bezár
 

építészet

2023. 05. 20.
Brazília nyerte az Arany Oroszlánt
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Brazília nyerte az Arany Oroszlánt Brazília nyerte a legjobb nemzeti kiállításnak járó Arany Oroszlánt, Alessandro Petti és Szandi Hilal pedig a főkurátori válogatás legjobb kiállítójának fődíját a 18. Velencei Nemzetközi Építészeti Biennále szombati eredményhirdetésén.

Brazília nemzeti pavilonja idén Gabriela de Matos és Paulo Tavares Terra (Earth) című tárlatát mutatja be. A nemzetközi zsűri méltatása szerint a projekt egyfajta kutatás és építészeti beavatkozás, amely az őshonos, illetve a fekete népesség filozófiáját és gondolkodásmódját vizsgálja, keresve a jóvátétel módozatait.

Különdíjat nyert Nagy-Britannia pavilonja, ahol a Dancing Before the Moon című tárlat látható. A zsűri kiemelte Jayden Ali, Joseph Henry, Meneesha Kellay és Sumitra Upham kurátori stratégiáját és felvetéseit, amelyek a mindennapi rítusok erejét ünneplik, mint az ellenállás formáit és mint térbeli gyakorlatokat a diaszpórák közösségeiben.

A Lesley Lokko főkurátor által The Laboratory of the Future címmel összeállított válogatásból a Daar című projekt nyerte el az Arany Oroszlán-díjat az alkotók - Alessandro Petti (Stockholm) és a Szandi Hilal (Betlehem) - hosszú távú tevékenységéért és mély politikai elkötelezettségéért a dekolonizáció építészeti és tanulási gyakorlata terén Palesztinában és Európában.

A főkurátori kiállítás legjobb fiatal alkotójának járó Ezüst Oroszlánt a nigériai születésű, Brooklynban élő Olalekan Jeyifous vehette át, különdíjat kapott továbbá a belga Twenty Nine Studio / Sammy Baloji, a dél-afrikai Wolff Architects (Ilze Wolff és Heinrich Wolff), valamint a brit Thandi Loewenson.

Lesley Lokko főkurátor javaslatára Arany Oroszlán-életműdíjjal - mint azt már korábban bejelentették - Demas Nwoko nigériai képzőművész, designer, építész munkásságát ismerte el a Velencei Biennále.

A biennále magyar pavilonjának idei kiállítása a Néprajzi Múzeum új épületét és annak homlokzati ornamentikáját állítja a középpontba Reziduum - The Frequency of Architecture címmel.

A Néprajzi Múzeum homlokzatán körbefutó árnyékoló fémrácsozat a gyűjteményben őrzött, különféle népek hagyományaiból származó tárgyak mintáinak kortárs ornamentika-átiratait jeleníti meg. Velencében a látogatók többek között magukat az ornamentikát hordozó díszítmény-rácsokat is megtekinthetik különleges lézeres megvilágításban egy installáció formájában.

Fontos szerepet kap a kiállításban a zene is: egyrészt egy új hangszer, a Mátrai Péter építész-zeneszerző által tervezett Hanghenger révén, másfelől zenei motívumként, amely az installáció terében hallhatóvá teszi az épület pixelornamentikája által inspirált muzsikát.

Az épület urbanisztikai és tájépítészeti kontextusát a pavilon udvarában felállított makett érzékelteti, amelyen láthatók a Liget Budapest projekt már megvalósult fejlesztései és további tervezett épületei is.

A Néprajzi Múzeum gyűjteményét a kiállításban egy animációs kisfilm, az Ethnozoom, valamint egy interaktív számítógépes program, a Motívumalkotó jeleníti meg.

A Reziduum projekt résztvevői Ferencz Marcel, Mátrai Péter, Z. Halmágyi Judit és Haász Ferenc, kurátora pedig Kondor-Szilágyi Mária.

A 18. Velencei Építészeti Biennále szombattól november 26-ig városszerte számos kísérőrendezvénnyel, ifjúsági és egyéb programmal várja a látogatókat.

Fotó: www.labiennale.org

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

építészet

Az építészet mint idea és realitás a 80-as évek Magyarországán
építészet

A végeredmény nem feltétlenül építészeti, hanem társadalmi kérdés is
építészet

Interjú Kőszeghy Flórával

Más művészeti ágakról

Tóth Kinga AnnaMaria sings/singt/énekel című kötetének bemutatója
Hajdu Szabolcs: Kálmán-nap
Határátkelés címen rendezték meg a Kis Présházban öt kortárs költő közös estjét


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés