irónia jó ízléssel jelenik meg az előadásban. Az Apró kozmikus félreértés című előadásban van útkeresési, karrier, szerelmi és párkapcsolati téma. A különböző női karakterek egy-egy típust képviselnek, helyenként parodisztikus módon, de bőven a jó ízlés határán belül. És persze a férfiak sem maradnak ki az ironizálásból.”olvashatjuk a Corn & Soda oldalán.

November 6-án ugyancsak Csábi Anna egyik rendezése, a Burundanga, avagy a maszk, a baszk meg a cucc érkezik Temesvárról. A nemzetközileg is elismert katalán író, Jordi Garcelan talán legismertebb munkája az itthon is sokat játszott Grönholm-módszer, amely Baksa Imre rendezésében a Szkénében is műsoron volt. A Burundanga… a Grönholm-módszerhez hasonlatosan békapesrektívából mutatja meg a mindenkit érintő társadalmi dinamikákat, az apropót ezúttal egy konkrét politikai mozgalom, az ETA, vagyis a baszk nemzeti függetlenségért küzdő terrorszervezet szolgálja. A történet természetesen sok szempontból elrugaszkodik a konkrét, valós cselekményektől, közege mégis olyan világot idéz, amely nagyon is ismerős lehet.

Mikor véletlenül elolvastam ezt a drámát, azonnal beleszerettem. Mi Temesváron alapvetően komoly előadásokat játszunk, ütközik művészetpolitikánkkal a szórakoztató előadás gondolata, ugyanakkor hiányzik a színészeknek az önfeledt játék. Ebben a drámában egy nagyszerű lehetőséget láttam, hiszen úgy szórakoztat, hogy közben igen fontos társadalmi problémáknak mutat görbe tükröt anélkül, hogy didaktikussá válna.” – nyilatkozta Csábi Anna, az előadás rendezője a színház.org-nak.

Csábi Anna ezúttal Lőrincz Ritával, Keresztes Ágnessel, Csata Zsolttal, Orbán Zsolttal és Rappert-Vencz Gáborral dolgozott együtt a már számos fesztiválsikert bezsebelő előadáson: Magyarországon a Vidor Fesztiválra, illetve a Thália Színházban megrendezett Határon Túli Magyar Színházak Szemléjére is meghívást kapott. Az előadás november 6-án 17 és 20 órától is látható a Szkénében.

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

színház

A padló nem ölel vissza A padló nem ölel vissza
Az Okuláré Projekt fiatal drámaírókat támogató programjának újraindulásáról
színház

A nagyváradi Tündér Lala A nagyváradi Tündér Lala
Zenés mesejáték felnőtteknek vagy gyerekeknek
színház

Utasok színház és élet mezsgyéjén Utasok színház és élet mezsgyéjén
A Káli holtak a Katona Kamrában
Interjú Wéber Katával útkeresésről, a színházi és filmes alkotásmódok különbségeiről, külföldi tapasztalatokról

Más művészeti ágakról

art&design

A techno mint életérzés A techno mint életérzés
Utózengés: a Techno Worldsről az Art Quarter Budapestben
irodalom

Adj, király, katonát! Adj, király, katonát!
Helyzetjel 1.
irodalom

Mintha tükör nélkül próbálnám lerajzolni az arcom Mintha tükör nélkül próbálnám lerajzolni az arcom
Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés