bezár
 

zene

2022. 10. 29.
A Budafoki Dohnányi Zenekar a Zeneakadémián
A romantika arcai
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
November 8-án 19:30-as kezdéssel lép fel a Budafoki Dohnányi Zenekar a Zeneakadémia Nagytermében – áll a zenenakademia.hu-n.

Szereti Ön Brahmsot? Ha igen, akkor ezt a hangversenyt is szeretni fogja, hiszen Brahms mellett két olyan művet hallhatnak, melyek – bár a 20. és 21. században születtek – a legromantikusabb lelkületű nézőink szívét is megdobogtatják majd. 

prae.hu

Orbán György első szimfóniája – mely a mai esténken először csendül fel közönség előtt – a szerző klasszikus és romantikus zenében gyökerező gondolkodásának tanúságtétele. Már az a tény, hogy szimfóniának nevezi a művét, a klasszikus hagyományokhoz való ragaszkodását tükrözi. Orbán első szimfóniájának zenei struktúrája a tőle megszokott közérthetőséghez képest is tovább egyszerűsödik, a darab hangnemisége világos, felépítése is klasszikus. Mindemellett több zenetörténeti hivatkozás is megjelenik a műben: hallhatjuk a dies irae dallam, vagy a „Könnyűjáró kismenyecske, dobszerda” népdal fordulatait is.

A hangverseny vendége Daniel Matejča, akit a magyar közönség a 2021-es Virtuózok műsor győzteseként ismerhetett meg. Fiatal kora ellenére számos nemzetközi versenygyőzelmet (pl. Telemann Verseny, Concertino Praha Verseny) mondhat magáénak. A Budafoki Dohnányi Zenekarral Prokofjev 1. hegedűversenyét adja elő, melynek felépítése szintén követi a klasszikus-romantikus versenyművek szerkezeti elvét, azzal a különbséggel, hogy a gyors-lassú-gyors tételek váltakozása helyett Prokofjev kompozíciójában két lassú tétel fog közre egy gyors tételt. Az álomszerű első tételt egy, a Prokofjevre annyira jellemző gunyoros, groteszk hangvételű virtuóz gyors tétel követ, míg a zárótétel egy varázslatos hangszerelésű, igazi romantikus kifejező erejű, szinte filmzeneszerű hangulatban cseng ki.

Az este zárószáma – ha úgy tetszik – Brahms ötödik szimfóniája. Bár a szerző valójában csak négy szimfóniát írt, Schönberg g-moll zongoranégyesére készített zenekari átirata méltán tarthat igényt a szimfónia elnevezésre. Schönberg egyik legnagyobb példaképének tekintette Brahms munkásságát, így sok korábbi – más zeneszerzők műveire készített – átiratától eltérően meglehetős hűséggel kezelte a zenei anyagot. Amikor a bemutatót követően megkérdezték tőle, hogy miért pont ezt a művet írta át, három nyomós érvet sorakoztatott fel: „1) szeretem a darabot, 2) ritkán játsszák, 3) és akkor is mindig rosszul, mert a zongorista minél jobb, annál hangosabban játszik, és így a vonósokból nem hallatszik semmi. Egyszer az életben szerettem volna mindent hallani, és ez sikerült is. Az eredeti hangzást egyszerűen átmentettem zenekarra.”

A kép forrása: bdz.hu

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Heo Yoon-jeong koreai citeraművész koncertje az Eiffel Műhelyházban
A Papírsárkányok albumának lírai és érzelmi útjáról
Az Új Anya pécsi lemezbemutató búcsúkoncertje
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

gyerek

Magyarország animációfilmes fesztiválja
Luca Guadagnino: Vadászat után
Három nő a karrierváltásról
Kiss A. Kriszta A fiú, aki mindent el akart mesélni című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés